Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2811597_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. januar 2024
Sikkerhedskontor II
Maria F. Axelsen
2023-11366
3106634
Besvarelse af spørgsmål nr. 79 (Alm. del) fra Folketingets
Udenrigsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 79 (Alm. del), som Folketingets
Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, forløbet og baggrunden for praksisændringen for eksport til internationale samarbejdsprojekter i 2000
Spørgsmål nr. 79 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for hele forløbet og baggrunden for
praksisændringen i 2000, og hvorfor virksomheder ikke skal
oplyse om reeksport i forbindelse med eksport til internationale
samarbejdsprojekter som f. eks F-35?”
Svar
:
Justitsministeriet kan henvise til Udenrigsministeriets besvarelse af 18. juni
2023 af spørgsmål nr. 59 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg. Det
fremgår bl.a. af besvarelsen, at Justitsministeriet oversendte et notat til
Folketingets Retsudvalg den 11. maj 2000 om liberalisering af praksis for
meddelelse af tilladelse til udførsel af forsvarsmateriel (2000-
praksisændringen), hvoraf det bl.a. fremgår, at der fremover som hovedregel
vil blive givet tilladelse til udførsel af underleverancer af dansk producerede
dele til ikke-dødbringende materiel til EU- og NATO-lande uden krav om
oplysning om eventuel reeksport, når ansøgningen vedrører bi- og
multilaterale samarbejdsprojekter mellem militære myndigheder i Danmark
og disse lande.
Det fremgår endvidere af besvarelsen, at 2000-praksisændringen bl.a.
omfatter udførsler af dansk producerede dele til F-35-programmet og
indebærer, at der herefter ved udstedelse af tilladelse til udførsel af dele
omfattet af praksisændringen ikke længere ville blive stillet vilkår om, at
reeksport, herunder af det færdige produkt, kun kunne ske efter fornyet
tilladelse fra Justitsministeriet til sådanne lande, som af Danmark måtte
blive anset som acceptable som modtagere af dansk producerede dele.
Formålet med 2000-praksisændringen – som ifølge Justitsministeriets notat
herom blev besluttet efter drøftelser med Forsvarsministeriet,
Udenrigsministeriet og Erhvervsministeriet – var at åbne muligheden for
dansk deltagelse i bi- og multilaterale samarbejdsprojekter mellem EU- og
NATO-partnere, som f.eks. Joint Strike Fighter-projektet (F-35). Der blev i
den sammenhæng lagt vægt på, at det generelt ville være i dansk udenrigs-
og sikkerhedspolitisk interesse at sikre lettere eksport til EU/EØS- og
NATO-partnere, der er garanter for dansk national sikkerhed.
Praksisændringen ændrede ikke ved, at der i sager omfattet heraf skulle ske
høring af Udenrigsministeriet med henblik på foretagelse af en udenrigs- og
sikkerhedspolitisk vurdering.
Side 2/2