Europaudvalget 2023-24
KOM (2021) 0206 Bilag 6
Offentligt
2803190_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 32
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 3926
Doknr.
48507
Dato
08-12-2023
Svar på spørgsmål fra Mona Juul (KF) stillet den 9. november 2023.
Spørgsmål nr.32:
”Er
det ministerens opfattelse, ar den nye AI-forordning er for vidtgående i sin risikobaserede
tilgang til kunstig intelligens”
Svar:
Det er ikke min opfattelse, at den nye AI-forordning er for vidtgående i sin risikobaserede til-
gang til kunstig intelligens, i den form som forordningen ligger på forhandlingsbordet nu. For-
ordningen udpeger anvendelser af kunstig intelligens inden for særlige områder som høj-ri-
siko, hvis der er risiko for krænkelse af grundlæggende rettigheder eller for fysisk skade, og
sætter krav til systemer, der er tiltænkt anvendelse indenfor disse områder. Det synes jeg er
en fornuftig og proportional tilgang, idet kunstig intelligens, der anvendes på alle mulige an-
dre ikke-risikofyldte områder, dermed ikke pålægges tunge krav.
Jeg er dog enig i, at Kommissionens oprindelige forslag ikke var tydeligt nok i afgrænsnin-
gerne, men det er heldigvis blevet bedre igennem forhandlingerne, bl.a. på baggrund af den
danske indsats.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
kom (2021) 0206 - Bilag 6: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 32 og 32 om den nye AI-forordning
2803190_0002.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 33
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 3926
Doknr.
48507
Dato
08-12-2023
Svar på spørgsmål fra Mona Juul (KF) stillet den 9. november 2023.
Spørgsmål nr. 33:
”Hvilke
regulatoriske krav vil regeringen arbejde for, at der bliver stillet til kunstig intelligens i
de kommende forhandlinger om AI-forordningen?”
Svar:
I forhandlingerne, som har været i gang siden foråret 2021, har vi konsekvent arbejdet for
klare og efterlevelige krav til AI systemer, der anvendes på områder, hvor der reelt er tale om
høj risiko for krænkelse af grundlæggende rettigheder eller for fysisk skade. Det har især væ-
ret vigtigt for regeringen, at der blev stillet krav til datahåndtering og træningsdata med hen-
blik på at adressere risiko for bias. Derudover er kravene om at have risikostyringssystemer og
menneskeligt tilsyn også meget vigtige for regeringen.
På nuværende tidspunkt pågår der primært forhandlinger om, hvorvidt der skal stilles krav til
grundlæggende modeller og kunstig intelligens-systemer til generelle formål, og i givet fald
hvilke krav, der skal stilles. På dette område arbejder vi for, at der stilles dokumentations- og
transparenskrav, så udbydere, der bygger videre på sådanne modeller eller systemer, har mu-
lighed for at leve op til høj-risikokravene.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre