Retsudvalget 2023-24
B 92
Offentligt
2836784_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. marts 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Astrid Hjorth Jensen
2024-02755
3175226
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende beslutningsforslag
til folketingsbeslutning om permanent og teknologisk intelligent
grænsekontrol ved de danske grænser (B 92), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 21. februar 2024.
Peter Hummelgaard
/
Malene Lejbach
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 92 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om regeringen ønsker at arbejde for at ændre på de nuværende rammer for det europæiske Schengensamarbejde så EU-medlemslande selv kan bestemme over deres grænsekontrol
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg (B 92):
”Vil ministeren redegøre, om regeringen ønsker at arbejde for at
ændre på de nuværende rammer for det europæiske
Schengensamarbejde, så EU-medlemslande selv kan bestemme
over deres grænsekontrol? Vil ministeren i bekræftende fald
redegøre for, hvad regeringen har gjort for at ændre dette?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge og -integrationsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Danmark har siden 2001 deltaget fuldt ud i
Schengensamarbejdet. Schengensamarbejdet omfatter bl.a.
Schengengrænsekodeksen, som fastlægger regler for kontrol af
alle personer, der passerer medlemsstaternes ydre grænser.
Endvidere fastlægger kodeksen, at de indre grænser kan
passeres overalt, uden personkontrol, uanset personernes
nationalitet.
Schengengrænsekodeksen indeholder dog en række
bestemmelser, der giver mulighed for midlertidigt at genindføre
grænsekontrol ved de indre Schengengrænser under visse
betingelser. Kodeksen giver derimod ikke mulighed for at
indføre
permanent
grænsekontrol
ved
de
indre
Schengengrænser.
En dansk beslutning om at indføre permanent grænsekontrol ved
Danmarks indre Schengengrænser eller i øvrigt grænsekontrol,
der ikke er i overensstemmelse med Schengengrænsekodeksen,
vil således være i strid hermed.
Regeringen har aktivt deltaget i forhandlinger om revisionen af
Schengengrænsekodeksen, som har pågået siden december
2021. Det har bl.a. været en prioritet for regeringen at sikre mere
fleksible rammer for midlertidig genindførelse af
grænsekontrol.
Efter flere års forhandlinger har Rådet og Europa-Parlamentet
opnået
en
politisk
aftale
om
revisionen
af
Schengengrænsekodeksen i februar 2024. Dette aftalegrundlag
ventes formelt vedtaget i første halvår af 2024, hvorefter en
række nye regler vil træde i kraft.
Efter de nugældende regler kan det samlede tidsrum, hvori der
som en undtagelse midlertidigt kan genindføres grænsekontrol
Side 2/3
B 92 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om regeringen ønsker at arbejde for at ændre på de nuværende rammer for det europæiske Schengensamarbejde så EU-medlemslande selv kan bestemme over deres grænsekontrol
ved de indre grænser på baggrund af den samme trussel, som
udgangspunkt ikke overstige seks måneder inklusiv
forlængelser.
I den reviderede Schengengrænsekodeks vil det fremover bl.a.
blive muligt at forlænge den allerede genindførte midlertidige
grænsekontrol ved de indre grænser i op til to år i intervaller af
seks måneder, hvis den samme trussel nødvendiggør
grænsekontrol. Såfremt der foreligger ekstraordinære
omstændigheder, kan den midlertidige grænsekontrol forlænges
i yderligere to perioder på seks måneder, dvs. til samlet tre år.
Denne ændring ledsages af skærpede krav til medlemsstaterne
om dokumentation for de allerede gældende krav til
nødvendighed og proportionalitet. Hvis en midlertidig
grænsekontrol forlænges over seks måneder, skal
medlemsstaterne bl.a. efter seks måneder fremlægge en
risikovurdering, der beskriver den forventede udvikling af den
identificerede alvorlige trussel mv.
Det er vurderingen, at medlemsstaterne fortsat som under de
nuværende regler vil have mulighed for på ny midlertidigt at
genindføre grænsekontrol umiddelbart efter en periode med
grænsekontrol, hvis der foreligger en ny trussel.”
Side 3/3