Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2836801_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. marts 2024
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2024-02610
3170982
Besvarelse af spørgsmål nr. 216 (Alm. del) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 216 (Alm. del), som
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til
justitsministeren den 13. februar 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 216: MFU spm., om der gælder eller bør indføres en fast praksis for, hvornår der indgives politianmeldelse for overtrædelse af straffelovens § 298, nr. 4
Spørgsmål nr. 216 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der gælder eller bør indføres en fast
praksis for, hvornår der indgives politianmeldelse for
overtrædelse af straffelovens § 298, nr. 4, f.eks. ved forfalden
gæld sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen til 10
kontrolafgifter, samt for om den obligationsretlige
forældelsesfrist afbrydes eller bør afbrydes efter reglerne i
forældelseslovens kapitel 5 samtidig med, at den strafferetlige
forældelsesfrist afbrydes på sigtelsestidspunktet efter reglerne i
straffelovens kapitel 11, således at trafikselskabets fordring ikke
kan ophøre før det strafferetlige
ansvar?”
Svar:
Justitsministeriet har ikke et overblik over, hvad der måtte gælde af praksis
for politianmeldelse af overtrædelser omfattet af den nævnte bestemmelse
på andre ministeriers område og for så vidt angår private aktører. Jeg finder
derfor heller ikke anledning til at tage stilling til, hvorvidt eller hvordan en
sådan praksis vil skulle indføres.
Justitsministeriet har forstået anden del af spørgsmålet således, at der
spørges til forældelse af gældsposter, der er under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Justitsministeriet har på den baggrund
indhentet en udtalelse fra Skatteministeriet, der har oplyst følgende:
”Skatteministeriet har bedt Gældsstyrelsen om bidrag til
besvarelsen af spørgsmålet og har modtaget følgende bidrag:
For gældsposter, herunder kontrolafgifter, der er under
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, gælder
forældelsesreglerne i gældsinddrivelseslovens § 18 a. Når en
kontrolafgift er modtaget til inddrivelse, har gældsposten en
forældelsesfrist på tre år, selv om gældsposten forinden havde
en længere forældelsesfrist. Gældsposten kan dog tidligst
forældes, når der er gået tre år fra modtagelsen, ligesom
forældelsesfristen tidligst regnes fra den 20. november 2021 for
gældsposter i inddrivelsessystemet PSRM og tidligst fra den 20.
november 2027 for gældsposter i andre inddrivelsessystemer.
Trafikselskaberne er tilsluttet inddrivelsessystemet PSRM, men
der kan også være kontrolafgifter i inddrivelsessystemet DMI.
Herudover gælder et særligt forældelsesretligt begreb,
fordringskomplekset, hvorefter et hovedkrav og dets tilknyttede
renter har samme forældelsesdato, nemlig hovedkravets.
Side 2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 216: MFU spm., om der gælder eller bør indføres en fast praksis for, hvornår der indgives politianmeldelse for overtrædelse af straffelovens § 298, nr. 4
Forældelsesreglerne i gældsinddrivelseslovens § 18 a giver en
ensartet forældelsesmæssig regulering af gældsposter, der er
under inddrivelse, af hensyn til at sikre en ensartet og
systemunderstøttet forældelsesadministration og en effektiv
inddrivelse.
Gældsstyrelsen forstår forslaget således, at der for
kontrolafgifter, der er under inddrivelse, skal gælde andre
forældelsesregler end reglerne i gældsinddrivelseslovens § 18 a,
samt at der skal kunne ske en afbrydelse af forældelsen ved
sigtelse for overtrædelse af straffeloven.
Særlige forældelsesregler for kontrolafgifter vil indebære, at
Gældsstyrelsens forældelsesadministration for kontrolafgifter i
høj grad vil skulle foregå manuelt. Herudover vil det forudsætte,
at politiet orienterer Gældsstyrelsen om sigtelser, herunder
identifikationsoplysninger på sigtede med specifikation af,
hvilke
kontrolafgifter
der
skal
omfattes
af
forældelsesafbrydelsen.
Særlige
forældelsesregler
for
kontrolafgifter, der er under inddrivelse, vil stride mod hensynet
bag en ensartet forældelsesmæssig regulering for gældsposter,
der er under inddrivelse, og være administrativt tunge at
administrere.”
Side 3/3