Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2849906_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2476
Doknr.
845413
Dato
11-04-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 20. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
338 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 338:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren mener, at der er handlet
tilstrækkeligt og rettidigt i sagen i lyset af, at medarbejdere i årevis har forsøgt
at få institutionsledelsen til at ændre forholdene, og både Københavns
Kommune og Socialtilsyn Hovedstaden modtog en henvendelse fra en
medarbejder i maj 2023 om stærkt problematisk ledelse og bekymring for
ansattes helbred og de unges ve og vel under overskriften "Opråb: Grotesk
dårlig ledelse giver syge medarbejdere på døgninstitutionen Fensmarkgade«"?
Der henvises til artiklen: "Svigt af udsatte børn i København: »En giftig
blanding af manglende sikkerhed, tryghed og faglighed«" bragt på politiken.dk
17. marts 2024.”
Svar:
Den pågældende artikel i Politiken rejser væsentlige spørgsmål om kvaliteten
af et specifikt børne- og ungehjem. Som det fremgår af artiklen og
oplysningerne på Tilbudsportalen, har Socialtilsyn Hovedstaden truffet
afgørelse om at sætte tilbuddet under skærpet tilsyn.
Anbringelsessteder, herunder børne- og ungehjem, bærer et stort ansvar for
nogle af de mest udsatte børn og unge i vores samfund. I det følgende vil jeg
beskrive, hvilke rammer lovgivningen på socialområdet sætter for tilsyn med
disse anbringelsessteder.
På det sociale område er døgntilbud til udsatte børn og unge, herunder børne-
og ungehjem, omfattet af socialtilsynets godkendelse og driftsorienterede
tilsyn. Mens de anbringende myndigheder har ansvaret for at sikre det rette
match mellem det konkrete barn eller den konkrete unge og et egnet tilbud, har
socialtilsynet ansvaret for både at godkende og føre tilsyn med, at tilbuddet har
den fornødne kvalitet til at varetage omsorgen for den målgruppe, som
tilbuddet er henvendt til.
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at socialtilsynene
som er
organiseret tværkommunalt med ét tilsyn i hver region
varetager
godkendelses- og tilsynsopgaven som uafhængige myndigheder. Jeg kan som
minister ikke pålægge socialtilsynet at øge tilsynsintensiteten over for visse
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm., om ministeren mener, at der er handlet tilstrækkeligt og rettidigt i sagen i lyset af, at medarbejdere i årevis har forsøgt at få institutionsledelsen til at ændre forholdene
2849906_0002.png
tilbud eller bede socialtilsynet om at genvurdere sine konklusioner eller
afgørelser.
Efter lov om socialtilsyn er det en betingelse for socialtilsynets godkendelse, at
tilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet, som vurderes
efter temaerne: uddannelse og beskæftigelse; selvstændighed og relationer;
målgrupper, metoder og resultater; sundhed og trivsel; organisation og ledelse;
kompetencer; økonomi og fysiske rammer. I bekendtgørelse om socialtilsyn er
der fastsat en kvalitetsmodel, der indeholder kriterier og indikatorer for de
lovbestemte temaer i socialtilsynets kvalitetsvurdering.
Socialtilsynet fører driftsorienteret tilsyn med tilbuddene for at sikre, at de
fortsat har den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for godkendelse. Det
indebærer, at socialtilsynet skal føre kontrol med forholdene i tilbuddet og
indgå i en dialog med tilbuddet for at fastholde og udvikle kvaliteten.
Socialtilsynet skal som led i det driftsorienterede tilsyn besøge alle tilbud
omfattet af lov om socialtilsyn mindst én gang om året. Behovet for antallet af
tilsynsbesøg i det enkelte tilbud, herunder både anmeldte og uanmeldte besøg,
fastlægges på baggrund af en konkret risikovurdering.
Hvis konkrete forhold i et tilbud skaber bekymring for tilbuddets kvalitet, eller
hvis socialtilsynet ud fra en samlet vurdering af tilbuddet finder, at tilbuddet ikke
længere har den fornødne kvalitet, træffer socialtilsynet afgørelse om skærpet
tilsyn. Socialtilsynet kan desuden, når det er nødvendigt for at sikre, at tilbuddet
fortsat opfylder betingelserne for godkendelse, træffe afgørelse om at udstede
påbud, hvis overholdelse kan gøres til en betingelse for fortsat godkendelse.
Endelig træffer socialtilsynet afgørelse om ophør af godkendelse af et tilbud,
hvis tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne for godkendelse.
Socialtilsynsloven regulerer også, hvilken information der skal udveksles
mellem forskellige aktører, herunder de anbringende kommuner, tilbuddene og
tilsyn, og hvilke muligheder f.eks. anbragte børn og unge, pårørende og
ansatte har for at underrette socialtilsynet om bekymrende forhold.
I sin opgavevaretagelse skal socialtilsynet indsamle relevant information fra
tilbuddene, herunder oplysninger fra ansatte og børn og unge i tilbuddet samt
fra andre relevante personer. Det indebærer eksempelvis, at socialtilsynet skal
tale med de anbragte børn og unge om, hvordan de oplever tilbuddet, den
pædagogiske indsats, personalets kompetencer m.v., og at de skal tale med
personalet om deres oplevelse af tilbuddets kvalitet, herunder i relation til de
kriterier og indikatorer, som ligger til grund for socialtilsynets kvalitetsvurdering.
Herudover har tilbuddene som en del af deres oplysningspligter efter loven pligt
til af egen drift at give socialtilsynet oplysninger om bekymrende forhold og
hændelser i tilbuddet og om, hvorvidt andre tilsynsyndigheder har foretaget
tilsynsmæssige skridt over for tilbuddet.
Endelig kan anbragte børn og unge, pårørende, ansatte og andre henvende sig
anonymt til socialtilsynet om bekymrende forhold i tilbuddet. Det kan ske
gennem den whistleblowerordning, som hvert af de fem socialtilsyn har pligt til
dels at stille til rådighed, dels at oplyse anbragte, ansatte m.fl. om.
Socialtilsynet skal altid tage en henvendelse alvorligt og vurdere, om den giver
anledning til at foretage sig nærmere, uanset på hvilken måde og i hvilken form
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm., om ministeren mener, at der er handlet tilstrækkeligt og rettidigt i sagen i lyset af, at medarbejdere i årevis har forsøgt at få institutionsledelsen til at ændre forholdene
2849906_0003.png
henvendelsen modtages. De tilsynsmæssige skridt kan omfatte alt fra at have
en skærpet opmærksomhed på tilbuddet, aflægge ekstra tilsynsbesøg til at
iværksætte en sanktion, herunder eksempelvis skærpet tilsyn.
Det er væsentligt at understrege, at socialtilsynets driftsorienterede tilsyn er
rettet mod tilbuddets samlede kvalitet og føres ikke i forhold til den enkelte
anbragte i tilbuddet. Hvis socialtilsynet bliver opmærksomt på bekymrende
forhold i et tilbud, skal socialtilsynet underrette de kommuner, som har ansvar
for de enkelte børn og unges ophold i tilbuddet, når disse kan blive berørt.
Endvidere kan socialtilsynet orientere en kommune, hvis socialtilsynet bliver
opmærksom på uhensigtsmæssige forhold i forhold til den enkelte anbragte,
der relaterer sig til den enkelte kommunes ansvar efter serviceloven eller
barnets lov.
Hvis socialtilsynet får oplysninger om bekymrende forhold i et tilbud, som er
nødvendige og relevante af hensyn til udførelse af en opgave, som henhører
under en anden offentlig myndighed, skal socialtilsynet uden unødigt ophold
videregive oplysningerne til denne anden myndighed, herunder oplysninger
om, hvorvidt socialtilsynet har taget tilsynsmæssige skridt. Det kunne f.eks.
være til Arbejdstilsynet eller Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det bemærkes i den sammenhæng, at tilsynet med arbejdsmiljøet på
døgninstitutioner for anbragte børn og unge falder uden for socialtilsynets
kompetence. Tilsynet med arbejdsmiljølovgivningen hører under
Beskæftigelsesministeriet.
I den konkrete sag har jeg hverken tilstrækkelig information eller kompetence til
at vurdere, i hvilken udstrækning de forskellige aktører har løftet deres ansvar.
Som lovgivere skal vi naturligvis have en løbende opmærksomhed på, om de
konkrete sager på området giver anledning til at genoverveje de
lovgivningsmæssige rammer, vi har sat for omsorgen for vores anbragte børn
og unge.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3