Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2839368_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. marts 2024
2024-1139
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 228:
Ministeren bedes oplyse om eventuelle bud i det kommende udbud
om den grønne indenrigsrute fra 2025 vil blive vurderet på bag-
grund af kriterier omhandlende bl.a. størrelsen på ruten og rutens
klimareduktioner, så det sikres, at de penge, som danskerne beta-
ler i passagerafgift, får en positiv effekt på klimaet ifm. etablerin-
gen af den grønne indenrigsrute?
Svar:
Der med den politiske aftale
Grøn luftfart i Danmark
af 15. decem-
ber 2023 afsat en tilskudspulje på ca. 800 mio. kr. i perioden 2025-
2029 til at etablere en grøn indenrigsrute fra 2025. Formålet med
puljen er at give tilskud til meromkostningen ved køb af grønne
drivmidler frem for fossile. Det er med aftalen blandt andet beslut-
tet, at puljemidlerne så vidt muligt skal forholde sig teknologineu-
tralt under hensyntagen til globale klimaeffekter, herunder ILUC-
effekter. For at skærpe bæredygtigheden vil førstegenerations bio-
brændstoffer ikke kunne modtage støtte.
Kriterierne vil være med til at understøtte, at det er de grønneste
og mest omkostningseffektive grønne teknologier, der vil vinde ud-
buddet.
Det fremgår af aftalen, at udbudsdesignet skal drøftes i aftalekred-
sen. Det vil foregribe den drøftelse, såfremt jeg på nuværende tids-
punkt lagde mig nærmere fast på et udbudsdesign. Derudover kan
EU-Kommissionen i forbindelse med godkendelse af støttemodel-
len også kræve ændringer i udbudskriterierne for, at de lever op til
statsstøttereglerne.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om ministeren vil oplyse, om eventuelle bud i det kommende udbud om den grønne indenrigsrute fra 2025 vil blive vurderet på baggrund af kriterier omhandlende bl.a. størrelsen på ruten og rutens klimareduktioner, så det sikres, at de penge, som danskerne betaler i passagerafgift, får en positiv effekt på klimaet ifm. etableringen af den grønne indenrigsrute
2839368_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen