Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0649 Bilag 2
Offentligt
2828443_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
22. februar 2024
2024 - 990
MarRay
EU-Kommissionens forslag til direktiv om ændring af direktiv
2013/11/EU om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på
forbrugerområdet og om ændring af direktiv (EU) 2015/2302, (EU)
2019/2161 og (EU) 2020/1828
EU-Kommissionens forslag til forordning om ophævelse af forord-
ning (EU) nr. 542/2013 og om ændring af forordning (EU) 2017/2394
og (EU) 2018/1724 for så vidt angår nedlæggelsen af den europæiske
OTB-platform
KOM (2023) 649
KOM (2023) 647
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
1. Resume
EU-Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 to forslag. Det ene
er et forslag til ændring af direktiv om alternativ tvistbilæggelse på forbru-
gerområdet (”ATB”). Det andet er et forslag til forordning om ophævelse
af forordning for den europæiske online tvistbilæggelsesplatform
(”OTB”).
Alternativ tvistbilæggelse indebærer at løse tvister uden om domstolene
f.eks. i Forbrugerklagenævnet, det finansielle ankenævn eller pakkerejse-
nævnet. Formålet med forslagene er bl.a. at tilpasse rammen for alternativ
tvistbilæggelse til de digitale markeder, at øge brugen af alternativ tvistbi-
læggelse i grænseoverskridende tvister samt at forenkle procedurerne for
alle aktørerne. Det vil bl.a. betyde, at forbrugerbeskyttelsen styrkes både
inden for og uden for det indre marked på forbrugerklageområdet, samt at
der vil være færre oplysningsforpligtelser for erhvervsdrivende, hvilket vil
reducere omkostninger for erhvervsdrivende. Dette opnås bl.a. gennem
nedlæggelse af den online platform for tvistbilæggelse. Det har vist sig, at
platformen ikke har bidraget til behandling af tvister mellem forbrugere og
online erhvervsdrivende på tilfredsstillende vis. Derfor lægges der op til at
nedlægge platformen.
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0002.png
2/13
En vedtagelse af forslagene vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle konse-
kvenser, men forventes at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske bespa-
relser.
Regeringen støtter generelt forslagene, idet de opretholder og forbedrer
det nuværende forbrugerklagesystem og styrker forbrugerbeskyttelsen. Re-
geringen hilser desuden reduktionen af de administrative byrder for er-
hvervslivet velkomment.
De to forslag komplementerer hinanden og vil derfor blive behandlet sam-
let.
2. Baggrund
Tvister bliver mere og mere komplekse, bl.a. i takt med den digitale udvik-
ling og stigende brug af onlinehandel. Alternativ tvistbilæggelse er en hur-
tigere, nemmere og billigere måde at løser tvister på for forbrugere og er-
hvervsdrivende, end ved at gå til domstolene, idet en neutral, uafhængig
klageinstans løser tvisten. Det kunne f.eks. være Forbrugerklagenævnet,
det finansielle ankenævn eller Pakkerejse-Ankenævnet.
De oprindelige regler om alternativ tvistbilæggelse har været afgørende for
at sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau i det indre marked. Det skyldes,
at de eksisterende regler stiller krav om, at der i alle medlemsstater skal
være ATB-instanser, som skal sikre en hurtig, økonomisk overkommelig
og retfærdig tvistbilæggelse på tværs af alle sektorer.
For at understøtte den digitale udvikling på området præsenterede Kom-
missionen derfor den 17. oktober 2023 to forslag i form af ændring af di-
rektiv om alternativ tvistbilæggelse på forbrugerområdet (ATB-direktivet)
og forslag til forordning om ophævelse af forordning (EU) nr. 542/2013
om onlinetvistbilæggelse (OTB-forordningen) og om ændring af forord-
ning (EU) 2017/2394 og (EU) 2018/1724 for så vidt angår nedlæggelsen af
den europæiske OTB-platform.
Begge forslag er resultat af en længere række evalueringer, høringer af in-
teressenter og konsekvensanalyser.
De to forslag komplementerer hinanden og vil derfor blive behandlet sam-
let.
3. Formål og indhold
Forslaget om ATB blev har til formål at udvide, forenkle og forbedre an-
vendelsen af alternativ tvistbilæggelse på forbrugerområdet. Målet er at
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0003.png
3/13
give alle forbrugere og erhvervsdrivende bedre adgang til omkostningsef-
fektiv tvistbilæggelse af høj kvalitet, samtidig med at reglerne er tilpasset
de digitale markeder. Forslaget har også til formål at minimere rapporte-
ringskravene for virksomheder og ATB-instanser.
Forslaget om ophævelse af OTB-forordningen vil medføre, at OTB-plat-
formen nedlægges. Det oprindelige formål med OTB-platformen var at
give forbrugeres og erhvervsdrivendes bedre og forenklede adgang til tvist-
bilæggelse gennem en platform tilpasset de digitale markeder. Der er kun i
gennemsnit behandlet 200 sager via platformen om året i hele EU. Udgif-
terne til at opretholde platformen står derfor ikke mål med udbyttet ved
platformen. I stedet vil der blive introduceret nye brugervenlige digitale
værktøjer i ATB-direktivet, hvor forbrugerne kan få relevant information
om deres klagemuligheder, hvilket særligt vil være gavnligt i situationer
hvor en tvist går på tværs af grænser.
Retsgrundlaget for forslagene er artikel 114 og 169 i Traktat om Den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Gennemgang af forslaget til direktiv om ATB
Udvidelse af ATB-direktivets anvendelsesområde
Det foreslås at udvide anvendelsesområdet til at omfatte frivillige ATB-
procedurer indledt mod erhvervsdrivende uden for EU, der sælger varer
eller tjenesteydelser til forbrugere, der er bosiddende i EU. Anvendelses-
området foreslås også udvidet til tvister i faser forud for aftaleindgåelsen.
Her har forbrugeren også rettigheder, og det uanset om forbrugeren i sidste
ende indgår en aftale eller ej. Således vil reglerne bl.a. omfatte tvister om
vildledende reklame, manglende, uklare eller vildledende oplysninger, uri-
melige kontraktvilkår eller garantirettigheder.
Ændring af definitioner i ATB-direktivet
Det foreslås, at definitionerne
af ”nationale tvister” og ”grænseoverskri-
dende tvister” ændres til at omfatte
alle tvister vedrørende vigtige forbru-
gerrettigheder, herunder sager hvor den erhvervsdrivende er etableret uden
for EU.
Adgang til ATB-instanser og ATB-procedurer
Det foreslås, at erhvervsdrivende, der er etableret uden for EU, på frivillig
basis også kan deltage i ATB-procedurer inden for EU. I forlængelse heraf
foreslås det, at medlemsstaterne forpligtes til at oprette ATB-instanser, der
kan behandle tvister mellem forbrugere og erhvervsdrivende uden for EU.
Det foreslås også, at der skal tages højde for beskyttelse af forbrugere med
begrænsede digitale færdigheder. Det sker bl.a. ved at have mulighed for at
sende og få adgang til dokumenter i et ikke-digitalt format efter anmodning.
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0004.png
4/13
Det foreslås også, at ATB-instansers muligheder for at sammenlægge sam-
menlignelige sager mod samme erhvervsdrivende styrkes. Derudover fore-
slås det, at ATB-instanser ikke bør indføre uforholdsmæssige regler for,
hvordan forbrugerne skal kontakte den erhvervsdrivende, før de kan ind-
lede en sag.
Det foreslås desuden, at der indføres en svarpligt for erhvervsdrivende til
forespørgsler fra en ATB-instans inden for 20 arbejdsdage. Her skal den
erhvervsdrivende svare på, om den pågældende ønsker at indgå i ATB-pro-
ceduren for den pågældende klage. Dette forventes at tilskynde erhvervs-
drivende til at deltage mere i ATB.
Gennemsigtighed
Det foreslås, at ATB-instansers administrative byrder og omkostninger ef-
fektiviseres og lettes. Det forslås, at de disse skal afrapportere om deres
virksomhed hvert andet år frem for hvert år. Det foreslås også, at ATB-
instanser ikke længere skal aflægge rapport om samarbejde inden for net-
værk af ATB-instanser.
Erhvervsdrivendendes oplysningsforpligtelser
Det foreslås at videreføre den eksisterende oplysningsforpligtelse for er-
hvervsdrivende, som indebærer, at forbrugeren er oplyst om, hvilken ATB-
instans den erhvervsdrivende hører under. Det foreslås dog at fjerne den
eksisterende oplysningsforpligtigelse for erhvervsdrivende om, hvorvidt de
ønsker at deltage i ATB. Denne ændring vil reducere de administrative byr-
der for erhvervsdrivende.
Forbrugerbistand
Det foreslås, at der oprettes nationale ATB-kontaktpunkter til at bistå for-
brugerne i forbindelse med deres grænseoverskridende køb i EU. Kommis-
sionen fremhæver muligheden for, at ATB-kontaktpunkterne kan være en
del af de eksisterende europæiske forbrugercentre. ATB-kontaktpunkterne
skal fremme brugen af ATB og bistå forbrugere og erhvervsdrivende i
ATB-procedurer. Det kan eksempelvis gælde hjælp med henvisning til
ATB-instanser, forklaring af forskellige procedurer, bistå med indgivelse
af klage mv.
Tvistbilæggelsesinstansers oplysningsforpligtelser
ATB-instanser skal i dag oplyse myndighederne om effektiviteten af in-
stansens arbejde. Det foreslås at fjerne den forpligtelse. Det vil mindske de
administrative byrder for ATB-instanserne, som så eksempelvis vil kunne
behandle flere tvister i stedet.
De kompetente myndigheders og Kommissionens rolle
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0005.png
5/13
Det foreslås, at Kommissionen skal udvikle og vedligeholde et brugerven-
ligt, digitalt værktøj til at forbedre vejledningen af forbrugerne. Værktøjet
skal indeholde oplysninger, som i dag delvist fremgår på den online plat-
form til tvistbilæggelse. Værktøjet skal give forbrugerne nemmere mulig-
hed for finde oplysninger om f.eks. hvilken ATB-instans, der er den rette
at gå til samt om andre klageløsningsmekanismer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Det overordnede mål med direktivforslaget er at give alle forbrugere og
erhvervsdrivende bedre adgang til omkostningseffektiv tvistbilæggelse af
høj kvalitet, der er tilpasset de digitale markeder. Kommissionen anfører,
at ved at forenkle ATB og gøre ATB mere omkostningseffektiv i forbin-
delse med tvistbilæggelse i sager, der går på tværs af grænser og ved at
fremme sammenlægningen af sager, der ligner hinanden, vil direktivet bi-
drage til at øge effektiviteten af tvistbilæggelse.
Kommissionen anerkender, at en række faktorer
herunder blandt andet
komplekse procedurer og gældende national ret
gør det vanskeligt for
medlemsstaterne at anvende grænseoverskridende ATB på en tilstrækkelig
og hensigtsmæssig måde og derved sikre og opretholde forbrugerbeskyt-
telsen. Dertil anerkender Kommissionen, at medlemsstaterne ikke er i stand
til i tilstrækkelig grad at løse vanskelighederne på egen hånd, idet de er
resultatet af den hidtil EU-retlige forbrugerlovgivning.
For at sikre et konsekvent højt forbrugerbeskyttelsesniveau, større forbru-
gertillid til ATB og mere netværkssamarbejde og udveksling af best prac-
tice på EU-plan samt en reduktion rapporteringskravene, er der derfor be-
hov for en indsats på EU-plan. Uden en indsats på EU-plan vil de nationale
interventioner sandsynligvis skabe huller i håndhævelsen og forvridning af
det indre marked. En sådan indsats forventes dermed at medføre udveksling
af praksis om anvendelse af digitale værktøjer til at gøre ATB mere om-
kostningseffektiv og konsekvent og derudover eksempelvis at skabe sags-
behandlingsprocedurer og sektorspecifik ATB medlemsstaterne imellem.
Derudover forventes indsatsen at sikre retssikkerhed og sammenhæng i
rapporteringen med henblik på datasammenlignelighed i forbindelse med
evalueringen af ATB på tværs af medlemsstaterne.
Det overordnede mål med etableringen af OTB-platformen var at sikre, at
der var sikkerhed for tilstrækkelige private eller offentlige digitale værktø-
jer til at bistå onlineforhandlere med at kontakte ATB-instanser. Med for-
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0006.png
6/13
ordningsforslaget om ophævelse af OTB-platformen anerkender EU-Kom-
missionen, at formålet med platformen har vist sig irrelevant grundet den
hurtige udvikling af onlineklagebehandlingssystemer på digitale markeds-
pladser, som i sig selv hurtigt blev en del af de vigtigste tvistbilæggelses-
kanaler for SMV’er, der driver virksomhed online.
Regeringen er enig i EU-Kommissionens vurderinger og finder, at forsla-
gene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
ATB-direktivet er i Danmark implementeret ved lov nr. 524 af 29. april
2015 om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbru-
gerklageloven) samt bekendtgørelse nr. 1151 af 30. september 2015 om
godkendelse af private tvistløsningsorganer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene vil medføre et behov for lovændringer, herun-
der ændringer i forbrugerklageloven samt bekendtgørelse om godkendelse
af private tvistløsningsorganer. I forbrugerklageloven vil der bl.a. skulle
foretages ændringer i lovens anvendelsesområde og definitioner samt i reg-
ler vedrørende erhvervsdrivendes oplysningsforpligtelser. Forordningsfor-
slaget om OTB vil medføre behov for ændringer i lov om forbrugerklager.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til direktiv om ATB forventes ikke at medføre væsentlige statsfi-
nansielle konsekvenser.
Forslaget til ophævelse af forordning om OTB forventes ikke at medføre
væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter af-
holdes inden for eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens
bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til direktiv om ATB kan generelt have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser, i det omfang det understøtter udveksling af oplysnin-
ger på tværs af medlemsstaterne om bedste praksis for at anvende digitale
værktøjer til at gøre ATB mere omkostningseffektiv og konsekvent, sags-
behandlingsprocedurer, sektorspecifik ATB mv. samt håndtering af græn-
seoverskridende forbrugertvister.
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0007.png
7/13
Derudover kan forslagene generelt have positive konkurrencemæssige kon-
sekvenser for virksomhederne, idet der vil være tale om byrdelettelser.
For forbrugerne forventes forslagene at medføre lettere adgang til tvistløs-
ning, hvilket vil styrke forbrugerbeskyttelsen.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Baseret på Kommissionens konsekvensanalyse af forslagene, forventes det,
at forslagene kan medføre væsentlige erhvervsøkonomiske besparelser på
634 millioner euro årligt på EU-plan. Besparelserne skyldes lettelsen af op-
lysningskrav og nedlæggelsen af OTB-platformen, idet onlineerhvervsdri-
vende, hvoraf de fleste er SMV’er, blandt andet ikke længere skal have en
e-mailadresse til OTB-korrespondance.
Forslaget til ATB-direktivet forventes på EU-plan årligt at medføre lø-
bende omkostninger på 2,6 millioner euro for erhvervsdrivende og 36 mil-
lioner euro for ATB-instanser. Omkostningerne dækker over virksomhe-
dernes svarpligt, at ATB-instanserne forventes at behandle et større antal
tvister samt tilpasning af platforme.
En endelig vurdering, og eventuel kvantificering, af forslagets administra-
tive konsekvenser vil finde sted, når forslaget implementeres i dansk lov.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget om ATB ventes at ændre på beskyttelsesniveauet, idet både er-
hvervsdrivende og forbrugere vil få flere grundlæggende rettigheder gen-
nem fremme af lige vilkår.
Forslaget til ophævelse af OTB-forordningen nødvendiggør hensyntagen
til rettigheder i relation til personoplysninger og sikring af imødegåelse af
risiko for brud på datasikkerheden, idet alle personoplysninger slettes ved
OTB-platformens nedlæggelse.
8. Høring
EU-Kommissionens forslag til direktiv om ændring af direktiv 2013/11/EU
om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet
og om ændring af direktiv (EU) 2015/2302, (EU) 2019/2161 og (EU)
2020/1828
Direktivforslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for Kon-
kurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger
den 3. november 2023.
Der er indkommet høringssvar fra Dansk Erhverv, Forsikring og Pension
samt Forbrugerrådet Tænk, som er sammenfattet nedenfor.
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0008.png
8/13
Dansk Erhverv bakker op om EU-Kommissionens ønske om et velfunge-
rende system for ATB og finder, at tilgangen med minimumsharmonisering
er hensigtsmæssig, idet Danmark har etableret et velfungerende forbruger-
klagesystem med Forbrugerklagenævnet, en række private ankenævn og en
supplerende forbrugerombudsmandsinstitution.
Dansk Erhverv finder det uhensigtsmæssigt at udvide ATB-direktivets an-
vendelsesområde til også at omfatte tvister vedrørende faser forud for afta-
leindgåelsen. Dertil bemærker Dansk Erhverv, at sådanne typer af tvister
bør håndteres af Forbrugerombudsmanden eller andre tilsynsmyndigheder,
som ikke er ATB-myndigheder, da forslagets vedtagelse ellers vil medføre
en markant stigning i antallet af sager ved ATB-instanser og
–myndighe-
der, som vil resultere i en længere sagsbehandlingstid til skade for forbru-
gere og erhvervsdrivende. Dansk Erhverv gør i denne forbindelse regerin-
gen opmærksom på et eventuelt behov for yderligere allokering af ressour-
cer til de danske ATB-instanser. Dansk Erhverv kan derfor ikke støtte den
foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet.
Dansk Erhverv bakker op om, at ATB-direktivet skal give mulighed for, at
virksomheder uden for EU frivilligt kan acceptere, at sager mod dem kan
håndteres ved ATB-instanser inden for EU, idet Dansk Erhverv bakker op
om, at erhvervsdrivende uden for EU underlægges de samme regler, som
erhvervsdrivende inden for EU gør. Dansk Erhverv er dog kritisk over for
denne mulighed, idet Dansk Erhverv finder en række udfordringer i forhold
til at forbrugerne kan få tvangsfuldbyrdet en eventuel afgørelse, hvilket kan
have den konsekvens, at ATB-instanser inden for EU anvender ressourcer
på at behandle tvister uden sikkerhed for, at forbrugeren faktisk kan få ind-
drevet sit tilgodehavende.
Dansk Erhverv bemærker, at mange EU-forbrugere foretager køb hos er-
hvervsdrivende uden for EU via handelsplatforme og online markedsplad-
ser. Dansk Erhverv finder, at forbrugerne skal have mulighed for at kunne
indbringe en sag mod den pågældende handelsplatform/markedsplads (el-
ler dennes juridiske repræsentant) frem for direkte mod den pågældende
bagvedliggende erhvervsdrivende, som anvender platformen, hvad end
denne erhvervsdrivende er etableret inden for eller uden for EU.
Forbrugerrådet Tænk bakker generelt op om EU-Kommissionens ønske om
at forbedre forbrugerbeskyttelsen
både i forbrugerkøb inden for og uden
for EU. Dertil støtter Forbrugerrådet Tænk forslagets elementer vedrørende
beskyttelse af forbrugere med begrænsede digitale færdigheder og sikring
af disse forbrugeres adgang til ikke-digital kommunikation med ATB-in-
stanserne samt sikring af prøvelsesretten af automatiserede procedurer.
Forbrugerrådet Tænk anbefaler regeringen, at der ved implementeringen
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0009.png
9/13
lægges vægt på krav til brugervenlige systemer og letforståelig forbruger-
information, også skriftligt. Endvidere støtter Forbrugerrådet Tænk forsla-
gets formål om at øge og forbedre netværkssamarbejde og udveksling af
bedst praksis på EU-plan. Dertil bemærker Forbrugerrådet Tænk, at der bør
lægges vægt på ATB-kontaktpunkternes rolle og opretholdelse af forbru-
gernes muligheder for at danne sig et overblik over klagemulighederne.
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget om at udvide ATB-direktivet til også
at omfatte tvister vedrørende faser forud for aftaleindgåelsen, herunder om
vildledende markedsføring eller tvister om lovbestemte rettigheder såsom
beskyttelse mod geoblokering, idet Forbrugerrådet Tænk bemærker, at det
nuværende ATB-direktivs snævre anvendelsesområde har resulteret i, at
behandling af sådanne tvister ved danske ATB-instanser afvises.
Forbrugerrådet Tænk bakker op om indførelsen af en svarpligt for er-
hvervsdrivende til at besvare en forespørgsel fra en ATB-instans, uanset
om de har til hensigt at deltage i den foreslåede ATB-procedure mod dem
eller ej. Forbrugerrådet Tænk bemærker, at forslaget herom ikke vil have
væsentlig indvirkninger for ATB-procedurerne i Danmark, men derimod
vil bidrage til forbedringer af andre medlemsstaters ATB-procedurer, hvor-
for forslaget støttes.
Forbrugerrådet Tænk finder det uhensigtsmæssigt at ophæve erhvervsdriv-
endes oplysningsforpligtelse over for forbrugerne om, hvorvidt de agter at
anvende en ATB-procedure eller ej. Forbrugerrådet Tænk er kritisk her-
overfor på baggrund af risikoen for, at forbrugernes overblik over klage-
mulighederne forringes med forringelse af forbrugerbeskyttelsen til følge.
Forbrugerrådet Tænk bemærker, at det i overensstemmelse med ATB-di-
rektivets hovedformål om at sikre, at der bl.a. er adgang til økonomisk
overkommelig tvistbilæggelse ved ATB-instanserne, bør sikres, at det ikke
alene fastholdes, men også indskærpes, at forbrugerne skal have mulighed
for at indgive en klage gratis eller for et klagegebyr af symbolsk størrelse.
Forsikring og Pension anfører, at det særligt er to bestemmelser, som giver
anledning til bekymring i forslagets artikel 1 (ændringer til direktiv
2013/11 om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbru-
gerområdet og om ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv
2009/22/EF). Det drejer sig om den foreslåede ændring af artikel 2, stk. 1
(anvendelsesområdet). Det fremgår af beskrivelsen af forslaget, at klage-
adgang gælder “irrespective
of whether the consumer ultimately concludes
a contract”.
Lægges dette til grund, vil ændringen reelt betyder, at en for-
bruger kan klage til et ADR-organ over forhold, som i dag henhører under
Forbrugerombudsmandens og/eller Finantilsynets ansvarsområde. Der er
risiko for, at ADRorganerne kommer til at behandle klager, uden at der er
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0010.png
10/13
eller har været en aftale eller et konkret tilbud mellem klageren og det ind-
klagede selskab. Dette kan forøge antallet af sager og give ADR-organerne
en mere offentligretlig rolle, som i dag ligger og som også fremover bør
ligge hos de nævnte offentlige myndigheder. Det kan være problematisk,
hvis Ankenævnet for Forsikring (AFF) skal modtage klager over et sel-
skabs markedsføring, forsikringsvilkår eller lignende, uden at forbrugeren,
der klager, har en aftale med eller et økonomisk krav mod selskabet.
Forsikring og Pension pointerer,
at AFF’s vedtægter i dag tager højde for
denne problemstilling. AFF kan inddrage et selskabs markedsføring, kon-
traktsvilkår og lignende i behandlingen af en økonomisk tvist, og AFF kan
også inddrage offentligretlige regler (herunder god skik) i en afgørelse af
en sådan obligationsretlig tvist, men det forudsætter, at klageren har ind-
gået en aftale med det indklagede selskab og at klageren fremsætter et øko-
nomisk krav. Alternativt skal parterne være uenige om, hvorvidt en aftale
er indgået. Det bør sikres, at ADR-organerne fortsat kun er forpligtet til at
behandle klager over erhvervsdrivende, som forbrugeren har indgået en af-
tale med, så det sikres, at ADR-organerne ikke bliver pålagt at udføre op-
gaver, der i dag er henlagt til offentlige myndigheder som eksempelvis For-
brugerombudsmanden eller Finanstilsynet. Det bør sikres, at ADR-orga-
nerne ikke kommer til at fungere som disciplinære klageinstanser.
Forsikring og Pension fremhæver desuden, at den foreslåede ændring af
artikel 5 (adgang til ATB-instanser og ATB-procedurer) og i den forbin-
delse de foreslåede definitioner af ”domestic disputes” og ”cross border
disputes” i artikel 4 ADR-organerne
udfører en vigtig opgave i tvistløsnin-
gen. ADR-organerne finansieres på forskellig måde, men det generelle ken-
detegn (i hvert fald i Danmark) er, at de erhvervsdrivende i høj grad finan-
sierer tvistløsningsorganerne. I Danmark kan ADR-organerne løse tvister
over erhvervsdrivende, der er etableret i visse andre lande
typisk i EU
eller i EØS
hvis tvisten har større tilknytning til Danmark end til det land,
hvor den erhvervsdrivende er etableret (etableringslandet).
Forsikring og Pension anfører endvidere, at det ikke er hensigtsmæssigt, at
ADR-organerne skal pålægges en egentlig pligt til også at løse tvister mel-
lem en europæisk forbruger og en erhvervsdrivende fra et tredjeland, idet
dette kan føre til en fririder problematik, hvor europæiske virksomheder
må/skal betale for, at virksomheder fra tredjelande får løst deres konflikter
gratis af europæiske ADR-organer. Samtidig kan det lægge en unødig
byrde på ADR-organerne, hvis de skal behandle tvister, der kan involvere
sprog, lovgivning og forretningspraksis, som ikke harmonerer med de EU-
retlige standarder/traditioner. Det bør sikres, at ADR-organerne har frihed
til at beslutte, om de ønsker at behandle klager over erhvervsdrivende, der
opererer fra tredjelande (dvs. uden for EU/EØS).
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0011.png
11/13
EU-Kommissionens forslag til forordning om ophævelse af forordning
(EU) nr. 542/2013 og om ændring af forordning (EU) 2017/2394 og (EU)
2018/1724 for så vidt angår nedlæggelsen af den europæiske OTB-platform
Forordningsforslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for
Konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærknin-
ger den 3. november 2023.
Der er indkommet hørringssvar fra Dansk Erhverv og Forbrugerrådet
Tænk, som sammenfattes nedenfor.
Dansk Erhverv støtter EU-Kommissionens forslag om at ophæve OTB-for-
ordningen og dermed nedlægge OTB-platformen.
Forbrugerrådet Tænk bemærker, at på baggrund af løbende indsamlet data
fra ankenævnssekretariaterne i Danmark, er der indikatorer for, at OTB-
platformen ikke tjener formålet med at smidiggøre processen omkring tvi-
ster ved grænseoverskridende onlinehandel. Dertil bemærker Forbrugerrå-
det Tænk, at data viser, at OTB-platformen modtager meget få sager.
Forbrugerrådet Tænk gør regeringen opmærksom på, at nedlæggelse af
OTB-platformen gør det nødvendigt at binde ATB-systemerne sammen på
en anden måde, hvor ATB-kontaktcentrene bør have en større rolle. I den
forbindelse finder Forbrugerrådet Tænk det vigtigt, at der fortsat vil kunne
findes en samlet oversigt over alle ankenævnene, så forbrugerne fortsat kan
gennemskue mulighederne for tvistbilæggelse og navigere i klagesystemet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under forhandlingerne har flere medlemsstater været skeptiske i forhold til
udvidelse anvendelsesområdet til også at gælde omstændigheder forud for
aftaleindgåelsen. Få medlemsstater har også været skeptiske over for, om
det vil være realistisk at omfatte tredjelandsvirksomheder i praksis.
Flere medlemsstater har udtrykt støtte over for forslaget til ophævelse af
OTB-platformen. Hertil har nogle medlemsstater pointeret, at man skal
tage hensyn til ikke-digitale forbrugere samt videreføre platformens fakti-
ske oplysninger om ATB-instanserne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag samt formålet med
forslagene om at opretholde og styrke den nuværende ATB-ramme. Rege-
ringen mener, at forslaget om ATB vil styrke forbrugernes rettigheder og
forbrugerbeskyttelsen i EU samt at alternative klagemuligheder i højere
grad vil blive tilpasset den digitale udvikling.
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0012.png
12/13
Regeringen hilser de foreslåede reduktioner af oplysningsforpligtigelser for
erhvervsdrivende og ATB instanser velkomment, idet det vil betyde færre
administrative byrder. Regeringen mener generelt, at ATB procedurerne
skal være effektive og administrativt velfungerende.
Regeringen stiller sig skeptisk over for forslaget om en udvidelse af anven-
delsesområdet, idet det vurderes vigtigt, at det eksisterende danske forbru-
gerklagesystem kan bevares så vidt muligt, og at det skal være op til med-
lemsstaterne selv at beslutte, hvordan offentligretlige problemstillinger be-
handles. Det skyldes, at der lægges op til, at anvendelsesområdet udvides
til at omfatte områder, der i dag ligger inden for Forbrugerombudsmandens
eller andre offentlige myndigheders ressort, som i så fald ville skulle hånd-
teres af private og offentlige klagenævn.
Regeringen finder det positivt, at forslaget til ATB forventes at skabe større
opmærksomhed blandt forbrugere og erhvervsdrivende om adgangen til al-
ternativ tvistbilæggelse. Det vil konkret betyde en større opmærksomhed
på adgangen til klage- og ankenævn i Danmark, hvilket vil understøtte ret-
færdige markeder, forbrugerbeskyttelse og lige vilkår for erhvervslivet.
I forlængelse heraf finder regeringen det meget vigtigt, at onlinemarkeds-
pladser og brancheorganisationer, der tilbyder online tvistbilæggelse, på
tilsvarende måde som ATB-instanser, skal have den nødvendige ekspertise
og være uafhængige, samt opfylde nogle grundlæggende sagsbehandlings-
principper til sikring af forbrugernes retssikkerhed. Hertil finder regeringen
det også vigtigt, at det sikres, at forbrugerne ikke fratages muligheden for
at danne sig et overblik over deres adgang til retshåndhævelse. Regeringen
finder det desuden vigtigt, at forbrugerne kan få vejledning til grænseover-
skridende alternativ tvistbilæggelse og at der tages hensyn til beskyttelsen
af udsatte forbrugere.
Regeringen finder det ydermere vigtigt, at ATB-instansers mulighed for at
behandle klager mod virksomheder, der er etableret uden for EU, betinges
af at virksomheden frivilligt medvirker. Hvis den erhvervsdrivende delta-
ger frivilligt forventes det, at den erhvervsdrivende respekterer og efterle-
ver ATB-instansens afgørelse Forbrugeren forventes at have begrænset
mulighed for at forfølge sit krav i de sager, hvor den erhvervsdrivende er
etableret uden for EU. Det vil være særdeles utilfredsstillende og uhensigts-
mæssigt for forbrugeren ikke at være garanteret, at et eventuelt krav kan
efterleves i sager, der rækker ud over EU's grænser. Det vil desuden være
et uhensigtsmæssigt stort ressourceforbrug for ATB-instansen at behandle
en tvist, såfremt afgørelsen ikke kan kræves efterlevet. Regeringen mener
generelt, at ATB procedurerne skal være effektive.
kom (2023) 0649 - Bilag 2: Samlenotat vedr. alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
2828443_0013.png
13/13
Regeringen støtter desuden forslaget til ophævelse af forordningen om
OTB, som vil indebære nedlæggelse af OTB-platformen, idet OTB-plat-
formen ikke har virket efter hensigten. I den forbindelse finder regeringen
det vigtigt, at ATB-initiativer er proportionale, effektive og hensigtsmæs-
sige.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 1. december 2023
under punktet ”siden sidst”.
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt den 1. december 2023.