Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2811149_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 54
Offentligt
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Christiansborg
5. december 2023
Svar på Uddannelses- og Forskningsudvalgets spørgsmål nr. 54
(Alm. del) af 10. november 2023 stillet efter ønske fra Sofie
Lippert (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes henholdsvis provenu og arbejdsudbud fra
en su-reform er indregnet i regeringens 2030-plan år for år? Der ønskes en tabel-
oversigt. Der henvises til, at en kommende su-reform flere gange nævnes som
kilde til finansiering og arbejdsudbud i 2030-planen, jf. DK2030
Danmark rustet
til fremtiden, regeringen, november 2023.
Svar
Regeringen har endnu ikke præsenteret et konkret oplæg til den kommende SU-
reform.
I
DK2030
Danmark rustet til fremtiden,
november 2023 er der beregningsteknisk
forudsat virkninger med afsæt i regeringens forslag om, at det på videregående ud-
dannelser fremover alene bliver muligt at modtage SU til normeret studietid og
have en maksimal SU-klipramme på 58 klip. Muligheden for SU-slutlån udvides
også,
jf. regeringsgrundlaget Ansvar for Danmark.
Det bemærkes, at det fremgår af re-
geringsgrundlaget, at det undersøges, om der er behov for at indføre udvidede dis-
pensationsmuligheder til f.eks. udsatte enlige forsørgere, studerende, der modtager
handicaptillæg eller lignende.
I tabel 1 anføres provenu- og arbejdsudbudsvirkninger af ovenstående. Det skal
dog understreges, at virkningerne kan adskille sig fra regeringens endelige forslag
til den kommende reform. Der er ikke taget endelig stilling til indfasningen af et
kommende forslag til en SU-reform, hvorfor virkningen i årene frem mod 2030
ikke er anført.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om den konkrete sammenhæng mellem det i besvarelsen af UFU alm. del – spørgsmål 54 oplyste forventede provenu på 1,5 mia. kr. i 2030 som følge af regeringens planer om en su-reform, og ministerens udtalelse til DR om et forventet provenu på cirka 380 mio. kr. som følge af den aftalte su-reform
2811149_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Virkning af en SU-reform som beskrevet i regeringsgrundlaget
2030
Illustrativ opgørelse af virkninger af SU-reform som foreslået i regeringsgrundlaget
Provenuvirkning (mia. kr. 2023-priser)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
1�½
4,6
Anm.: I opgørelsen er der til illustration taget afsæt i regeringens forslag om, at det på videregående uddannelser
fremover alene bliver muligt at modtage SU til normeret studietid og have en maksimal SU-klipramme på 58
klip. Muligheden for SU-slutlån udvides,
jf. regeringsgrundlaget.
I
regeringsgrundlaget
fremgår det endvidere, at det
skal undersøges, om der er behov for at indføre udvidede dispensationsmuligheder til fx udsatte enlige for-
sørgere, studerende, der modtager handicaptillæg eller lignende.
Kilde:
DK2030
Danmark rustet til fremtiden,
november 2023 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister