Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2844118_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 989
Doknr.
817769
Dato
26-02-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 30. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
191 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Socialudvalget.
Spørgsmål nr. 191:
”Hvordan
vil ministeren sikre, at reglerne om saglighed og proportionalitet bliver
overholdt, når herberger og forsorgshjem smider en beboer ud?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at lederen af en boform efter § 110 kan
fastsætte en husorden, der fastsætter generelle regler, som er nødvendige for,
at boformen kan fungere ud fra sit formål.
Generelt for udformningen af husordener gælder, at de for det første skal være
båret af saglige hensyn, der ikke må gå videre end nødvendigt af hensyn til §
110-boformens formål og virksomhed. For det andet gælder almindelige
forvaltningsretlige grundsætninger, herunder om proportionalitet og om at
forskelsbehandling skal være sagligt begrundet. Og for det tredje kan
borgernes friheds- og menneskerettigheder, først og fremmest i grundloven og
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, medføre væsentlige
begrænsninger i, hvordan man ud fra husordener kan regulere borgernes
forhold.
Det kan besluttes, at hvis ordensreglerne ikke overholdes, kan der efter
omstændighederne
og altså uden særskilt lovhjemmel
sanktioneres over
for den beboer, der ikke overholder ordensreglerne. En sanktion kan f.eks.
bestå i en tilrettevisning/påtale, advarsel eller bortvisning.
Proportionalitetsprincippet indebærer, at der skal vælges den mindst
indgribende foranstaltning mv. blandt dem, der er egnede, og at
foranstaltningen skal stå i rimeligt forhold til det mål, der forfølges. Der må
således ikke vælges en sanktionsmulighed, der er mere indgribende end
nødvendigt ved den konkrete overtrædelse af ordensreglerne.
Før der sker bortvisning af en beboer bør der som udgangspunkt først være
givet en advarsel vedr. samme forhold. Forhold af særlig grov karakter vil dog
afhængigt at de konkrete omstændigheder kunne medføre bortvisning uden
forudgående varsel.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om ministeren vil redegøre for om skal forstås således, at beboerne får udleveret deres klagemuligheder og bliver oplyst om disse, og hvad er tidsperspektivet for udlevering af klagemulighederne
2844118_0002.png
Efter gældende regler er en bortvisning at betragte som en udskrivning, og
dermed en afgørelse, der efter samme regler kan påklages til Ankestyrelsen.
Som jeg slog fast i mit svar på SOU alm. del spm. 402 af 11. oktober 2023,
mener jeg, at der er væsensforskel på en udskrivning og en bortvisning. En
boformsleder skal entydigt have mulighed for at varetage og sikre personalet
samt de øvrige beboeres sikkerhed ved at kunne bortvise en borger som en
konsekvens af borgerens adfærd. I disse tilfælde mener jeg ikke, at denne
afgørelse bør kunne påklages til Ankestyrelsen, og jeg vil derfor tage initiativ til
at ændre reglerne i overensstemmelse hermed.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet kan afslutningsvist oplyse, at ministeriet
arbejder på en guide til brug for ledere af botilbud m.fl. Guiden har til formål at
give et overblik over reglerne på området, herunder hvad ordensregler kan og
må indeholde. Guiden forventes offentliggjort i løbet af 2024.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: SOU alm. del
svar på spm. 402 af 11. oktober 2023
2