Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2811158_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. januar 2024
2023-5868
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 155:
Vil ministeren oplyse, hvor mange hastighedszoner med en maksi-
mal hastighed på hhv. 20 km/t, 30 km/t og 40 km/t, der er blevet
oprettet siden 2010?
Svar:
I medfør af færdselslovens § 92 a, stk. 2, træffer politiet efter for-
handling med vejmyndigheden afgørelse om lokale hastighedsbe-
grænsninger. For de fleste vejstrækninger inden for tættere bebyg-
get område er vejmyndigheden de enkelte kommuner.
Transportministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om antallet
af vejstrækninger, for hvilke politiet har truffet afgørelse om ned-
sættelse af hastighedsgrænsen.
Transportministeriet kan dog oplyse, at betingelserne for lokale
nedsættelser af hastighedsgrænsen er fastlagt i bekendtgørelse om
lokale hastighedsgrænser (bekendtgørelse nr. 3 af 3. januar 2022
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1356 af 27. september 2022).
Ifølge bekendtgørelsens regler er det en betingelse for nedsættelse
af hastighedsgrænsen, at der er færdselssikkerhedsmæssige hen-
syn, der taler herfor. Det kan f.eks. være, at hastigheden på vej-
strækningen udgør en væsentlig ulykkesårsag eller risiko, eller at
der af hensyn til de fodgængere eller cyklister, der færdes på vej-
strækningen er et behov for en lavere hastighed på grund af vejens
funktion, udformning eller begrænsede oversigtsforhold.
De lave hastighedsgrænser på 30 km i timen eller derunder kan
kun fastsættes på opholds- og legeområder, veje i
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om, hvor mange hastighedszoner med en maksimal hastighed på hhv. 20 km/t, 30 km/t og 40 km/t, der er blevet opretet siden 2010
2811158_0002.png
Side 2/2
beboelsesområder uden gennemkørende trafik, eller hvor ganske
særlige vejforløb gør det påkravet af hensyn til fodgængere og cyk-
lister.
Som led i en forsøgsordning har 16 kommuner fået udvidet adgan-
gen til at få nedsat hastighedsgrænsen til 40 km i timen i byerne. I
forsøgsordningen er det alene en betingelse for nedsættelse af ha-
stighedsgrænsen til 40 km i timen, at vejstrækning ikke har væ-
sentlig betydning for den generelle trafikafvikling. Har vejstræk-
ningen det, kan hastigheden kun nedsættes til 40 km i timen, når
der er færdselssikkerhedsmæssige forhold, der taler herfor.
Forsøgsordningen giver alene forsøgskommunerne en udvidet ad-
gang til at få nedsat hastighedsgrænsen til 40 km i timen. Forsøgs-
kommunerne er således underlagt de samme kriterier, som gælder
for øvrige kommuner i forhold til nedsættelse af hastighedsgræn-
sen til 30 km i timen.
Fastsættelse af lavere lokale hastighedsgrænser i byerne vil som
udgangspunkt kræve, at der etableres hastighedsdæmpende foran-
staltninger.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen