Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0027 Bilag 2
Offentligt
2839432_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
HVIDBOG om mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der
omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
KOM (2024) 27
1. Resumé
Europa-Kommissionen har ved KOM (2024) 27 af 24. januar 2024 (dansk sprog-
version den 2. februar 2024) præsenteret sin hvidbog om forskning og udvikling in-
den for teknologier med potentiale for dobbelt anvendelse Hvidbogen er en del af
Europa-Kommissionens pakke for økonomisk sikkerhed og har fokus på at
fremme europæisk kapacitet inden for teknologier med potentiale for dobbelt an-
vendelse. Hvidbogen kan bl.a. ses som et delindspil fra Europa-Kommissionens
side til forhandlingerne frem mod det kommende rammeprogram for forskning og
innovation (FP10), som forventes lanceret i 2025.
Hvidbogen indeholder tre skitserede løsningsmodeller for forskning og udvikling
med dobbelt anvendelses formål, som er retningsanvisende og har til formål at
skabe debat. De tre løsningsmodeller er hhv. 1) at gå videre på grundlag af den
nuværende struktur; 2) at fjerne det eksklusive fokus på civile applikationer i ud-
valgte dele af efterfølgeren til Horisont Europa (FP10); eller 3) at skabe et dedike-
ret instrument med et specifikt fokus på forskning og udvikling inden for teknolo-
gier med potentiale for dobbelt anvendelse.
Regeringen finder overordnet, at EU skal være klar til at handle og tilpasse EU's
instrumenter i lyset af eksisterende og nye geopolitiske udfordringer. Dette med
henblik på at kunne understøtte og fremme udvikling af strategisk vigtige teknolo-
gier. Regeringen byder hvidbogen om dobbelt anvendelse velkommen og støtter
ambitionen om at afklare mulige løsningsmodeller i forhold til støtte af forskning og
udvikling inden for teknologier med potentiale for dobbelt anvendelse. Samtidig
understreges det, at der er behov for yderligere analyse og drøftelse af konse-
kvenserne af de enkelte løsningsmodeller, herunder for de danske aktører. Det er
endvidere centralt, at princippet om fremragende forskning ikke undermineres i en
eventuel vej frem.
Hvidbogen indeholder ikke konkrete forslag, men skitserer mulige løsningsmodel-
ler. Såfremt der på et senere tidspunkt fremsættes konkrete forslag på baggrund
af hvidbogen, vil disse følge vanlig praksis ift. fastlæggelse af dansk holdning.
29. februar 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/9
kom (2024) 0027 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
2839432_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 24. januar 2024 pakken for økonomisk
sikkerhed. Pakken har til formål at understøtte EU's økonomiske sikkerhed, samti-
dig med at åbenheden for handel, investeringer og forskning i EU opretholdes i
overensstemmelse med den europæiske strategi for økonomisk sikkerhed fra juni
2023. Pakken indeholder 1) En meddelelse om den økonomiske sikkerhedsstra-
tegi, 2) forslag til revideret investeringsscreeningsforordning, 3) hvidbog om ek-
sportkontrol, 4) hvidbog om udgående investeringer, 5) hvidbog om forskning og
udvikling inden for teknologier med dobbelt anvendelse og 6) rådshenstilling om
forskningssikkerhed. Hvidbogen om forskning og udvikling inden for teknologier
med potentiale for dobbelt anvendelse repræsenterer pakkens fokus på kapaci-
tetsopbygning som led i at opnå økonomisk sikkerhed. Der udarbejdes særskilte
grund- og nærhedsnotater for pakkens elementer.
Dobbelt anvendelse defineres i hvidbogen som teknologi og software, der kan an-
vendes til både civile og militære formål.
Med sin hvidbog om forskning og udvikling inden for teknologier med potentiale for
dobbelt anvendelse lancerer Europa-Kommissionen en bred høring af offentlige
myndigheder, civilsamfundet, industrien og den akademiske verden om mulighe-
derne for strategisk støtte til teknologier med dobbelt anvendelse. Høringen vil
derudover adressere den manglende fælles definition af dobbelt anvendelse. Frist
for høringen er den 30. april 2024.
I henhold til artikel 182 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde er
EU's forsknings- og teknologiudviklingsaktiviteter fastlagt eller har ophæng i et fler-
årigt rammeprogram. Det nuværende rammeprogram, Horisont Europa, løber over
perioden 2021-2027. Mens Horisont Europa udelukkende fokuserer på civil anven-
delse, udføres forskningsaktiviteter på forsvarsområdet under bl.a. den Europæi-
ske Forsvarsfond, der juridisk set har ophæng i rammeprogrammet for forskning
og innovation. Den Europæiske Forsvarsfond ((EU) 2021/697) har egne regler for
deltagelse, budget, betingelser for støtteberettigelse og forvaltning, som er fastsat
i forordningen om fonden ((EU) 2021/697).
Europa-Kommissionen har siden 2021 løbende forsøgt at fremme synergi mellem
civile og forsvarsrelaterede forsknings- og udviklingsaktiviteter. Herunder i den
fælles meddelelse om den europæiske økonomiske sikkerhedsstrategi, der blev
vedtaget den 20. juni 2023, hvor en fælles europæisk tilgang til økonomisk
sikkerhed blev foreslået. I oktober 2023 fremlagde Europa-Kommissionen sin
henstilling om kritiske teknologiområder og iværksatte en fælles risikovurdering
sammen med medlemsstaterne.
I november 2023 opfordrede Europa-Kommissionens formand, Ursula von der
Leyen, til at maksimere EU's potentiale for dobbelt anvendelse, hvor Europa-Kom-
missionen ville fastlægge mulighederne i en hvidbog om forskning med dobbelt
anvendelse.
Side 2/9
kom (2024) 0027 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
2839432_0003.png
3. Formål og indhold
Hvidbogen gennemgår aktuelle relevante EU-finansieringsprogrammer i lyset af
eksisterende og nye geopolitiske udfordringer og vurderer, om denne støtte er til-
strækkelig til teknologier med potentiale for dobbelt anvendelse.
Europa-Kommissionen identificerer et potentiale i øget støtte til teknologier med
dobbelt anvendelse under EU-programmer som en mulighed for yderligere at
styrke og forbedre konkurrenceevnen og modstandsdygtigheden ved Unionens vi-
denskabelige og teknologiske grundlag. I tillæg peger hvidbogen på potentialet for
nystartede virksomheder og små og mellemstore virksomheder (SMV'er), der be-
skæftiger sig med teknologisk innovation. Endelig påpeges det, at synergier mel-
lem civile og forsvarsmæssige aktiviteter potentielt kan skabe nye markedsmulig-
heder for virksomheder inden for forskellige industrielle økosystemer og styrke
økonomien som helhed.
For at imødegå det forandrede sikkerhedsbillede har Europa-Kommissionen udpe-
get tre mulige løsningsmodeller for fremtiden, som er beskrevet nedenfor. Hvidbo-
gen kan bl.a. ses som et delindspil fra Europa-Kommissionens side til forhandlin-
gerne frem mod det næste rammeprogram for forskning og innovation (FP10),
som skal forhandles i 2025.
Løsningsmodel 1 viser, hvad der mere kan gøres på grundlag af den nuværende
struktur, eftersom foranstaltningerne kan gennemføres uden at ændre det eksiste-
rende retsgrundlag. Løsningsmodel 2 og 3 vil kræve andre eller reviderede rets-
grundlag i fremtiden. Det nævnes i hvidbogen, at løsningsmodel 2 og løsningsmo-
del 3 gensidigt udelukker hinanden.
Løsningsmodel 1: Gå videre på grundlag af den nuværende struktur
Denne løsningsmodel vil bygge på den nuværende tilgang, hvor forskningsaktivi-
teter med fokus på civil anvendelse udføres under rammeprogrammet for forsk-
ning og innovation, mens forskningsaktiviteter på forsvarsområdet udføres under
den Europæiske Forsvarsfond. I løsningsmodel 1 vil allerede gennemførte foran-
staltninger, som endnu ikke har haft de tilsigtede virkninger, skulle optimeres. Eu-
ropa-Kommissionen vurderer, at løsningsmodel 1 er den eneste, der allerede kan
afprøves i de nuværende EU-finansieringsprogrammer inden for rammerne af de
disponible ressourcer.
Europa-Kommissionen bemærker yderligere, at der er behov for at afklare en fæl-
les definition af "teknologier med potentiale for dobbelt anvendelse", og at en
fremtidig definition muligvis kan fremme fælles investeringer i teknologier med
dobbelt anvendelse mellem Europa-Kommissionen og Den Europæiske Investe-
ringsbank. Det bemærkes i hvidbogen, at forordningen om eksport af produkter
med dobbelt anvendelse indeholder en definition, som ville kunne tilpasses med
henblik på indkredsning af en samlet definition af teknologier med dobbelt anven-
delse.
En række mulige tiltag under løsningsmodel 1 nævnes som eksempler, herunder:
Side 3/9
kom (2024) 0027 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
2839432_0004.png
-
-
-
-
Bedre udnyttelse af resultater fra forsknings- og udviklingsprojekter med
henblik på opskalering til dobbelt anvendelse ved at anvende eksiste-
rende oplysninger i EU's databaser.
Øget koordinering og synergi mellem dele af arbejdsprogrammerne under
Horisont Europe og den Europæiske Forsvarsfond, som støtter civile og
forsvarsrelaterede forsknings- og udviklingsprojekter.
Overveje at opstille en forpligtelse ift. at udnytte resultater i relevante dele
af arbejdsprogrammet, som har relevans.
Hvor relevant, yde yderligere vejledning og støtte til bevillingsmodtagere,
der beskæftiger sig med teknologier med dobbelt anvendelse.
Løsningsmodel 2: Fjerne det fokus, som udelukkende er på civil anvendelse i ud-
valgte dele af det program, der følger efter Horisont Europa
Løsningsmodel 2 vil være en ny retning ift. indhold og gennemførelse af udvalgte
dele af rammeprogrammet for forskning og innovation. Dette vil betyde, at der i
udvalgte dele af programmet vil være mulighed for finansiering af forskning og in-
novation med sigte mod dobbelt anvendelse. De resterende dele af programmet
vil fortsat udelukkende fokusere på civil anvendelse. Europa-Kommissionen be-
mærker, at denne løsningsmodel, vil give mulighed for at bevare centrale politiske
karakteristika såsom rammeprogrammernes mangeårige åbenhed over for tredje-
lande på områder af fælles interesse, samtidig med at der gives mulighed for
eventuelle begrænsninger i de udvalgte dele, der omfatter teknologier med dob-
belt anvendelse.
Europa-Kommissionen vurderer, at denne tilgang sandsynligvis vil tiltrække flere
interessenter fra industrien som potentielle deltagere i forsknings- og udviklings-
projekter, hvilket vil bidrage til gensidig inspiration mellem civil- og forsvarsindu-
strien. Dog erkender Europa-Kommissionen samtidigt, at de aktører, der er aktive
på det civile område, kan have betænkeligheder med hensyn til deltagelse i de ud-
valgte dele af programmet, hvor der ikke udelukkende vil være fokus på civil an-
vendelse.
Europa-Kommissionen vil i forhold til løsningsmodel 2 skulle afklare mulig indvirk-
ning på andre EU-programmer og grundlæggende parametre, herunder sikker-
hedsbaserede forhold alt afhængigt af de valgte områder. Endelig oplister hvidbo-
gen en lang række, relevante parametre, som vil være omfattet af løsningsmodel-
len, herunder indkredsning af områder med potentiale for dobbelt anvendelse, be-
tingelser for budgetfordeling for prioritering mellem indkaldelser og emner samt
håndtering af følsomme og klassificerede informationer.
Løsningsmodel 3: Oprette et særligt instrument med specifikt fokus på forskning
og udvikling med potentiale for dobbelt anvendelse
Løsningsmodel 3 omfatter etablering af et særligt instrument udenfor rammepro-
grammet for forskning og innovation. Ifølge Europa-Kommissionen kan dette ma-
terialisere sig på forskellig vis, f.eks.:
- Et specifikt instrument, der er dedikeret til forskning med potentiale for
dobbelt anvendelse. Instrumentet vil have eget budget, egne regler for
deltagelse og formidling af resultater, komitologi-/styringsbestemmelser,
evaluerings- og støtteberettigelseskriterier, konsortiestruktur osv.;
Side 4/9
kom (2024) 0027 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
2839432_0005.png
-
-
Øge støtten til udbredelse af teknologier med et potentiale for dobbelt an-
vendelse gennem en dedikeret mekanisme eller struktur (såsom i forvalt-
ningsagenturer eller et dedikeret fællesforetagende) eller gennem offent-
lige udbud for EU-baserede slutbrugere sammenholdt med EU-behov
(f.eks. IRIS²) eller udbudsstøtteinstrumenter (f.eks. til indkøb af toldudstyr
eller grænseovervågningsudstyr).
Planlægning af flagskibsprojekter med "dual-use
by design",
der under-
støtter udvikling af kritiske teknologier, bygger på synergier med andre
EU-politikker og -instrumenter og, hvor det er muligt, gennemføres i koor-
dinering med den Europæiske Investeringsbanks program for dobbelt an-
vendelse.
Europa-Kommissionen peger på, at denne løsningsmodel vil øge synligheden af
forskning og udvikling med dobbelt anvendelse betydeligt, men samtidig vil risi-
kere at gøre et allerede kompliceret landskab for støttemuligheder mere kom-
plekst. Endvidere bemærker Europa-Kommissionen i hvidbogen, at det er sand-
synligt, at løsningsmodel 3 vil medføre en yderligere grad af kompleksitet, både for
ansøgere, der skal anvende endnu en mekanisme/ et program med forskellige
krav, og for Europa-Kommissionen, der koordinerer aktiviteter med dobbelt anven-
delse og andre indkaldelser med forskellige udvalgs- og forvaltningsbestemmel-
ser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse om hvidbogen foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til et konkret forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Hvidbogen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
funds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det kan ikke udelukkes, at en se-
nere udmøntning i konkrete nye forslag eller revision af eksisterende programmer
vil kunne indebære samfunds- og erhvervsøkonomiske samt statsfinansielle kon-
sekvenser. Der vil blive foretaget en konsekvensvurdering i forbindelse med even-
tuel fremsættelse af konkrete lovgivningsmæssige forslag.
8. Høring
Hvidbogen blev sendt i skriftlig høring den 30. januar 2024 i EU-specialudvalget
for forskning, handelspolitik samt konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål
med frist den 20. februar 2024. Der er modtaget høringssvar fra Aalborg Universi-
tet, Aarhus Universitet, Dansk Metal og Danmarks Tekniske Universitet.
Aalborg Universitet: "Aalborg
Universitet bakker op om, at der er behov for at
adressere, hvorledes EU fremover understøtter dobbeltanvendt forskning. Det er
vigtigt at linke dette spørgsmål til det fremtidige EU-budget, hvor det bliver afgø-
rende at finde allierede
herunder ikke mindst fra industrien
til at støtte fortsat
Side 5/9
kom (2024) 0027 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
2839432_0006.png
store bevillinger
til FP10 og EU’s forskningspolitik fremover. Det betyder blandt an-
det, at vi skal koble FP10 til de helt store, politiske prioriteter på EU-niveau. Det
gælder konkret om at koble forskning til 1) styrkelse af
EU’s lederskab og konkur-
renceevne og 2) den brede dagsorden om strategisk autonomi, herunder hele
spørgsmålet om sikkerhed, som kun står til at blive endnu vigtigere. Der er behov
for at vi rykker tættere sammen i bussen om at løse de store samfundsudfordrin-
ger
større fælles missioner, hvor FP10 skal finansiere de langsigtede forsknings-
og innovationsindsatser. Der er behov for både de individuelle forskningsbevillin-
ger og de større strategiske samarbejdsprojekter
det ene udelukker ikke det an-
det, men vi skal sikre, at der er langt lys på begge områder, så vi ikke kun tyr til
kortsigtede løsninger.
På denne baggrund vurderer vi fra AAU, at det vil være klogest at bakke op om
det første scenarie i hvidbogen om dobbeltanvendt forskning, da vi har brug for ét
stort og stærkt program for forskning og innovation til af finde løsninger på de
store samfundsudfordringer. Hvis vi så at sige ”ringfencer” for mange områder via
”underprogrammer” (scenarie 2) eller via et særskilt program (scenarie 3), så vil vi
risikere at udvande det fælleseuropæiske og åbne forskningsprogram. I stedet bør
vi arbejde for at vi under FP10 gør det muligt at indføre en form for ”dual use” vur-
dering, som vi kender det med etiske spørgsmål, og på den baggrund linker det til
vurdering af forskningssikkerhed. Universiteterne arbejder allerede på at indføre
baggrundstjek mv. for forskningssikkerhed, så vi bygger videre på igangsatte initi-
ativer. Derudover er der allerede mellem Horizon Europe og European Defence
Fund etableret projektinstrumenter, der fokuserer på udnyttelse af resultater via
calls for spin-ins and spin-outs."
Aarhus Universitet:
"Forslaget om at støtte forskning med dobbelt-anvendelse i
stigende grad kan der argumenteres for politisk, men dokumentet peger på de
grundlæggende udfordringer ift. placering og finansiering af dette nye tiltag. Den
grundlæggende udfordring er, at Horizon Europe som udgangspunkt finansierer
forskning med civil anvendelse og European Defence Fund finansierer forskning
med militær anvendelse. Dobbeltanvendt forskning kunne ligge i hvert af disse
programmer eller i et program for sig selv. Sidstnævnte løsning anbefales ikke. AU
er bekymret for finansieringen af dette nye initiativ, hvor forskningen i Horizon Eu-
rope endnu engang risikerer at komme under pres i form af budgetomfordelinger
til fordel for European Defence Fund. AU anbefaler, at der tilføres nye midler til at
finansiere den dobbeltanvendte forskning, og at der kommer klare værktøjer, reg-
ler og anbefalinger om håndtering af de sikkerhedsmæssige aspekter og samar-
bejde med forskellige typer af partnere. Samtidig bør initiativet placeres i efterføl-
geren til Horizon Europe - FP10."
Dansk Metal:
"Dansk Metal støtter Europa-Kommissionens ønske om at styrke
forskningen i dobbeltanvendte teknologier. Der er behov for flere investeringer i
teknologi og mere forskning for EU’s forsvarsindustrielle sektor, alene for at kunne
leve op de behov, Europa står med i dag. Der er behov for ny teknologi både for at
kunne opbygge en stærkere forsvarsindustri i Europa, men også for at holde euro-
pæisk forsvarsindustri relevant i fremtiden. Derfor er det nødvendigt, at EU inve-
sterer i ny teknologi og forskning i forsvarsindustrien. En stærkere forsvarsindustri
kan give både mere sikkerhed og skabe gode arbejdspladser. Derfor har Dansk
Side 6/9
kom (2024) 0027 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
2839432_0007.png
Metal længe efterspurgt flere investeringer i forsvarssektoren. Hvis Europa også i
fremtiden skal opleve fremgang, er der brug for store investeringer i ny teknologi.
Derfor finder Dansk Metal det afgørende, at investeringerne i ny teknologi og
forskning ikke skal komme ud af eksisterende afsatte midler, men at der skal være
tale om en opjustering af Europas midler afsat til forskning og ny teknologi”.
Danmarks Tekniske Universitet:
"I hvidbogen om dobbeltanvendt forskning er
der præsenteret tre forslag til håndtering af forskning og innovation med dual-use
potentiale. DTU støtter løsningsforslag 2 (afsnit 4.2), hvor det eksklusive fokus på
civil anvendelse af forskningen ændres i udvalgte dele af det næste rammepro-
gram for at give bedre muligheder arbejde videre med teknologiers dual-use po-
tentialer. Fokus vil fortsat være på civil anvendelse, hvilket vil sikre at rammepro-
grammet fortsat er åbent for deltagelse fra tredjelande, men dog med mulighed for
at begrænse deltagelsen at tredjelande i forskningsprojekter indenfor teknologier
med dual-use potentiale.
Argumenterne for DTU’s støtte til løsningsforslag 2 er:
a) Det kan være vanskeligt at lave en klar distinktion af teknologier med dual-use
potentiale ift. at sikre et eksklusivt fokus på civil anvendelse. Særligt ved forskning
og innovation inden for disruptive teknologier vil det være hensigtsmæssigt med
den ændring, der er foreslået i løsningsforslag 2.
b) I praksis vil det være hensigtsmæssigt, at de eksisterende programmer så vidt
muligt tilpasses til at håndtere behovet for et øget flow af civilt udviklede dual-use
teknologier til en militærkontekst. Et nyt værktøj (forslag 3, afsnit 4.3), forventes
ikke at kunne opnå den ønskede effekt, da eks. EDF har en begrænset popularitet
set fra forskernes side pga. omfattende krav samt at projekterne typisk defineres
af de store forsvarsindustrier i Europa.
c) Der er allerede restriktioner inden for nogle teknologiområder i FP10 eksempel-
vis inden for kvanteområdet, hvor der er defineret specifikke krav i opslagene.
Dette er derfor velkendt og kan håndteres i de nuværende systemer på universite-
terne.
d) Budgettet for det næste rammeprogram er i risiko for at blive mindre end det ak-
tuelle niveau. Ved at justere den juridiske ramme for rammeprogrammet og der-
med give bredere muligheder for forskning og innovation inden for dual-use tekno-
logier, vil der forventeligt være større incitament til at opretholde budgetterne.
Roskilde Universitet:
"RUC anerkender behovet for, at EU skal håndtere økono-
misk sikkerhed i lyset af eksisterende og fremtidige geopolitiske udfordringer, som
beskrevet i den europæiske økonomiske sikkerhedsstrategi, og den betydelige
rolle, teknologier med potentiale for dobbelt anvendelse, kan spille. Vi vil gerne
fremhæve nedenstående udfordringer med en mere integreret tilgang til civil og
militær forskning og innovationsaktiviteter.
RUC støtter ikke mulighed 2 eller 3 (sektion 4.2 og 4.3 i Hvidbogen) på grund af
følgende årsager:
- Et separat finansieringsprogram for forskning og udvikling med dobbelt anven-
delse vil komplicere et allerede komplekst forsknings- og innovationssystem og
potentielt begrænse adgangen til finansiering af forskning og innovation.
Side 7/9
kom (2024) 0027 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
2839432_0008.png
- Mulighed 3 vil skabe unødvendige udfordringer i kategoriseringen af projekter
med dobbelt anvendelse, der har lave TRL-niveauer, da det for disse er vanskeli-
gere at vurdere potentialet for dobbelt anvendelse.
- Begge muligheder 2 og 3 vil begrænse de grundlæggende principper om åben-
hed og inklusivitet i EU's forsknings- og innovationsprogrammer.
Roskilde Universitet støtter mulighed 1, fordi det efter vores vurdering håndterer
dobbelt anvendelse tilstrækkeligt inden for den nuværende retlige ramme og med
respekt for de grundlæggende principper om åbenhed og inklusivitet i EU's forsk-
nings- og innovationsprogrammer. Som universitet håber vi, at denne mulighed på
lang sigt vil omfatte vejledning og håndhævelse af etiske krav specifikt i forhold til
risikoen for misbrug til militære formål, klare definitioner af dobbelt anvendelse og
robuste retningslinjer for håndtering af projekter med et perspektiv af dobbelt an-
vendelse. Ideelt set bør forskere have mulighed for at "fravælge" for at forhindre
militære anvendelser af deres forskning.
Arbejdet med at styrke synergien mellem European Defence Fund og Horizon Eu-
rope er stadig i de tidlige stadier, så set fra vores synspunkt ville det være mere
effektivt at udvikle denne tilgang til integration, tværbefrugtning og forbedret mar-
kedsudnyttelse, inden der foretages radikale ændringer i programmerne. Så set
fra RUC's perspektiv handler det ideelt set om at finde en balance mellem ikke
overdrevent at fremme militær forskning og samtidig ikke være for forsigtig på
grund af potentialet for dobbelt anvendelse af forskning, men samtidig at levere
sikkerhedsforanstaltninger og retningslinjer, der forhindrer misbrug af forskning
med potentielle anvendelser af dobbelt anvendelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er p.t. ikke kendskab til de enkelte EU-medlemsstaters konkrete holdninger til
hvidbogens løsningsmodeller. Det forventes, at andre EU-medlemsstater vil byde
diskussionen, som hvidbogen lægger op til, velkommen. Desuden forventes flere
EU-medlemsstater for nuværende at forholde sig til emnet om forskning med dob-
belt anvendelsesformål på et mere overordnet niveau end at forholde sig til de tre
løsningsmodeller konkret.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU skal være klar til at handle på og tilpasse EU's instru-
menter i lyset af det stigende trusselsniveau og nye geopolitiske udfordringer.
Dette med henblik på at kunne understøtte og fremme kritiske teknologier. Hensig-
ten er at styrke EU's muligheder for at understøtte medlemsstaternes forsvarska-
pabiliteter og økonomiske sikkerhed i et Europa, som tager større ansvar for egen
sikkerhed.
På denne baggrund byder regeringen hvidbogen velkommen og støtter ambitio-
nen om at afklare mulige løsningsmodeller i forhold til støtte til forskning og udvik-
ling inden for teknologier med potentiale for dobbelt anvendelse. Regeringen ser
således positivt på at udnytte og understøtte bedre synergi og gensidig inspiration
mellem civil og forsvarsrelateret forskning og udvikling.
Side 8/9
kom (2024) 0027 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. mulighederne for at øge støtten til forskning og udvikling, der omfatter teknologier med dobbelt anvendelse
2839432_0009.png
Regeringen finder det centralt, at princippet om fremragende forskning ikke under-
mineres i en eventuel ny vej frem samtidig med, at der fastholdes en balance mel-
lem civil og forsvarsrelateret forskning og udvikling. Derudover finder regeringen
det vigtigt, at en eventuel model tilgodeser deltagelse fra størstedelen af det dan-
ske aktørlandskab, herunder SMV'er, forskningsinstitutioner m.v.
Regeringen vil afvente gennemarbejdede og konkrete analyser fra Europa-Kom-
missionen, som udfolder muligheder og konsekvenser for hver enkelt model, her-
under de økonomiske konsekvenser.
Regeringen ser frem til det videre arbejde med løsningsmodellerne, som optegnes
i hvidbogen, og vil tage stilling til forslag, når fremsat af Europa-Kommissionen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9