Indfødsretsudvalget 2023-24
B 33
Offentligt
2809821_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 13. december 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 1 til
B 33 efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 til B 33:
Vil ministeren redegøre for, om præmisserne i Østre Landsrets dom i sagerne med
j. nr. S-3461-22 og S-4001-22 antyder, at afgørelsen om frakendelse af dansk ind-
fødsret i en bandesag om groft knivoverfald kunne have haft et andet udfald, så-
fremt det fremsatte forslag havde været gennemført, og vil ministeren i bekræf-
tende fald, henset til at både Belgien, Frankrig og Storbritannien nægter at ratifi-
cere statsborgerretskonventionen efter 25 år pga. de snævre rammer for fratagelse
af statsborgerskab, kommentere på, om sagen giver ministeren anledning til nær-
mere overvejelser i regeringen om Danmarks forhold til statsborgerretskonventio-
nen? Der henvises i øvrigt til indlægget »Var det ikke for de internationale konven-
tioner, ville vi gøre tildelt statsborgerskab betinget« af statsminister Mette Frede-
riksen og daværende udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye, bragt
på stm.dk den 9. februar 2021.
Svar:
1.
Det fremgår af regeringsgrundlaget Ansvar for Danmark, at regeringen vil arbejde
for at styrke det regelbaserede internationale samfund. Konventionerne er det bed-
ste grundlag for at skabe en bedre verdensorden, hvor hvert enkelt individ og min-
dre lande også har rettigheder. Som et lille land har Danmark en selvstændig nati-
onale interesse i, at det regelbaserede internationale samfund fungerer. Regerin-
gen står derfor ved de internationale forpligtelser, som Danmark har påtaget sig,
herunder de forpligtelser, der følger af bl.a. Europarådets konvention af 6. novem-
ber 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen).
Som jeg også tidligere har nævnt, har regeringen derfor ikke planer om at trække
Danmark ud af statsborgerretskonventionen. Der er derfor ikke anledning til vur-
dere nærmere, om domstolene kunne være kommet frem til et andet resultat i den
dom, der henvises til i spørgsmålet, hvis Danmark ikke havde tiltrådt statsborger-
retskonventionen. Det ville i givet fald også afhænge af bl.a. Danmarks øvrige inter-
nationale forpligtelser.
Side
1/2
12. januar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 19536
2553473
B 33 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om præmisserne i Østre Landsrets dom i sagerne med j. nr. S-3461-22 og S-4001-22 m.v.
2.
J
eg vil gerne medgive
som det også fremgår af både det indlæg fra 2021, som
spørgeren henviser til, og regeringsgrundlaget
at de internationale konventioner
sætter snævre rammer for bl.a. fratagelse af statsborgerskab. Vi skal derfor være
klar til at udfordre og afsøge de rammer, som konventionerne sætter op.
Når det er sagt, har vi gennem de senere års stramninger af reglerne vedrørende
frakendelse og fratagelse af dansk statsborgerskab sørget for at udnytte de ram-
mer, som de internationale konventioner fastsætter.
Vi har således senest i maj 2022 skærpet reglerne, da det blev indført, at den som
dømmes for en strafbar handling, og som derved har udvist en handlemåde, som
er til alvorlig skade for statens vitale interesser, ved dom
skal
frakendes sin danske
indfødsret, medmindre det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser. Det er således ikke muligt at skærpe reglerne for frakendelse som følge af kri-
minalitet yderligere.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2