Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2833264_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 1. marts 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 205 (Alm. del), som Folketingets Transportudvalg har stillet
til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 7. februar 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Per Larsen (K).
Spørgsmål nr. 205 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg
”Vil
ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, hvis højdekravet for svine-
transport hæves, så kun biler med fire etager kan anvendes til svinetransport? Og vil ministeren samtidig
redegøre for de øgede CO2-udledninger, som følge af det forventede øgede antal lastbiler på vejene, hvis
landbruget vil kunne transportere 20 pct. færre svin pr. tur?”
Svar
De præciserede talmæssige normer for indvendige højdekrav for grise mellem 10 og 40 kg implemente-
res med en overgangsperiode på syv år. En sådan overgangsperiode giver erhvervet muligheden for grad-
vis tilpasning til ny regulering, f.eks. i takt med naturlig udskiftning af produktionsudstyr.
De nye højdekrav medfører ikke et forbud mod at køre med fem etager, men i de erhvervsøkonomiske
beregninger er det forudsat, at erhvervet i forbindelse med den naturlige udskiftning af køretøjer skifter
til fireetagers køretøjer. Det skyldes, at handelsmønstret i dag er indrettet således, at smågrise oftest
transporteres, når de vejer ca. 30-35 kg, og det derfor er forudsat i beregningerne, at erhvervet også
fremover skal kunne transportere 30 kg grise. For køretøjer, der ikke lever op til de nye højdekrav, in-
debærer udskiftningen til køretøjer, der efterlever højdekravene, et behov for ekstra kapacitet, da der
med færre etager på det enkelte køretøj alt andet lige er plads til færre grise på hver transport.
Tabel 1 viser de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved implementering af indvendige højdekrav for
transport af smågrise mellem 10 og 40 kg ved en syv års overgangsperiode.
Overgangsomkostningerne stiger fra 1,4 mio. kr. i 2024 til 13,4 mio. kr. i 2030. Omkostningerne består
af udgifter til ekstra køretøjer i takt med forventet naturlig udskiftning af køretøjer, herunder chauffør-
lønninger, brændstof og afskrivninger.
Omstillingsomkostningerne falder i 2030, året før de nye krav træder i kraft, og udgør 1,8 mio. kr. Heraf
udgør ca. 0,4 mio. kr. tab i forbindelse med skrotning af køretøjer og ca. 1,3 mio. kr. omkostninger i
forbindelse med anskaffelse af ekstra køretøjer, jf. ovenfor.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 205: MFU spm. om ministeren vil redegøre for de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, hvis højdekravet for svindetransport hæves
2833264_0002.png
De årlige, løbende omkostninger efter udløbet af overgangsperioden er beregnet til 14,8 mio. kr. årligt
fra 2031 og frem.
Tabel 1: Erhvervsøkonomiske omkostninger ved implementering af nye højdekrav
Overgangsperiode 7 år
Overgangsomkostninger
Omstilling (skrot)
Omstilling (tvungen ekstra
kap.)
Omstilling i alt
Løbende omk.
Note: På grund af afrunding stemmer omstillingssummen ikke helt.
1,8
14,8
14,8
14,8
14,8
2024
1,4
2025
4,5
2026
6,6
2027
7,3
2028
8,7
2029
12,1
2030
13,4
0,4
1,3
2031
2032
2033
2034 ->
De erhvervsøkonomiske beregninger er baseret på virksomhedsoplysninger fra 2020-2021 om køretøjer
fra de to væsentligste aktører, SPF og SamMark. Oplysningerne er omregnet til 2023-priser og skaleret
op til at dække hele erhvervet.
Det bemærkes, at forslaget til minimumskravet for indvendig højde ikke hindrer eventuelle ændringer i
handelsmønstret, f.eks. at der i stedet køres med grise på ca. 20-25 kg, hvor det i så fald vurderes fortsat
at være muligt at anvende femetagers køretøjer. Størrelsesordenen af de erhvervsøkonomiske omkost-
ninger afhænger af, i hvilket omfang erhvervet vælger at skifte over til at køre med mindre grise, som
kan rummes på femetagers køretøjer. I givet fald er det ikke nødvendigt at udskifte disse køretøjer.
Derudover beror omkostningerne desuden på behovet for øget kapacitet i overgangsperioden. Hvis det
teknisk er muligt at beholde køretøjerne i drift efter udløb af den forventede levetid, vil det ligeledes
reducere omkostningerne væsentligt.
Med hensyn til de øgede CO2-udledninger kan det oplyses, at der i 2021 blev udarbejdet beregninger af
merudledningen forbundet med det daværende forslag til indvendige højdekrav. Det blev dengang be-
regnet, at ændrede højdekrav ville medføre en merudledning af CO2 på ca. 2.300 tons CO2 pr. år for de
undersøgte transportvirksomheder, som følge af øget kørselsbehov. Opregnet til hele erhvervet svarer
denne merudledning til ca. 5.000 tons CO2 pr. år. Højdekravene i det nuværende forslag er lavere end
de højdekrav, som beregningerne i 2021 var baseret på. Det medfører alt andet lige, at færre køretøjer
skal udskiftes og dermed en lavere merudledning af CO2.
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2