Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2821979_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. februar 2024
Politikontoret
Camilla Maria Andersen
2024-00672
3123543
Besvarelse af spørgsmål nr. 177 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 177 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 12. januar
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oplyse status og udsigten for, at miljøzonebøderne via CBE-direktivet vil kunne blive opkrævet fra alle EU-lande, og fra tredjelande uden for EU, og hvornår det i givet fald vil kunne blive effektueret
Spørgsmål nr. 177 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren oplyse status og udsigten for, at
miljøzonebøderne via CBE-direktivet (om fremme af
grænseoverskridende udveksling af oplysninger om
trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser), vil
kunne blive opkrævet fra alle EU-lande, og fra tredjelande uden
for EU, og hvornår det i givet fald vil kunne blive effektueret.”
Svar
:
1.
Europa-Kommissionen har den 1. marts 2023 fremsat et forslag til
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af
grænseoverskridende
udveksling
af
oplysninger
om
trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet) fra
2015. Forslaget har bl.a. til formål at forbedre trafiksikkerheden i EU ved at
udvide anvendelsesområdet for CBE-direktivet til at omfatte yderligere
trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser og strømline (dvs.
forenkle,
digitalisere
og
forbedre)
efterforskningen
af
trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser begået i andre
medlemsstater og dermed lette håndhævelsen af sanktioner for sådanne
overtrædelser på tværs af grænserne.
Med Kommissionens direktivforslag er der bl.a. lagt op til at inkludere en
række
yderligere
færdselslovsovertrædelser
i
CBE-direktivets
anvendelsesområde, herunder farlig overhaling, farlig parkering og kørsel
imod køreretningen. Kommissionen har dog ikke lagt op til at medtage
overtrædelse af regler vedrørende miljøzoner i anvendelsesområdet.
2.
I forbindelse med forhandlingerne om forslaget har flere medlemsstater,
herunder Danmark, gjort gældende, at direktivets anvendelsesområde bør
udvides yderligere i forhold til Kommissionens forslag, således at bl.a.
overtrædelse af regler om kørsel i miljøzoner tilsvarende omfattes.
Det er regeringens opfattelse, at en udvidelse af direktivets
anvendelsesområde til også at omfatte regler om kørsel i miljøzoner vil være
et vigtigt skridt på vejen mod at opnå et effektivt inddrivelsessystem for
miljøzoneovertrædelser begået med køretøjer registreret i andre
medlemsstater. Regeringen støtter således dagsordenen om en bedre
håndhævelse af reglerne om kørsel i miljøzoner.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oplyse status og udsigten for, at miljøzonebøderne via CBE-direktivet vil kunne blive opkrævet fra alle EU-lande, og fra tredjelande uden for EU, og hvornår det i givet fald vil kunne blive effektueret
Rådet fastlagde den 4. december 2023 sin holdning vedrørende
ændringsdirektivet og vedtog en generel indstilling, hvor bl.a. overtrædelse
af regler om kørsel i miljøzoner er omfattet.
3.
Direktivforslaget er aktuelt genstand for trilogforhandlinger mellem
Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet, og en nærmere afklaring af,
hvorvidt overtrædelse af regler vedrørende miljøzoner vil indgå i CBE-
direktivets anvendelsesområde, afventer således disse forhandlinger. Det
kan i den forbindelse oplyses, at Parlamentet ikke i sit mandat, der blev
offentliggjort den 5. december 2023, har lagt op til at medtage overtrædelse
af regler vedrørende miljøzoner i direktivets anvendelsesområde.
Afslutningsvis kan det oplyses, at Miljøministeriet løbende arbejder på at få
udvidet adgangen til udenlandske køretøjsregistre med henblik på at
forbedre håndhævelsen af færdselsforseelser begået med udenlandske
køretøjer.
Side 3/3