Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2845431_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. november 2023 har udvalget efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 55
Vil ministeren redegøre for, hvilke offentlige udgifter, der er forbundet med at etab-
lere en universitetsbaseret læreruddannelse? I besvarelsen bedes det lægges til
grund, at antallet af studiepladser på tværs af alle landets læreruddannelser hol-
des konstant, så en læreruddannelse på universitet ikke øger det samlede antal af
studiepladser.
Svar
Udgifterne til en universitetsbaseret læreruddannelse vil afhænge af den politiske
prioritering samt af universiteternes ønsker om at udbyde en læreruddannelse.
I dette svar gives fire beregningstekniske eksempler, der tager udgangspunkt i for-
skellige længder og forskellige takstindplaceringer for en ny universitetsbaseret
læreruddannelse. Herudover er nedenstående forudsætninger lagt til grund:
-
-
Der sker en fuld omlægning af læreruddannelsen fra professionshøjsko-
lerne til universiteterne.
At en universitetsbaseret læreruddannelse vil være sammensat af en aka-
demisk bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse, der enten kan
være 1 ¼-årig eller toårig.
Praktikken på læreruddannelsen vil udløse fuld undervisningstakst i lighed
med de øvrige universitetsuddannelser med ulønnet praktik.
Særskilt tilskud til læreruddannelsen som følge af Aftale om en reform af
læreruddannelsen mellem den daværende S-regering, V, RV, DF, SF, K,
EL og ALT vil følge læreruddannelsen over til universiteterne.
3. april 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
441842
-
-
De offentlige udgifter forbundet med en universitetsbaseret læreruddannelse be-
står af:
- Uddannelsestilskud
- SU-udgifter
- Påvirkning af den strukturelle beskæftigelse
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om hvilke offentlige udgifter, der er forbundet med at etablere en universitetsbaseret læreruddannelse
2845431_0002.png
Tabel 1 viser de fire beregningstekniske eksempler for mulige offentlige udgifter
forbundet med en universitetsbaseret læreruddannelse.
Som det fremgår af tabellen spænder udgifterne i eksemplerne fra 0 mio. kr. årligt
ved en 4 ¼-årig læreruddannelse på universitetet, som indplaceres på takst 1, til
690 mio. kr. årligt ved en 5-årig læreruddannelse på universitetet, som indplaceres
på takst 2.
Derimellem ligger udgifterne ved eksemplerne for en 4 ¼-årig læreruddannelse,
som indplaceres på takst 2 og for en 5-årig læreruddannelse, som indplaceres på
takst 1.
Forskellene på udgifterne i de fire eksempler illustrerer, at valget af forudsætnin-
ger bag en universitetsbaseret læreruddannelse ville have stor betydning for de of-
fentlige udgifter, der ville være forbundet hermed.
Tabel 1
Beregningstekniske eksempler på årlige offentlige udgifter ved at etablere en universitets-
baseret læreruddannelse.
Mio. kr.
Takst 1 på universitetet
Uddannelsestilskud
SU-udgifter
Indirekte udgifter (arbejdsudbud)
I alt
-120
30
90
0
-50
210
360
520
4 ¼-årig læreruddannelse
Femårig læreruddannelse
Takst 2 på universitetet
Uddannelsestilskud
SU-udgifter
Indirekte udgifter (arbejdsudbud)
I alt
Anm.:
40
30
90
160
120
210
360
690
Kilde:
Konsekvenserne for uddannelsestilskuddet er beregnet på baggrund af estimerede ændrin-
ger i aktivitetstilskud (ekskl. regionalt taxametertilskud) og resultattilskud. Der er i eksem-
plerne antaget fuldt resultattilskud. Det er antaget, at særskilt tilskud til læreruddannelsen
som følge af Aftale om en reform af læreruddannelsen mellem den daværende S-regering, V,
RV, DF, SF, K, EL og ALT ville blive placeret på universiteterne. Institutionernes grundtilskud
er fastholdt.
Det er antaget, at de studerendes adfærd for så vidt angår SU vil være uændret.
Det er antaget, at en 4 ¼-årig uddannelse vil bestå af en bacheloruddannelse på 180 ECTS-
points og en kandidatuddannelse på 75 ECTS-points. Det er videre antaget, at den 1 1/4.-
årige kandidatuddannelse vil være tilrettelagt henover 12 måneder.
Beløbene i tabellen er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Det er antaget, at der ikke vil være behov for at udvide de fysiske rammer på universiteterne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, STÅ-tal for læreruddannelsen 2020
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om hvilke offentlige udgifter, der er forbundet med at etablere en universitetsbaseret læreruddannelse
2845431_0003.png
Regneeksemplerne i tabel 1 gennemgås nedenfor.
Uddannelsestilskud
Det fremgår af tabel 1, at størrelsen på uddannelsestilskuddet i eksemplerne af-
hænger af, hvilken takst en universitetsbaseret læreruddannelse indplaceres på,
samt af uddannelsens længde.
Såfremt uddannelsen indplaceres på takst 1 på universitetet, som er lavere end
den nuværende takst til læreruddannelsen på professionshøjskolerne, vil en uni-
versitetsbaseret læreruddannelse medføre et lavere uddannelsestilskud end det
nuværende, uanset at længden på uddannelsen forlænges.
Såfremt uddannelsen indplaceres på takst 2 på universitetet, som er på niveau
med den nuværende takst til læreruddannelsen på professionshøjskolerne, vil en
universitetsbaseret læreruddannelse medføre et højere uddannelsestilskud end
det nuværende, fordi uddannelsen forlænges. Størrelsen på merudgiften vil af-
hænge af, hvor meget uddannelsen forlænges i forhold til den nuværende fireårige
læreruddannelse.
SU-udgifter
Størrelsen på SU-udgifterne afhænger af uddannelsens længde, og derfor vil stør-
relsen på merudgifter til SU,
jf. tabel 1,
afhænge af, hvor meget uddannelsen for-
længes i forhold til den nuværende fireårige læreruddannelse.
Strukturel beskæftigelse
En forlængelse af læreruddannelsen betyder, at den strukturelle beskæftigelse på
kort sigt påvirkes negativt som følge af, at de studerende kommer senere ud på
arbejdsmarkedet,
jf. tabel 1.
På lang sigt vil et højere uddannelsesniveau for folkeskolelærerne dog føre til en
højere velstand. Det skyldes, at både arbejdsudbuddet og produktiviteten (lønaf-
kastet) generelt er stigende med uddannelsesniveauet, jf. Finansministeriets ge-
nerelle regneprincipper.
Det understreges, at der er tale om beregningstekniske eksempler, hvori der er
lagt en række antagelser til grund med henblik på at illustrere virkningen af for-
skellige valg af forudsætninger.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3