Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
2834946_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 06-03-2024
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh: alkr
Sagsnr.:2024 - 2178
Dok. nr.: 99425
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 290 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 7. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 290:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan sundhedsloven fortolkes og håndhæves i
tilfælde som seksårige Wilsons, hvor gentagne aflysninger og forsinkelser i den
kommunale tandpleje resulterer i forværring af en tandtilstand, og hvilke tiltag der
planlægges for at sikre børns ret til rettidig og sammenhængende behandling? Der
henvises til artikel på DR 6/2-24:
”Børnetandlæge aflyser igen og igen: Børn går
med huller i tænderne i flere måneder”.
Svar:
Kommunerne har efter sundhedsloven ansvaret for at sikre børn og unge et
vederlagsfrit tilbud om forebyggende og behandlende tandpleje. Det er derfor
uacceptabelt, hvis børn og unge ikke får den forebyggende og behandlende
tandpleje, som de har krav på efter loven.
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag, men jeg kan henvise til gældende regler på
området. Kommunerne har forskellige muligheder for at organisere og tilrettelægge
tandplejen, og det er afgørende, at de lever op til deres forpligtelser og bruger de
muligheder, der er i lovgivningen.
Kommunerne kan vælge at tilbyde tandplejen på offentlige klinikker eller hos
praktiserende tandlæger eller tandplejere, som kommunen indgår aftale med.
Kommunerne kan også beslutte at tilrettelægge sin børne- og ungdomstandpleje
således, at kommunen både anvender offentlige klinikker og privat praksis.
Det betyder, at kommuner, der har kapacitetsmæssige udfordringer på egne
offentlige klinikker, kan vælge at gøre brug af privat kapacitet til at løfte opgaven.
Som det fremgår af artiklen, kan børn og unge, der ønsker et andet tilbud end det,
kommunen stiller til rådighed, også vælge at modtage tandplejen hos en
privatpraktiserende tandlæge efter eget valg, hos en privatpraktiserende tandplejer
og tandlæge efter eget valg eller på en anden kommunes tandklinik
(fritvalgsordningen). For børn og unge, der er fyldt 16 år, er det vederlagsfrit at gøre
brug af fritvalgsordningen, mens det for børn og unge under 16 år er forbundet med
en vis egenbetaling, med mindre kommunen i forvejen har besluttet at tilbyde en del
af børne- og ungdomstandplejen i privat praksis.
./.
Kommunerne har pligt til at oplyse om de valgmuligheder, der findes i børne- og
ungdomstandplejen, herunder reglerne om frit valg, skift af behandler mv. For så vidt
angår de nærmere regler for behandlerskift henviser jeg til mit svar på SUU alm. del
spørgsmål 291.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, hvad reglerne for fritvalgsordninger på tandplejeområdet er
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at det efter klage- og erstatningsloven er muligt at klage
til Styrelsen for Patientklager over en sundhedsfaglig behandling. Det gælder også,
hvis ventetid på en given behandling har haft sundhedsfaglige konsekvenser.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2