Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2825261_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
24/11162
INTJUR/EUJUR
15. februar 2024
URU alm. del – svar på spørgsmål 100 fra Udenrigsudvalget
stillet den 18. januar 2024 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at det vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, hvis der gives tilladelser til direkte eller
indirekte eksport af militært udstyr til lande, der af Den Internationale
Straffedomstol pålægges, men ikke efterkommer midlertidige
foranstaltninger for at afværge handlinger, der kan falde inden for
definitionen af folkedrab i strid med FN’s folkedrabskonvention fra 1948?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der spørges til Danmarks internationale
forpligtelser (som tredjestat) i forhold til en parts ikke-efterlevelse af en
kendelse fra Den Internationale Domstol (ICJ) om foreløbige
foranstaltninger i en sag om FN’s folkedrabskonvention.
Indledningsvis bemærkes, at domme og kendelser fra ICJ som sådan alene
er juridisk bindende for parterne i en sag. Domstolen kan dog lægge et
faktum - eller en juridisk fortolkning - til grund, som også er relevant for
andre stater, ligesom tredjestater af hensyn til Domstolens legitimitet og
effektivitet har en bredere interesse i at formå parterne i en sag til at
efterleve domme og kendelser fra ICJ.
For så vidt angår ICJ’s kendelse om foreløbige foranstaltninger den 26.
januar 2024 i sagen anlagt af Sydafrika mod Israel, bemærkes, at
Domstolen endnu ikke har taget stilling til, om Israel har begået folkedrab,
men alene afsagt en kendelse om foreløbige foranstaltninger.
Ifølge Domstolens statut er betingelsen for, at der kan træffes en kendelse
om foreløbige foranstaltninger, at dette er nødvendigt til beskyttelse af
rettigheder, som ICJ senere i sagen kan tillægge en af parterne. Tærsklen
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, ministeren vil bekræfte, at det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, hvis der gives tilladelser til direkte eller indirekte eksport af militært udstyr til lande, der af Den Internationale Straffedomstol pålægges, men ikke efterkommer midlertidige foranstaltninger for at afværge handlinger, der kan falde inden for definitionen af folkedrab i strid med FN’s folkedrabskonvention fra 1948
2
er her, at Domstolen skal vurdere, at de rettigheder, der gøres gældende i
sagen - i det mindste - er plausible.
Sydafrika har i sagen gjort gældende, at Sydafrika søger at beskytte
palæstinensernes rettigheder i Gaza såvel som sine egne rettigheder i
henhold til folkedrabskonventionen. I den sammenhæng fremhæver
Sydafrika, at konventionen bl.a. forbyder ødelæggelse af en etnisk gruppe
eller en del heraf, indebærer en pligt til forebyggelse af folkedrab og at
imødegå tilskyndelse til folkedrab m.v. Sydafrika gør også gældende, at
Sydafrika søger at beskytte sin egen ret til at sikre overholdelse af
folkedrabskonventionen. ICJ har med sin kendelse af 26. januar 2024
fundet, at visse af Sydafrikas rettigheder som part til
folkedrabskonventionen er plausible.
Med sin kendelse af 26. januar 2024 har Domstolen samtidig fundet, at de
plausible rettigheder er af en sådan art, at der består en reel og umiddelbar
risiko for uoprettelig skade på dem (”capable of causing irreparable harm”,
se præmis 66 ff), og at der derfor er grundlag for at træffe beslutning om
foreløbige foranstaltninger i sagen.
På det grundlag fastslog Domstolen som foreløbige foranstaltninger, at:
-
Israel forpligtes til at stoppe alle handlinger, som kan være i
strid med folkedrabskonventionen, herunder drab på medlemmer af
gruppen, at påføre medlemmer af gruppen fysisk eller mental skade, at
påføre disse levevilkår, som kan føre til gruppens hele eller delvise fysiske
ødelæggelse, og foranstaltninger, som har til hensigt at forhindre fødsler i
gruppen.
-
Israel øjeblikkeligt skal sikre sig, at deres militær ikke
foretager sådanne handlinger.
-
Israel skal iværksætte alle nødvendige foranstaltninger for at
forhindre og straffe al offentlig tilskyndelse til folkedrab mod det
palæstinensiske folk i Gaza.
-
Israel omgående skal tage effektive skridt til at sikre levering
af den nødvendige humanitære bistand for at forbedre de kritiske livsvilkår
for den palæstinensiske befolkning i Gaza.
-
Israel skal træffe effektive foranstaltninger til at hindre
ødelæggelse og sikre bevarelse af beviser, som er relateret til
folkedrabskonventionen.
Endelig fastslog ICJ, at Israel inden for en måned fra kendelsens afsigelse
skal aflevere en statusrapport om overholdelse af ovenstående foreløbige
foranstaltninger. Endvidere har Sydafrika tirsdag den 13. februar bedt ICJ
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, ministeren vil bekræfte, at det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, hvis der gives tilladelser til direkte eller indirekte eksport af militært udstyr til lande, der af Den Internationale Straffedomstol pålægges, men ikke efterkommer midlertidige foranstaltninger for at afværge handlinger, der kan falde inden for definitionen af folkedrab i strid med FN’s folkedrabskonvention fra 1948
3
om at tage stilling til, hvorvidt Israels offensiv mod byen Rafah i det
sydlige Gaza giver anledning til, at domstolen vedtager yderligere
midlertidige foranstaltninger med henblik på at hindre yderligere brud på
palæstinensernes rettigheder i Gaza. ICJ har endnu ikke taget stilling hertil.
For så vidt angår Danmarks internationale forpligtelser i forhold til at
meddele tilladelser til eksport af militært udstyr bemærkes, at Danmark er
part til FN’s våbenhandelstraktat, som i EU bl.a. er omsat i Rådets fælles
holdning 2008/944/FUSP om fælles regler for kontrol med eksport af
militærteknologi og –udstyr, som ændret i 2019 ved Rådets afgørelse
2019/1560/FUSP som følge af ikrafttrædelsen af FN’s
våbenhandelstraktat i 2014.
Når Udenrigsministeriet bliver hørt af Rigspolitiet i ansøgninger om
eksport af militært udstyr, foretages en konkret udenrigs- og
sikkerhedspolitisk vurdering i overensstemmelse med Rådets fælles
holdning 2008/944/FUSP om fælles regler for kontrol med eksport af
militærteknologi og –udstyr og Danmarks internationale forpligtelser i
øvrigt, herunder våbenhandelstraktaten.
Rådets fælles holdning indeholder en række kriterier, som
medlemsstaterne skal tage i betragtning ved deres eksportkontrol. Det
drejer sig bl.a. om, hvorvidt der består en
klar risiko
for anvendelse af det
pågældende udstyr til menneskerettighedskrænkelser, intern repression
eller krænkelser af den humanitære folkeret. I sådanne vurderinger skal der
udvises særlig omhyggelighed og tages hensyn til militærudstyrets art i
forbindelse med eksport til lande, hvor FN’s kompetente organer –
herunder ICJ - EU eller Europarådet har konstateret alvorlige krænkelser
af menneskerettighederne.
FN’s våbenhandelstraktat forpligter stater til ikke at give tilladelse til
eksport, hvis staten på tidspunktet for tilladelsen har kendskab til, at de
pågældende våben eller genstande vil blive anvendt til at begå krænkelser
af den humanitære folkeret, eller hvis staten vurderer, at der er en
overvejende risiko for sådanne krænkelser eller alvorlig krænkelse af
internationale menneskerettigheder.
I forhold til ICJ’s kendelse om foreløbige foranstaltninger den 26. januar
2024 i sagen anlagt af Sydafrika mod Israel bemærkes det, at der ikke på
nuværende tidspunkt ses grundlag for at fastslå, at Israel ikke efterlever
Domstolens kendelse. Som nævnt skal Israel inden for en måned fra
kendelsens afsigelse aflevere en statusrapport om sin overholdelse af de
foreløbige foranstaltninger.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, ministeren vil bekræfte, at det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, hvis der gives tilladelser til direkte eller indirekte eksport af militært udstyr til lande, der af Den Internationale Straffedomstol pålægges, men ikke efterkommer midlertidige foranstaltninger for at afværge handlinger, der kan falde inden for definitionen af folkedrab i strid med FN’s folkedrabskonvention fra 1948
4
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen