Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2847123_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. april 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 257
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 2/4-24 om SU-re-
formens ikrafttræden, jf. UFU alm. del - samrådsspm. B?
Svar
Som svar på alm. del spørgsmål 257 fremsendes hermed mit talepapir fra åbent
samråd i UFU d. 2. april 2024 om SU-reformens ikrafttræden.
5. april 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
476384
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 2/4-24 om SU-reformens ikrafttræden, jf. UFU alm. del - samrådsspm. B
2847123_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål B
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie Lippert (SF).
”Vil
ministeren redegøre for de overvejelser, der ligger bag SU-reformens ikraft-
træden, i forhold til at nuværende studerende rammes med tilbagevirkende kraft
og ændrede forudsætninger, idet der herunder ønskes redegjort for, hvorfor man
mener, at det er rimeligt, at valg, der er truffet, før reformen træder i kraft i decem-
ber 2026, får konsekvenser af reformen, jf. artiklen »»Jeg har ikke haft en chance
for at se det komme«: SU-reformen rammer ikke kun fremtidige studerende« fra
www.politiken.dk den 4. marts 2024?”
Svar på samrådsspørgsmål B
Tak for det og tak for spørgsmålet.
Der bliver spurgt til overvejelserne bag SU-reformen og dens ikrafttræden, og om
det er rimeligt, at den rammer nuværende studerende.
Først lidt om processen og ikrafttrædelsen. Regeringen blev i december enige
med Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti om en re-
form af SU. Den står jeg naturligvis fuldstændig helt på mål for. Det gælder også
modellen for reformens ikrafttræden. Det har jeg sagt ved flere forskellige lejlighe-
der allerede, men jeg siger det selvfølgelig gerne igen her i dag.
Som bekendt præsenterede jeg regeringens forslag til en SU-reform for den sam-
lede SU-forligskreds før jul. Da jeg måtte konstatere, at ikke alle partier kunne
bakke op om indholdet i den foreslåede reform, opsagde jeg på regeringens
vegne det gældende SU-forlig.
Det var som sådan ikke overraskende
og det er du også inde på
at der ikke
var opbakning til den foreslåede SU-reform fra alle partier i SU-forligskredsen
og
i øvrigt også helt fair, at vi har forskellige synspunkter, hvad det angår.
Fordi SU-området dermed er forligsbelagt indtil efter næste valg, lægger vi efter
almindelig forligspraksis derfor op til, at reformen først skal træde i kraft efter et
valg.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 2/4-24 om SU-reformens ikrafttræden, jf. UFU alm. del - samrådsspm. B
2847123_0003.png
Vi lægger endvidere op til, at de nye regler skal gælde for studerende, der starter
på en ny videregående uddannelse fra og med sommeroptaget 2025.
Denne indfasning af reformen har i øvrigt hele tiden fremgået klart og tydeligt af de
beskrivelser, som regeringen har lagt frem.
Og det bør derfor heller ikke komme som nogen overraskelse, at den dermed
også får virkning for studerende, som f.eks. begynder på en kandidatuddannelse i
sommeren 2025 eller senere. En bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse
er to separate uddannelser
og det er der ikke noget nyt i, sådan har det været i
mere end 20 år.
Reformen vil altså få virkning for de studerende, der bliver optaget på en ny vide-
regående uddannelse i sommeren 2025 og senere. Den kommer ikke til at påvirke
de studerendes SU på den uddannelse, som de er i gang med i dag.
Og konkret vil reformen få betydning for den SU, der udbetales fra januar 2027.
Og der er vi på den anden side af det tidspunkt, hvor der efter grundlovens be-
stemmelser skal være afholdt folketingsvalg.
Jeg er helt med på, at der selvfølgelig er studerende, der eksempelvis har skiftet
studie undervejs, og som gerne havde set, at der fortsat var en ramme på 70 SU-
klip, når de nye regler træder i kraft.
De kan komme til at stå i en situation, hvor de vil have SU-stipendier til et år min-
dre i forbindelse med en eventuel senere uddannelse, end de troede, de ville
have, da de startede på deres nuværende uddannelse. Det betragter jeg som ker-
nen i spørgsmålet.
De vil dog have mulighed for at tage slutlån i forbindelse med, at de færdiggør en
kommende uddannelse. Samtidig vil de fra nu af have tid til at indrette sig efter si-
tuationen, som først indtræder i 2027 eller senere. Der er altså ikke nogen stude-
rende, der kommer til at stå uden forsørgelsesmulighed på grund af de nye regler.
Så er der nogle grupper af studerende, som kan have brug for særlig støtte på
grund af en funktionsnedsættelse eller på grund af forsørgerpligt. De får med re-
formen mulighed for 12 ekstra SU-klip, og til modtagere af SU-handicaptillæg gi-
ves tillige mulighed for en ekstra fleksibilitet i forhold til at tilrettelægge deres
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 2/4-24 om SU-reformens ikrafttræden, jf. UFU alm. del - samrådsspm. B
2847123_0004.png
samlede studieforløb på en mere hensigtsmæssig måde. Den gruppe
altså mod-
tagere af handicaptillæg
stilles med reformens ikrafttræden samlet set bedre,
end de er stillet i dag.
Så ja
jeg synes, det er rimeligt, at SU og uddannelseslængde følges ad. Så der
som udgangspunkt gives SU til normeret tid. Og jeg synes, det er rimeligt at imple-
mentere de ændringer, som SU-reformen medfører, for de studerende, der starter
på en ny videregående uddannelse ved sommeroptaget 2025 eller senere og med
konkret virkning for SU for januar 2027 eller senere.
Og med det er jeg heller ikke enig i den kritik, som SF har rejst i den senere tid
vedrørende reformens ikrafttrædelse og virkning. Det er en politisk uenighed, og
det er jo fair nok.
Det er i min optik i orden at træffe beslutninger i politik, der medfører ændringer.
Det er sådan set derfor, de fleste af os er gået ind i politik i det hele taget. Og at
de beslutninger, som vi træffer, også bliver effektueret på et tidspunkt, er jo sådan
set meget naturligt.
Jeg mener samtidig, at det er vigtigt, at alle nuværende og kommende studerende
snarest muligt har sikkerhed for, hvordan reglerne kommer til at se ud i fremtiden.
Det er baggrunden for, at vi allerede nu har haft lovforslaget, der skal implemen-
tere reformen, i høring, med henblik på at det kan fremsættes og behandles inden
sommerferien.
Så snart lovgivningen er på plads, vil en række informations- og kommunikations-
tiltag blive sat i værk over for både kommende og særligt nuværende studerende,
så de i god tid har mulighed for at orientere sig i, hvad reformen vil betyde for den
enkelte, og så de kan indrette sig herefter.
Det gælder også over for uddannelsesinstitutionerne, som skal vejlede de stude-
rende om deres konkrete SU-forhold.
Tak.
Side 4/4