Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2828965_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. februar 2024
2024-1090
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 222:
Vil ministeren tage initiativer til at sikre den eksisterende havneka-
pacitet til håndtering og import af råstoffer i den sydøstlige halvdel
af Danmark (region Syddanmark, region Sjælland og Region Ho-
vedstaden)? Dette i lyset af, 1) at der er ingen eller yderst begræn-
set ledigt havneareal i denne del af landet, 2) at den eksisterende
havnekapacitet til råstoffer risikerer at blive reduceret med en
tredjedel over det kommende årti, på grund af kommunernes øn-
sker om byudvikling og boliger på de aktive erhvervshavne, og 3) at
importen af råstoffer til Danmark må forventes at stige markant i
fremtiden
Svar:
Det følger af regeringsgrundlaget, at der skal udarbejdes en strategi
for danske havne, der giver grundlag for at tilvejebringe kommerci-
elle investeringer.
På baggrund heraf nedsatte regeringen i april 2023 et partnerskab
om udvikling af danske erhvervshavne, som skal kortlægge omstil-
lingsbehovet for danske erhvervshavne og på den baggrund
komme med anbefalinger til den kommende havnestrategi. Det
fremgår af kommissoriet for partnerskabet, at det er afgørende, at
erhvervshavnene fortsat understøtter havnenes nuværende funkti-
oner.
Derudover er der i forlængelse af Aftale om opfølgning på evalue-
ring af planloven mv. af 15. juni 2022 et arbejde i gang med at få
defineret de nationale interesser i erhvervshavne. Formålet her-
med er at sikre tilstrækkelig havnekapacitet og placeringsmulighe-
der for virksomheder med særlige behov for havnebeliggenhed,
forsyningssikkerhed og søtransport.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om at sikre den eksisterende havnekapacitet til håndtering og import af råstoffer i den sydøstlige halvdel af Danmark (region Syddanmark, region Sjælland og Region Hovedstaden)
2828965_0002.png
Side 2/2
En stillingtagen til beskyttelse af nationale interesser i erhvervs-
havne har afventet færdiggørelsen af den kortlægning af de danske
erhvervshavne, deres roller og betydning for forskellige sektorer,
som har været under udarbejdelse i Trafikstyrelsen (det såkaldte
"havneatlas").
Vi har derfor allerede gang i en hel del initiativer, som har fokus på
de danske erhvervshavnes rolle som vigtig infrastruktur.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen