Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0637 Bilag 1
Offentligt
2826021_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Grund- og nærhedsnotat
Forslag fra Kommissionen til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om harmoniserede krav i det indre marked vedrørende gennemsigtighed i
interesserepræsentation, som udføres på vegne af tredjelande, og om ændring af
direktiv (EU) 2019/1937
KOM(2023)637
Nyt notat.
Resumé
Den 12. december 2023 fremlagde Kommissionen en lovgivningspakke om forsvar af demokratiet forud for valget
til Europa-Parlamentet i 2024. Pakken om forsvar af demokratiet bygger på Kommissionens tidligere initiativer
til at beskytte det europæiske demokrati, herunder handlingsplanen for europæisk demokrati. Pakken skal ifølge
Kommissionen bidrage til at håndtere udfordringerne
ved udenlandsk indblanding i EU’s demokratiske processer
og sikre, at de forbliver åbne, gennemsigtige og resistente over for manipulation fra tredjelande.
1.
Pakkens centrale element er et direktivforslag om harmoniserede krav i det indre marked vedrørende
gennemsigtighed i interessevaretagelse på vegne af tredjelande, herunder oprettelse af et såkaldt åbenhedsregister.
Forslaget stiller også krav til tilgængelighed og registrering af centrale oplysninger om f.eks. årlige modtagne beløb,
berørte tredjelande og aktiviteternes vigtigste formål.
Forslaget indeholder regler og sikkerhedsforanstaltninger, der skal sikre, at registreringskravene ikke misbruges
til at begrænse grundlæggende rettigheder såsom ytrings- eller foreningsfriheden eller uretmæssigt begrænser
civilsamfundsmæssige råderum.
Regeringens endelige stillingtagen til direktivforslaget vil kræve grundig forudgående analyse af forslagets
konsekvenser og det foreslåede retsgrundlag, idet regeringen som udgangspunkt forholder sig skeptisk til forslagets
potentielle statsfinansielle konsekvenser samt omfanget af administrative byrder. Det bemærkes, at direktivforslaget
stiller krav om, at medlemsstaterne skal indføre administrative bøder, og at sådanne bestemmelser giver anledning
til forfatningsretlige betænkeligheder i Danmark.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2023)637 af 12. december 2023 fremsendt forslag til direktiv om
harmoniserede krav i det indre marked vedrørende gennemsigtighed i interesserepræsentation,
som udføres på vegne af tredjelande, og om ændring af direktiv (EU) 2019/1937. Forslaget er
oversendt til Rådet den 22. januar 2024 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel
i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 114 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivninger vedr. det indre markeds funktion. Direktivforslaget skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Foruden direktivforslaget om harmoniserede krav i det indre marked vedrørende
gennemsigtighed i interessevaretagelse på vegne af tredjelande, herunder oprettelse af et såkaldt
kom (2023) 0637 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. harmoniserede krav i det indre marked vedrørende gennemsigtighed i interesserepræsentation, som udføres på vegne af tredjelande
2826021_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
åbenhedsregister, samt et forordningsforslag af teknisk karakter, der ledsager direktivet,
indeholder pakken om forsvar af demokratiet følgende:
en meddelelse indeholdende en evaluering af det arbejde, der er udført under
handlingsplanen for europæisk demokrati;
en henstilling om inkluderende og robuste valgprocesser i Unionen og en mere synlig
europæisk dimension og en mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet;
en henstilling om fremme af inddragelse og effektiv deltagelse af borgere og
civilsamfundsorganisationer i den offentlige politikudformning.
Pakken om forsvar af demokratiet bygger på Kommissionens tidligere initiativer til at beskytte
det europæiske demokrati, herunder handlingsplanen for europæisk demokrati.
3.
Formål og indhold
Direktivets formål er at
skabe ensartethed i EU’s indre marked for åbenhed om interessenter, der
på vegne af tredjelande ønsker at påvirke eller søge indflydelse på politikere, beslutningstagere og
den demokratiske sfære. Direktivet skal derved modvirke strategisk omgåelse af den
forskelligartede regulering af området inden for EU.
Kommissionen begrunder forslaget med et behov for at sikre harmonisering på området for at
undgå en fortsat stigende fragmentering af reglerne på medlemsstatsniveau. Med forslaget ønsker
Kommissionen således at lukke mulige huller, der kan udnyttes af tredjelande. Det skal ske
gennem fastsættelse af fælles standarder på tværs af medlemsstaterne for, hvordan udenlandsk
indflydelse håndteres på en strømlinet måde, idet flere medlemsstater endnu ikke har indført et
lobbyistregister eller tilsvarende regler på området.
Direktivforslaget indeholder følgende krav til gennemsigtighed:
registrering i et åbenhedsregister: Enheder, der udfører interesserepræsentationsaktiviteter
på vegne af et tredjeland, skal registreres i et åbenhedsregister. Medlemsstaterne vil blive
bedt om at oprette eller tilpasse eksisterende nationale registre til dette formål;
tilgængelighed for offentligheden: Centrale oplysninger om en sådan
interesserepræsentation vil være offentligt tilgængelige, hvilket skaber større
gennemsigtighed og demokratisk ansvarlighed. Det vedrører f.eks. årlige modtagne beløb,
berørte tredjelande og aktiviteternes vigtigste mål;
registrering: Enheder, der udfører interesserepræsentation på vegne af et tredjeland, skal
registrere
centrale
oplysninger
eller
materiale
vedrørende
interesserepræsentationsaktiviteten i en periode på fire år efter afslutningen af denne
aktivitet.
Forslaget indeholder følgende regler og sikkerhedsforanstaltninger, der skal sikre, at
registreringskravene ikke misbruges til at begrænse grundlæggende rettigheder såsom ytrings-
eller foreningsfriheden eller uretmæssigt begrænser civilsamfundsmæssige råderum:
uafhængige tilsynsmyndigheder vil kun i behørigt begrundede tilfælde og afhængigt af
formålet kunne anmode om begrænset adgang til de registrerede oplysninger;
myndighederne skal sikre, at registreringen ikke får negative konsekvenser;
kom (2023) 0637 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. harmoniserede krav i det indre marked vedrørende gennemsigtighed i interesserepræsentation, som udføres på vegne af tredjelande
2826021_0003.png
UDENRIGSMINISTERIET
mulighed for at fravige kravet om offentliggørelsen af oplysninger i behørigt begrundede
tilfælde;
den fulde harmonisering, der foretages med forslaget, forhindrer medlemsstaterne i at
opretholde eller indføre yderligere krav og praksisser.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om kontrol og håndhævelse, som bl.a. indebærer, at
medlemsstaterne skal udpege nationale kontrolmyndigheder og fastsætte regler om sanktioner i
form af administrative bøder for overtrædelse af de nationale regler, der implementerer
direktivets krav til enheder, som udfører interesserepræsentationsaktiviteter på vegne af et
tredjeland. Sanktionerne skal kunne pålægges direkte af kontrolmyndigheden eller af domstolene
på baggrund af en anmodning fra kontrolmyndigheden.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art. 294)
medlovgiver på direktivforslaget. Der foreligger ikke en udtalelse, idet Europa-Parlamentet endnu
ikke har behandlet sagen.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen begrunder forslaget til direktiv med et behov for at sikre harmonisering på
området for at undgå en fortsat stigende fragmentering af reglerne på medlemsstatsniveau. Med
forslaget ønsker Kommissionen således at lukke mulige huller, der kan udnyttes af tredjelande.
Det skal ske gennem fastsættelse af
standarder på tværs af EU’s
medlemsstater for, hvordan
udenlandsk indflydelse håndteres på en strømlinet måde, idet flere medlemsstater endnu ikke har
indført et lobbyistregister eller regler på området.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering. Nærhedsprincippet anses således for at
være overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Der findes på nuværende tidspunkt ikke dansk lovgivning, der regulerer interesserepræsentation
på vegne af tredjelande.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Det fremgår af forslaget, at det vil have konsekvenser for EU’s budget som følge af øgede
administrative omkostninger på i alt 2,5 mio. euro i perioden 2024-2027. Udgifterne finansieres
under de eksisterende rammer for EU’s budget. Det bemærkes, at Danmark finansierer ca. 2 pct.
af EU’s budget.
Sagen vil medføre statsfinansielle konsekvenser, idet Danmark ifølge direktivet vil skulle oprette
et nationalt åbenhedsregister med tilhørende tilsynsmyndighed. De nærmere omkostninger
forbundet hermed vil skulle afklares ifm. den tekniske behandling af forslaget. Den løbende
indberetning til registeret vil også medføre administrative byrder. Det bemærkes, at afledte
kom (2023) 0637 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. harmoniserede krav i det indre marked vedrørende gennemsigtighed i interesserepræsentation, som udføres på vegne af tredjelande
2826021_0004.png
UDENRIGSMINISTERIET
nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers
eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Derudover vil sagen medføre administrative byrder for erhvervslivet, herunder for de registrerede
enheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen vil styrke beskyttelsesniveauet fsva.
udenlandsk indblanding i EU’s demokratiske
processer. Sagen giver derudover ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8.
Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for juridiske spørgsmål.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den samlede lovgivningspakke for forsvar af demokratiet blev første gang drøftet på rådsmødet
(almindelige anliggender) den 29. januar 2024. Der var blandt medlemsstaterne generelt opbakning
til det overordnede formål om at bekæmpe og forhindre indblanding og påvirkning fra tredjelande
i demokratiske processer, idet flere dog havde visse bekymringer ift. det konkrete direktivforslag.
Det gjaldt særligt forholdet til grundlæggende frihedsrettigheder, risikoen for stigmatisering af
registrerede enheder, beslutningen om totalharmonisering, omfanget af administrative byrder og
valget af retsgrundlag (TEUF art. 114).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det vurderes positivt, at Kommissionen vil øge gennemsigtigheden og den demokratiske
ansvarlighed i forbindelse med interesserepræsentationsaktiviteter på vegne af tredjelande.
Regeringens endelige stillingtagen til direktivforslaget vil dog kræve grundig forudgående analyse af
forslagets konsekvenser og det foreslåede retsgrundlag, herunder i lyset af de kommende drøftelser
på arbejdsniveau i Rådet, idet regeringen i udgangspunktet forholder sig skeptisk til forslagets
potentielle statsfinansielle konsekvenser samt omfanget af administrative byrder. Regeringen finder
det vigtigt, at Kommissionens udgifter finansieres inden for rammerne af administrationsområdet
via omprioriteringer.
Det er centralt for regeringen, at Danmark ikke med direktivforslaget forpligtes til at skulle indføre
administrative bøder, idet administrative bøder giver anledning til forfatningsretlige
betænkeligheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den samlede lovgivningspakke om forsvar af demokratiet blev forelagt Folketingets
Europaudvalg den 19. januar 2024 til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender)
den 29. januar 2024.