Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2859457_0001.png
Indlæg til udenrigsministeren
Enhed:
MENA
Sagsbehandler:
Dato:
22.04.2024
Sagsnummer:
Samråd I d. 25. april 2024
Talepunkt
Bilag:
Kørenotits
Samrådsspørgsmål
Beredskabskatalog
One-pager
Tak for ordet og det stillede spørgsmål.
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgernes tilgang, hvor der
både er fokus på Israel og Hamas. Ingen tvivl om, at der pågår en
vigtig og vanskelig dialog med Israel om situationen i Gaza, og
ikke mindst de katastrofale humanitære forhold. Men samtidig må
vi ikke glemme Hamas’ ansvar for den fastlåste situation. Og der
er også brug for at lægge pres på Hamas til at indgå en våbenhvile
og frigive de israelske gidsler.
Som alle i dette rum er bekendt med, er den humanitære situation
i Gaza meget alvorlig og det er tydeligvis noget, der optager både
Regeringen og Folketinget meget. Drøftelserne af de tre
beslutningsforslag vedrørende Israel og Gaza alene i sidste uge
vidner herom.
***
1
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. april 2024 om, hvilke tiltag regeringen vil iværksætte, så Danmark lægger maksimalt pres på Israel for at efterleve Den International Domstols (ICJ) kendelse af 26. januar 2024
Den humanitære situation har desværre længe været meget alvorlig
og den seneste eskalation mellem Iran og Israel vidner også om
den aktuelle risiko for yderligere eskalering af konflikten.
I Gaza alene har mere end 34.000 palæstinensere nu mistet livet og
1,7 mio. mennesker, svarende til 75% af befolkningen, er
fordrevet. Og FN vurderer, at hele Gazas befolkning lever under
ekstrem fødevare usikkerhed og advarer om risikoen for
hungersnød i det nordlige Gaza.
Vi har været klare i vores fordømmelse af Hamas og i vores
kraftige opfordring til at frigive gidslerne, ligesom vi fra starten af
konflikten har insisteret på, at Israel skal overholde den
humanitære folkeret og beskytte civile. Det har vi løbende taget op
i vores dialog med Israel både bilateralt og via EU. Og vi har haft
fokus på at hjælpe de civile palæstinensere. Vi presser på for øget
humanitær adgang, og vi har givet ekstraordinære humanitære
bidrag. Og samtidig har vi fra dansk side været meget aktive i
spørgsmålet om finansiering til UNRWA.
***
Kendelserne fra Den Internationale Domstol understreger
situationens alvor.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. april 2024 om, hvilke tiltag regeringen vil iværksætte, så Danmark lægger maksimalt pres på Israel for at efterleve Den International Domstols (ICJ) kendelse af 26. januar 2024
Den oprindelige kendelse fra den 26. januar pålægger Israel at
træffe enhver mulig foranstaltning for at forhindre handlinger, som
kan være i strid med folkedrabskonventionen, herunder drab på
civile palæstinensere, som kan føre til en hel eller delvis
ødelæggelse af befolkningen i Gaza.
Derudover skal Israel træffe foranstaltninger for at forhindre og
straffe al offentlig tilskyndelse til folkedrab. Konkret skal Israel
sikre levering af den nødvendige humanitære bistand for at
forbedre de kritiske livsvilkår for den palæstinensiske befolkning i
Gaza.
På baggrund af en fornyet anmodning fra Sydafrika har Domstolen
herudover den 28. marts enstemmigt beordret Israel til at
samarbejde med FN om øjeblikkeligt at sikre den tilstrækkelige
mængde af nødhjælp kommer ind i Gaza, blandt andet ved at åbne
flere grænseovergange. De seneste foreløbige foranstaltninger
udgør en specificering af de konkrete forpligtelser, som Domstolen
har pålagt Israel for at afværge den humanitære katastrofe.
Som jeg har understreget ved flere lejligheder, støtter Danmark
Den Internationale Domstol som FN’s primære juridiske organ. Og
det var også i det lys, at jeg efter den første kendelse omtalte den
som en ”løftet, juridisk pegefinger”. Vi forventer selvfølgelig, at
Israel lever op til sine forpligtelser.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. april 2024 om, hvilke tiltag regeringen vil iværksætte, så Danmark lægger maksimalt pres på Israel for at efterleve Den International Domstols (ICJ) kendelse af 26. januar 2024
Det siger vi fra dansk side, men det siger vi også sammen med EU
i konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 21. marts og senest
den 17. april.
***
En anden klar illustration af situationens alvor – og behovet for et
sporskifte fra israelsk side – var vedtagelsen af en resolution i FNs
Sikkerhedsråd
betingelsesløs
den
25.
af
marts,
alle
som
gidsler.
krævede
en
øjeblikkelig våbenhvile under ramadanen samt øjeblikkelig og
løsladelse
Sikkerhedsrådet
understregede ligeledes behovet for at øge den humanitære bistand
og kræver alle barrierer for uddeling af humanitær bistand fjernet.
Selvom det desværre ikke lykkedes at opnå en aftale om
våbenhvile under ramadanen, var vedtagelsen af resolutionen
historisk, idet alle 10 indvalgte medlemmer var penneførere på
resolutionen. Men også USA’s afståelse er med til at sende et klart
signal fra det internationale samfund til Israel om, at der er behov
for at ændre kurs. Og det er vi fra dansk side helt enige i.
Lige nu er et af de store problemer, at der ikke kommer nok
nødhjælp ind i Gaza. Der er samtidig store problemer med at få
nødhjælpen frem
inde
i Gaza. Adgangen til især det nordlige Gaza
er stærkt udfordret blandt andet grundet manglende israelske
tilladelser og manglende sikkerhed for de humanitære aktører.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. april 2024 om, hvilke tiltag regeringen vil iværksætte, så Danmark lægger maksimalt pres på Israel for at efterleve Den International Domstols (ICJ) kendelse af 26. januar 2024
Både Danmark og EU har over for Israel understreget det
presserende behov for flere grænseåbninger, øget effektivitet ved
grænseovergangene og bedre distribuering af nødhjælpen. Øget
humanitær adgang står også højt på dagsordenen i drøftelserne
med bl.a. USA og centrale arabiske lande.
Udfordringen gælder fortsat, også selvom Israel har annonceret
forbedringer, bl.a. ved åbning af grænseovergangen Erez til det
nordlige Gaza samt åbning af Ashdod-havnen i Israel. Det er nu
afgørende, at der bliver leveret tilstrækkeligt på de israelske løfter.
Ud over vores pres for en våbenhvile og for at få mere nødhjælp
ind, har Udenrigsministeriet den 25. marts 2024 yderligere skærpet
tilgangen til eksport af militært udstyr og dual-use produkter til
Israel. Dermed er vi gået fra en allerede restriktiv tilgang til en
meget restriktiv tilgang i vurderingen af konkrete sager [om
eksport til Israel]. Derudover fortsætter vi med den massive
humanitære støtte til civilbefolkningen i Gaza. I 2023 ydede
Danmark 280 mio. kr. i humanitær støtte til Palæstina-krisen. I
2024 har Danmark samlet set støttet med 242 mio. kr.
***
Nu til den del af samrådsspørgsmålet, som omhandler Hamas.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. april 2024 om, hvilke tiltag regeringen vil iværksætte, så Danmark lægger maksimalt pres på Israel for at efterleve Den International Domstols (ICJ) kendelse af 26. januar 2024
Som bekendt har regeringen siden 7. oktober været meget tydelige
i vores fordømmelse af terrorangrebet mod Israel og Hamas’
fortsatte tilbageholdelse af gidsler.
Hamas har et kæmpe ansvar for den katastrofale situation i Gaza.
Men Hamas er en terrororganisation, hvilket selvsagt påvirker,
hvordan vi kan lægge pres på dem. Hamas er allerede på EU’s
terrorliste, og EU har tidligere på året vedtaget yderligere
sanktioner mod Hamas. EU har også netop vedtaget yderligere
sanktioner mod Hamas for seksualiseret vold – alt sammen
sanktioner, som Danmark har støttet aktivt op om. Fra dansk og
EU’s side har vi ingen kontakt med terrororganisationen Hamas,
så her må vi forlade os på dialogen mellem de aktører, som har
konktakten, og som lige nu forsøger at mediere en aftale mellem
Israel og Hamas.
***
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at regeringen vil
fastholde den aktive tilgang, både bilateralt og via EU, for at
afhjælpe den katastrofale humanitære situation og få en humanitær
våbenhvile på plads. Det gælder også i forhold til at sende et
entydigt budskab til Israel om ikke at igangsætte en militær
landoffensiv i Rafah, som under de nuværende omstændigheder vil
kunne få helt uoverskuelige konsekvenser. Det har også både EU
og USA klart understreget.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. april 2024 om, hvilke tiltag regeringen vil iværksætte, så Danmark lægger maksimalt pres på Israel for at efterleve Den International Domstols (ICJ) kendelse af 26. januar 2024
Endelig må vi ikke glemme, at en to-statsløsning er den eneste
måde at sikre varig og bæredygtig fred – også selvom det lige nu
kan se svært ud.
Og her skal vi sammen med EU og andre gode kræfter, ikke mindst
USA og vores arabiske partnere blive ved med at søge efter
løsninger, så vi på sigt kan genstarte en fredsproces hen imod en
to-statsløsning.
Tak for ordet.