Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2821028_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 70
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Børne- og Undervisningsudvalg
Hermed orienteres om, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) samt Styrelsen for It og Læring (STIL) har iværksat en hand-
lingsplan med en række prioriterede indsatser for at nedbringe sagsbe-
handlingstiden for ansøgninger om specialpædagogisk støtte (SPS).
Sagsbehandlingstiderne for tildeling af SPS er aktuelt midlertidigt forlæn-
get som følge af implementering af nyt administrativt sagsbehandlingssy-
stem til behandling af ansøgninger om SPS.
Handlingsplanen skal understøtte, at elever og studerende med funktions-
nedsættelser hurtigt og på bedst mulige måde kompenseres for de udfor-
dringer, der følger af deres funktionsnedsættelse. Handlingsplanen inde-
holder:
-
Flere ressourcer til fortsat systemudvikling af SPSA med henblik
på en yderligere udbygning af funktionalitet samt at lette arbejds-
gange for slutbrugerne.
Flere ressourcer til sagsbehandling af ansøgninger om SPS samt
kommunikation målrettet uddannelsesinstitutioner, elever og le-
verandører om sagsbehandlingen og overgangen til SPSA.
Uddannelsesinstitutionerne får forlænget frist for at søge om re-
fusion for tildelt støtte.
21. december 2023
Sagsnr.: 23/27910
-
-
Baggrund for implementering af nyt sagsbehandlingssystem
SPS er en individuel støtte, som staten kan bevilge til elever og stude-
rende med dokumenteret funktionsnedsættelse. Støtten har til formål at
sikre, at elever og studerende med psykisk eller fysisk funktionsnedsæt-
telse har mulighed for at deltage og gennemføre deres uddannelse på lige
fod med andre.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om hvornår ministeren blev opmærksom på problemstillingen om forsinkelserne i sagsbehandlingen af ansøgninger om SPS-støtte
Det er STUK, som varetager administrationen af de statslige specialpæ-
dagogiske støtteordninger (herefter SPS-ordninger) på Børne- og Under-
visningsministeriets område samt på Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets område. Støtten er reguleret i særskilte lovgivninger på de respek-
tive ressortområder.
Sagsbehandlingen har hidtil været understøttet i systemet, SPS2005, der
blev administreret af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Det for-
henværende system var teknologisk forældet, og havde afledt heraf en
række risici og utidssvarende funktioner, som derfor skulle udfases.
STUK og STIL har siden 2021 arbejdet med udviklingen af et nyt og
mere tidssvarende sagsbehandlingssystem til administration af SPS. Det
nye system kaldet ’Specialpædagogisk Støtteadministrationssystem’
(SPSA) blev sat i drift den 23. oktober 2023.
Det nye system, SPSA, er udviklet med formål at understøtte en hurti-
gere, mere sikker og brugervenlig sagsbehandling af ansøgninger om SPS
både lokalt hos administratorer på institutionerne og centralt – til gavn
for elever og studerende.
Udviklingen af det nye system er sket med løbende inddragelse og test
ved slutbrugerne i form af sagsbehandlere, og uddannelsesinstitutioner
og leverandører af SPS.
STUK og STIL gennemfører en række implementeringsunderstøttende
tiltag målrettet, at slutbrugerne har de bedste muligheder for at anvende
SPSA. Det gælder bl.a. undervisningswebinarer i anvendelsen af det nye
system, vejledningsmateriale og videovejledning, som guider brugerne
igennem de forskellige arbejdsgange, en supportfunktion mv.
Status på sagsbehandling og implementering af det nye sagsbe-
handlingssystem
Som følge af overgangen til det nye sagsbehandlingssystem den 23. okto-
ber 2023 opleves der midlertidigt forlængede sagsbehandlingstider for
SPS-ansøgninger.
STUK oplyser, at alle ansøgninger, som er oprettet før overgangen til det
nye sagsbehandlingssystem i uge 43, på nuværende tidspunkt er behand-
let. Uddannelsesinstitutionerne har dermed mulighed for at give elever
og studerende den relevante statsligt tildelte støtte. Institutionerne har
hertil altid mulighed for selv at iværksætte den støtte, som institutionen
vurderer er nødvendigt for at kompensere eleven eller den studerende.
Der er flere årsager til, at der aktuelt opleves midlertidigt forlængede
sagsbehandlingstider, jf. eksempler nedenfor.
2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om hvornår ministeren blev opmærksom på problemstillingen om forsinkelserne i sagsbehandlingen af ansøgninger om SPS-støtte
Sagsbehandlingstiden skal bl.a. ses i lyset af, at det nye system kræver til-
læring af nye funktionaliteter og arbejdsgange for de medarbejdere ved
STUK, uddannelsesinstitutioner samt leverandører, som anvender syste-
met.
Det gælder endvidere, at når STUK behandler ansøgninger i det nye
sagsbehandlingssystem, så prioriterer STUK, at de elever og studerende,
som har behov for støtte først, får behandlet deres ansøgninger først.
Det betyder, at elever og studerende kan opleve en varieret sagsbehand-
lingstid i forhold til, hvornår ansøgningen er indsendt.
Det skal hertil oplyses, at der generelt kan være forskellige årsager til en
længere sagsbehandlingstid af enkelte ansøgninger. Det kan for eksempel
være mere komplekse ansøgninger, hvor den fremsendte dokumentation
fra uddannelsesinstitutionerne er uklar eller mangelfuld, og der er behov
for yderligere oplysninger til sagen for at kunne vurdere støttebehovet.
STUK og STIL arbejder intensivt på at løse de tekniske udfordringer,
som er identificeret ved det nye system, så elever og studerende igen op-
lever en hurtig sagsbehandling.
Generelt vil der i forbindelse med ibrugtagning af et nyt it-system være
tekniske udfordringer, som først konstateres når systemet går i drift –
STIL bemærker, at antallet af hændelser ikke overstiger et forventeligt ni-
veau. Der er afsat ressourcer til løbende at udbedre disse gennem lø-
bende opdateringer af systemet. Disse har løst hovedparten af hændel-
serne, som er identificeret efter ibrugtagen, herunder om udfordringer
med genbestilling af støtte.
Der kan konstateres et fald i antallet af henvendelser til supportfunktion,
hvor brugernes gennemsnitlig tilfredshed ved supporten i november
2023 har været 4,6 på en skala fra 1-5.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3