Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2830326_0001.png
Bilag 1
Oversigt over love på Udlændinge- og Integrationsministeriets område
omfattet revisionsbestemmelser, solnedgangsklausuler m.v.
1. Området for bortfald
Lov nr. 176 af 24. februar 2015 om ændring af lov om pas til danske statsborgere
m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod rekruttering til
væbnede konflikter i udlandet m.v.)
Det fremgår af de almindelige bemærkninger blandt andet, at lovens bestemmelser
på pas- og udlændingeområdet skal undergå evaluering, og at en sådan evaluering
vil blive oversendt til Folketinget inden udgangen af 2017, jf. Folketingstidende
2014-15 (1. samling), tillæg A, L 99 som fremsat, side 7. Ved brev af 3. januar 2018
er Folketinget blevet orienteret om, at evalueringen på udlændingeområdet for-
ventedes gennemført medio 2019 samtidig med Justitsministeriets evaluering på
pasområdet, jf. 2017-18, Bilag 128 (alm. del) fra Retsudvalget. Justitsministeriet
oversendte den 21. november 2023 Rapport om erfaringer med pasinddragelse mv.
til Folketinget, hvor erfaringerne på udlændingeområdet ikke fremgik
jf. 2019-20,
Bilag 98 (alm. del) fra Retsudvalget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved en fejl endnu ikke udarbejdet eller
oversendt en evaluering af de pågældende bestemmelser på udlændingeområdet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil nu påbegynde arbejdet med evaluerin-
gen, og ministeriet forventer at oversende evalueringen til Folketinget i indevæ-
rende folketingsår.
2. Området for flygtninge og fordrevne
Lov nr. 1191 af 8. juni 2021 om ændring af udlændingeloven og hjemrejseloven
(Indførelse af mulighed for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og
eventuel efterfølgende beskyttelse i tredjelande)
Det fremgår af lovens § 3, stk. 2, som senest ændret ved lov nr. 893 af 21. juni 2022
om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og for-
skellige andre love, at udlændinge- og integrationsministeren fremsætter forslag
om revision af loven, hvis loven ikke inden udgangen af 2022 er trådt i kraft.
Side
1/4
19. februar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Policystyringsteamet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Benedikte Emilie Stagetorn
Tel.
Mail
61983482
[email protected]
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ? Kan ministeren i oversigten også angive, hvilke love der har en evt. solnedgangsbestemmelse?
2830326_0002.png
Revisionen bliver imidlertid ikke aktualiseret, idet revisionsbestemmelsen blev op-
hævet ved lov nr. 488 af 13. maj 2023 om ændring af forskellige ændringslove på
Udlændinge- og Integrationsministeriets område (Revision af loven om indførelse
af mulighed for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efter-
følgende beskyttelse i tredjelande).
Lov nr. 2055 af 16. november 2021 om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Loven udmønter den politiske aftale af 11. august 2021
Nye støttetiltag for truede
afghanske lokalansatte med dansk tilknytning
mellem den daværende regering (So-
cialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Kristendemokraterne og Alternativet.
Det fremgår af lovens § 28, som ændret ved lov nr. 1334 af 25. november 2023 om
ændring lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bi-
stået danske myndigheder m.v. (Forlængelse af Afghanistanloven), at loven ophæ-
ves den 1. december 2025 (solnedgangsklausul).
Lov nr. 324 af 16. marts 2022 om lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine
Det følger af lovens § 3, stk. 2, at udlændinge- og integrationsministeren kan fast-
sætte regler om, at en opholdstilladelse meddelt efter loven kan forlænges til den
17. marts 2025 (solnedgangsklausul).
Ved bekendtgørelse nr. 1268 af 1. november 2023, der blev sat i kraft den 3. no-
vember 2023 af udlændinge- og integrationsministeren, er bestemmelsen blevet
aktualiseret, hvorved en opholdstilladelse meddelt efter loven kan forlænges til den
17. marts 2025.
3. Området for international arbejdskraft og medborgerskab
Lov nr. 333 af 28. marts 2023 om ændring af udlændingeloven (Styrket internati-
onal rekruttering)
Loven udmønter den del af regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark
fra den 14.
december 2022, hvorefter regeringen vil gøre aftalen om styrket international re-
kruttering permanent. Aftalen om styrket international rekruttering blev indgået
den 29. juni 2022 mellem den tidligere regering (Socialdemokratiet) og Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne.
For så vidt angår indførelsen af en supplerende beløbsordning med en beløbs-
grænse på 375.000 kr. fremgår det af lovbemærkningerne, at udlændinge- og inte-
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ? Kan ministeren i oversigten også angive, hvilke love der har en evt. solnedgangsbestemmelse?
2830326_0003.png
grationsministeren vil inddrage de partier, der har stemt for lovforslaget, i en kom-
mende evaluering af ordningen, ligesom ministeren vil inddrage partierne i en drøf-
telse af ordningen, hvis antallet af beskæftigede efter ordningen og det tilsvarende
fast track-spor nærmer sig 15.000, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg
A, L 46 som fremsat, side 7. Det fremgår endvidere, at evalueringen vil kunne tæn-
kes sammen med tidspunktet for, at antallet af beskæftigede efter ordningen og
det tilsvarende fast track-spor nærmer sig 15.000 beskæftigede.
Lov nr. 1799 af 28. december 2023 om ændring af lov om integrationsgrundud-
dannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
Loven udmønter Trepartsaftalen
Videreførelse og udvidelse af integrationsgrund-
uddannelse (igu) mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter
offentliggjort den
22. september 2023.
Det følger af trepartsaftalen, at regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige
om, at der i 2. halvår 2026 udarbejdes en evaluering blandt andet med fokus på
danskkundskaber og den branchefordelte udvikling, herunder de fagspecifikke ret-
ninger. Evalueringen drøftes med parterne senest i 2. halvår 2026, med henblik på
en eventuel justering af ordningen efter 2027. Evalueringen skal blandt andet be-
lyse, hvilken betydning dansk-sproglige kompetencer har for muligheden for at
overgå til ordinært arbejde eller kompetencegivende uddannelse efter et afsluttet
igu-forløb. Evalueringen skal desuden konkret belyse, i hvilket omfang de styrkede
dansktiltag i ordningen har den ønskede virkning, herunder i forskellige brancher
og virksomheder af forskellig størrelse. Evalueringen skal desuden belyse udfordrin-
gerne med frafald samt arbejdsmarkedstilknytning efter endt forløb.
Endelig skal evalueringen inddrage relevant viden fra den tværministerielle arbejds-
gruppe, der nedsættes i forlængelse af
Trepartsaftale om langsigtede investeringer
i voksen-, efter- og videreuddannelse
af 12. september 2023, og som skal afdække
udfordringerne ved de nuværende danskundervisningstilbud på tværs af Børne- og
Undervisningsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriets ressorts. Det
følger endvidere af trepartsaftalen, at regeringen og arbejdsmarkedets parter er
enige om, at der kvartalvis udarbejdes en opgørelse over antal igu-forløb og bran-
che-fordeling fordelt på måneder, som deles med parterne. Som led i den kvartals-
vise monitorering opgøres ligeledes, hvilket forsørgelsesgrundlag flygtninge og fa-
miliesammenførte har, når de kommer ind i igu-ordningen, herunder specifikt hvil-
ken ydelse, de kommer fra, såfremt de kommer fra en indkomsterstattende ydelse.
4. Området for udsendelse og hjemrejse
Lov nr. 1190 af 8. juni 2021 om ændring af repatrieringsloven m.v. (Regulering af
ydelsesstruktur og udbetalingstidspunkt af hjælp til repatriering, indhentelse af
udtalelse fra politiet om registreringer i Kriminalregisteret, nægtelse af repatrie-
ringsstøtte af hensyn til statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller den of-
fentlige orden, ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering m.v.)
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ? Kan ministeren i oversigten også angive, hvilke love der har en evt. solnedgangsbestemmelse?
2830326_0004.png
Loven indfører blandt andet en pligt for kommunerne til at yde dedikeret vejledning
om repatrieringsordningen til udlændinge, som har haft opholdstilladelse i Dan-
mark i minimum 5 år, og som har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp, selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse i mindst 18 ud af de seneste
36 måneder.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2020-21, til-
læg A, L 215 som fremsat, s side 37, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
for
at sikre, at relevante personer omfattet af repatrieringslovens personkreds fortsat
modtager vejledning om muligheden for hjælp til repatriering efter repatrieringslo-
ven
vil foretage en evaluering af implementeringen af den nye model for kom-
munal vejledningspligt, herunder navnlig med fokus på persongruppen, der skal
vejledes ved en dedikeret samtale. Evalueringen forventes foretaget i løbet af 2024.
Side
4/4