Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2773821_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. oktober 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Uno kritisiert Tunesien-Deal” fra spiegel.de,
den 29. september 2023, hvoraf det fremgår, at Sekretariatet
for FN’s Højkommis-
sær for Menneskerettigheder (OHCHR) i et brev til EU har kritiseret EU’s og Tune-
siens fælles hensigtserklæring om en migrationsaftale på grund af manglende men-
neskeretlige garantier og Tunesiens repressive optræden over for migranter? Vil
ministeren i forlængelse heraf oplyse, om kritikken fra OHCHR påvirker regeringens
holdning til, om det er forsvarligt i at indgå aftaler på migrationsområdet med Tu-
nesien og
hvis ministeriet er i besiddelse af det pågældende brev fra OHCHR
oversende dette til udvalget?
1. november 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse af det omtalte brev fra
FN’s Højkommissær for Menneskerettigheder til EU.
Det er regeringens holdning, at EU i så vid udstrækning som muligt bør fokusere på
at forebygge og adressere den irregulære migration, inden den når EU’s ydre græn-
ser. Derfor er der fra regeringens side bl.a. fokus på at yde støtte til oprindelses- og
transitlande langs de irregulære migrationsruter mod Europa med henblik på at for-
bedre kapaciteten inden for asyl- og migrationsforvaltning, herunder også i forhold
til beskyttelse af migranter og flygtninge i overensstemmelse med de internationale
forpligtelser, Danmark er bundet af.
Respekten for og overholdelse af menneskerettigheder og grundlæggende friheds-
rettigheder udgør kernen i EU’s partnerskab med Tunesien og er nedfældet i artikel
2 i associeringsaftalen mellem EU og Tunesien. Associeringsaftalen danner den
overordnede retlige ramme for det bilaterale samarbejde mellem EU og Tunesien.
EU’s støtte til indsatser i tredjelande skal altid være i overensstemmelse med inter-
nationale og EU-retlige
forpligtelser. Endvidere indeholder alle EU’s kontrakter
menneskerettighedsklausuler.
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Uno kritisiert Tunesien-Deal fra spiegel.de, den 29. september 2023?
Hvis vi vil forbedre menneskerettighedssituationen for flygtninge og migranter i
lande som for eksempel Tunesien, kræver det af os - og EU som helhed - at vi er
villige til at indgå i konstruktiv dialog og ligeværdige partnerskaber med disse lande.
Derfor vil der i forbindelse med implementeringen af aftalememorandummet af
den 16. juli 2023 også være fokus på at forbedre respekten for menneskerettighe-
der samt beskyttelsen af migranter, flygtninge og asylansøgere i overensstemmelse
med fundamentale rettigheder, den internationale humanitære folkeret og princip-
pet om ’non-refoulement’.
På baggrund af ovenstående ser regeringen ikke på kritikken af menneskeret-
tighedssituationen for flygtninge og migranter i Tunesien, som en årsag til ikke at
indgå i dialog eller aftaler med Tunesien.
Kaare Dybvad Bek
/
Grith Nørgaard
Side
2/2