Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2827869_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. februar 2024
2024-918
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. februar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sø-
ren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 206:
I lyset af at Sund & Bælt nu indfører strækningsbaseret fartkontrol
på Storebæltsforbindelsen, som ifølge artiklen ”Sund & Bælt: ”Nu
melder vi fartsyndere til politiet” bragt i MobilityTech den 6. feb.
2024 angiveligt allerede virker, bedes ministeren redegøre for,
hvor meget CO2-udledningen fra motorvejstrafikken ville falde,
hvis der blev indført tilsvarende strækningsbaseret fartkontrol på
hele motorvejsnettet.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Det vil kræve omfattende analysearbejde at kortlægge samtlige
hastighedsovertrædelser på hele det danske motorvejsnet og der-
med CO
2
-effekten af en strækningsbaseret fartkontrol.
Der er foretaget en eksempelberegning for to strækninger på Fyn:
En med en skiltet hastighed på 110 km/t og en med en skiltet ha-
stighed på 130 km/t. Der er i beregningerne udelukkende inklude-
ret person- og varebiler.
Der er indsamlet individuelle hastigheder for bilisterne på de to
strækninger for en uge i september 2023. Herefter er CO
2
-udled-
ningen for hver bilist beregnet, givet deres hastighed.
Målingerne viser, at i den givne periode overskrider 40 pct. den
skiltede hastighed på strækningen med en skiltet hastighed på 110
km/t, og 15 pct. overskrider den skiltede hastighed på strækningen
med en skiltet hastighed på 130 km/t. Beregninger viser, at CO
2
-
udledningen som følge af hastighedsoverskridelsen svarer til
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 206: MFU spm. om, hvor meget CO2-udledningen fra motorvejstrafikken ville falde, hvis der blev indført strækningsbaseret fartkontrol på hele motorvejsnettet
2827869_0002.png
Side 2/2
henholdsvis 1,9 pct. og 0,6 pct. af den samlede udledning for per-
son- og varebiler på strækningerne.
I takt med, at bilparken kommer over på el eller andre miljøvenlige
energiformer, forventes den absolutte reduktion at blive mindre og
gå mod nul i takt med, at hele bilparken transformeres til grønne
drivmidler.
Som beskrevet stammer data fra målinger fra september 2023. Lig-
nende data har vist, at der er en vis variation i hastigheder over
året.
Ligeledes gælder det, at der kan være store lokale forskelle.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen