Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2833074_0001.png
Kirkeministerens samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget den 27. februar
2024.
Deltagere
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Fra By-, Land- og Kirkeministeriet: kirkeminister Thomas Danielsen og kontor-
chef Jens-Christian Hedegaard Holm
Dagsorden
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. januar 2024 stillet UUI alm.
Del
Samrådsspørgsmål L:
Ministrene bedes redegøre for, hvordan det sikres, at imamerne udøver deres
vielsesmyndighed efter lovens rammer? Kan ministrene endvidere redegøre
for, hvad årsagerne er til, at ingen er dømt efter loven, der forbyder religiøse vi-
elser af mindreårige, når blandt andet beretninger fra krisecentre peger på, at
dette fortsat finder sted, og statsministeren ligeledes udtaler, at man kan have
en formodning om, at religiøse vielser med mindreårige fortsat finder sted? Der
henvises til artiklen: »Hun blev viet som muslimsk barnebrud i Danmark
nu
har hun et bud på en løsning« fra Berlingske Tidendende, den 21. december
2023, spørgetimen med statsministeren 28. november 2023 samt artiklen:
»Kirkeminister præsenterer plan mod religiøs ekstremisme: 'Det er meget per-
sonligt for mig«, BT, den 23. december 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg
(DD).
Kirkeministeren besvarer første del af spørgsmålet, hvor der redegøres for,
hvordan det sikres, at imamerne udøver deres vielsesmyndighed efter lovens
rammer, mens udlændinge- og integrationsministeren besvarer den anden del
af spørgsmålet.
Frederiksholms Kanal 21
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1220 København K
1015 København K
www.km.dk
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 367889
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til ministeriet
Dato: 21. februar 2024
Side
1
af
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 27/2-24, jf. samrådsspm. L?
2833074_0002.png
Talepunkter for kirkeministeren
[DET TALTE ORD GÆLDER]
[Indledning]
Tak for lejligheden til her i Udlændinge- og Integrations-
udvalget at fortælle om, hvad By-, Land- og Kirkemini-
steriet gør for at sikre, at imamer udøver deres vielses-
bemyndigelse inden for lovens rammer
altså en besva-
relse af den første del af spørgsmålet.
For spørgsmålet er jo stillet helt rigtigt: Det handler om
de imamer, der
ligesom andre forkyndere i aner-
kendte trossamfund
har søgt og fået en officiel bemyn-
digelse til at foretage vielser.
Det er nemlig de eneste religiøse forkyndere, ud over
folkekirkens præster, som har lov til at foretage vielser
med borgerlig gyldighed i henhold til ægteskabsloven.
Ægteskabsloven hører under social- og boligministeren.
Men bemyndigelsen til religiøse forkyndere til at fore-
tage vielser hører under mig som kirkeminister.
Derfor er samrådet i dag en god lejlighed til at redegøre
for, hvad der skal til for, at en religiøs forkynder kan få
en vielsesbemyndigelse. Og hvordan der føres tilsyn
med, at vielsesforretteren overholder betingelserne for
sin bemyndigelse.
Men jeg vil også gerne først som sidst slå fast, at alle re-
ligiøse forkyndere selvfølgelig skal overholde dansk lov.
Derfor er det også helt uacceptabelt, hvis en religiøs for-
kynder forestår en religiøs vielse eller indgåelse af et
andet ægteskabslignende forhold med en mindreårig.
Side
2
af
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 27/2-24, jf. samrådsspm. L?
2833074_0003.png
Det kan straffes med indtil 2 års fængsel efter straffelo-
vens § 260 a, uanset om forkynderen har en vielsesbe-
myndigelse fra By-, Land- og Kirkeministeriet eller ej.
Det er en opgave for politiet og domstolene.
Men det vil også være et brud på betingelserne for viel-
sesbemyndigelsen, hvis forkynderen har sådan én. Og
det vil derfor efter en konkret vurdering også føre til en
tilbagekaldelse af bemyndigelsen.
[Krav for at opnå vielsesbemyndigelse]
Lad mig som lovet redegøre kort for, hvad der skal til
for, at en religiøs forkynder i et anerkendt trossamfund
kan få en vielsesbemyndigelse.
Det kræver en konkret ansøgning fra trossamfundet til
By-, Land- og Kirkeministeriet, som efterprøver en
række forhold.
[Krav til vielsesritualet]
For det første
skal trossamfundets vielsesritual god-
kendes af By-, Land- og Kirkeministeriet, så det sikres,
at vielsen foregår i overensstemmelse med betingel-
serne i ægteskabsloven.
Vielsesritualet
skal
opfylde følgende betingelser:
o
Parret skal være til stede samtidig
o
Parret skal på spørgsmål fra vielsesforretteren er-
klære at ville ægte hinanden
o
Vielsesforretteren skal derpå forkynde dem som
ægtefolk
o
Og der skal være mindst to vidner til stede ved vi-
elsen.
Side
3
af
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 27/2-24, jf. samrådsspm. L?
2833074_0004.png
Vielsesritualet må derimod
ikke
indeholde betingelser
for ægteskabet, som er i strid med danske retsregler om
myndige personers selvbestemmelsesret, eller som in-
deholder forskelsbehandling på grund af køn.
Vielsesritualet må fx ikke indeholde betingelser om, at
kvinden kun kan blive gift, hvis mandlige vidner
fx
hendes far
samtykker.
[Krav til forkynderen]
For det andet
skal den forkynder, der ønsker at få viel-
sesbemyndigelse, opfylde en række yderligere krav.
Det hænger sammen med, at forkynderen udøver offent-
lig myndighed, når vedkommende foretager vielsen. Der
er med andre ord et stort ansvar forbundet med at have
en vielsesbemyndigelse.
Forkynderen skal:
o
have arbejdstilladelse i Danmark eller været frita-
get fra krav om arbejdstilladelse,
o
tale dansk
eller bruge en medhjælper, som taler
dansk, og
o
udvise en adfærd, der ikke gør ham eller hende
uegnet eller uværdig til at udøve offentlig myndig-
hed
altså opfylde et såkaldt dekorumkrav.
Dekorumkravet tjekkes gennem indhentelse af straffe-
oplysninger og en børneattest.
[Tro- og loveerklæring]
For det tredje
skal forkynderen underskrive en løfteer-
klæring, hvor den pågældende lover at overholde dansk
Side
4
af
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 27/2-24, jf. samrådsspm. L?
2833074_0005.png
lovgivning. Det sker for at tydeliggøre forkynderens
pligt til at overholde dansk lovgivning
og naturligvis
særligt reglerne om indgåelse af ægteskab.
Hvis ministeriet har andre oplysninger [end straffeop-
lysninger m.v.], som giver anledning til at overveje, om
den pågældende kan få en vielsesbemyndigelse, bliver
de også inddraget.
Det kan fx være, hvis personen tidligere har haft en viel-
sesbemyndigelse og ikke har fulgt de regler, der gælder
for vielser i anerkendte trossamfund.
Sammen med vielsesbemyndigelsen modtager forkyn-
deren en skriftlig vejledning, der udførligt beskriver be-
tingelserne for at foretage vielser.
Det fremgår blandt andet klart af vejledningen, at begge
parter skal være myndige for, at de kan indgå ægteskab.
[Kursus i familieret, frihed og folkestyre]
For det fjerde
skal vielsesforrettere deltage i et kursus i
dansk familieret, frihed og folkestyre.
Det skal sikre, at vielsesforretteren har et grundlæg-
gende kendskab til dansk familieret, frihed og folke-
styre, og der er derfor snævre rammer for fritagelse fra
kursuskravet.
På kurset bliver reglerne om indgåelse af ægteskab og
om separation og skilsmisse gennemgået, ligesom der er
fokus på reglerne om ægtefællers økonomiske forhold
og på reglerne om forældremyndighed.
På kurset er der også fokus på forskellen på dansk ret og
religiøse normer. Forkynderne bliver fx undervist i,
Side
5
af
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 27/2-24, jf. samrådsspm. L?
2833074_0006.png
hvordan religiøse vielser og ægteskabskontrakter skal
ses i forhold til dansk ret.
Med kurset får vielsesforretteren et grundlæggende
kendskab til, at betingelserne for vielse
herunder at vi-
else kun må foretages, hvis begge parter er myndige. Og
til at kvinder og mænd har lige adgang både til at indgå
ægteskabet og til at kræve det opløst. Altså en viden, der
er en væsentlig forudsætning for, at vielsesmyndighe-
den udøves inden for lovens rammer.
[Tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelse]
Generelt sætter de anerkendte trossamfund uden for
folkekirken stor pris på muligheden for at foretage viel-
ser med borgerlig gyldighed af deres medlemmer.
Men det er klart, at der så også skal være tillid til, at viel-
sesbemyndigede forkyndere lever op til de forventnin-
ger og krav, som bemyndigelsen er udtryk for.
Det er her, By-, Land- og Kirkeministeriets tilsyn kom-
mer ind i billedet.
For hvis vielsesforrettere i anerkendte trossamfund
overtræder betingelserne, så kan vielsesbemyndigelsen
tilbagekaldes.
Det kan for eksempel ske, hvis vielsesforretteren over-
træder dekorumkravet
fx ved at begå straffelovsover-
trædelser.
Eller det kan ske, hvis trossamfundets anerkendelse til-
bagekaldes
fx fordi trossamfundet ikke lever op til op-
lysningskravene om årsregnskaber og donationer. I så
fald bortfalder grundlaget for vielsesforretterens be-
myndigelse naturligvis også.
Side
6
af
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 27/2-24, jf. samrådsspm. L?
2833074_0007.png
Eller det kan ske, hvis vielsesforretteren i øvrigt ikke
overholder dansk lovgivning– fx ved at foretage en vi-
else, uden at der foreligger en prøvelsesattest fra kom-
munen eller Familieretshuset om, at parret opfylder be-
tingelserne i ægteskabsloven.
Hvis ministeriet får kendskab til, at en vielsesforretter
ikke opfylder betingelserne for at have vielsesbemyndi-
gelse, indleder ministeriet en tilsynssag.
Den konkrete viden kan fx stamme fra avisomtale eller
fra henvendelser fra kommunen om en konkret vielse.
[Afrunding]
Lad mig slutte, hvor jeg begyndte:
Religiøse vielser af mindreårige er fuldstændig uaccep-
table og bør ikke finde sted i Danmark.
Det gælder uanset, om man er imam, præst, rabbiner el-
ler druide for den sags skyld. Og uanset om man har
søgt og fået en vielsesbemyndigelse fra By-, Land- og
Kirkeministeriet.
En vielsesbemyndigelse fra ministeriet kan som nævnt
ikke
bruges til med borgerlig gyldighed at vie mindre-
årige.
Det vil altså sige, at en religiøs forkynder ikke lovligt
kan vie mindreårige med en vielsesbemyndigelse i hån-
den.
Hvis en vielsesforretter foretager en religiøs vielse af
mindreårige, er det en ulovlig handling, som er krimina-
liseret i straffeloven.
Side
7
af
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 27/2-24, jf. samrådsspm. L?
2833074_0008.png
Jeg vil derfor også slutte med en klar opfordring til, at
alle med kendskab til vielser af mindreårige anmelder
det til myndighederne, så vi kan få det frem i lyset.
Tak for ordet.
Side
8
af
8