Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2835711_0001.png
Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 241
Offentligt
Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theils
talepapir
Anledning
Besvarelse af samrådsspørgsmål K
om bl.a. Ms holdning til kritikken af
Ekspertudvalgets anbefalinger.
22.2 kl. 14.15.
Mødelokale 1-133
7-8 min.
Besvare samrådsspørgsmål K
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Samrådsspørgsmål K stillet efter ønske fra Katrine
Daugaard (LA).
”Vil
ministeren på et åbent samråd kommentere kritikken
fra #enmillionstemmer samt svare på, om hun finder
kritikken relevant i forhold til delrapport 1 fra
Ekspertudvalget på socialområdet? Og vil ministeren
herunder redegøre for, hvorfor ministeren i svar til
Folketinget til stadighed hævder, at Ekspertudvalget på
socialområdets samlede anbefalinger ikke skal
forveksles med regeringens politik på socialområdet, når
regeringen i Aftale om kommunernes økonomi for 2024
netop følger flere af de konkrete anbefalinger fra
delrapport 1, som fx indførelse af takstloft på tilbud
underlagt selvmøderprincippet, udvidelse af den
kommunale botilbudskapacitet og eftersyn af tilsyn med
sociale tilbud, og dermed konstituerer anbefalingerne fra
Ekspertudvalgets delrapport 1 som regeringens politik
på socialområdet
med”
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om, hvorfor ministeren i svar til Folketinget til stadighed hævder, at Ekspertudvalget på socialområdets samlede anbefalinger ikke skal forveksles med regeringens politik på socialområdet
Det talte ord gælder
Altså nu kommer jeg måske til at lyde som sådan en
gammel sur mand
eller kvinde
men jeg vil gerne forklare
lidt om, hvad forholdet er mellem ekspertudvalg og så
folkevalgte politikere. Det er sådan, at når vi nedsætter et
ekspertudvalg som regering, eller hvis andre gør det, så er
det for at få belyst nogle ting. Men er ikke ensbetydende
med, at alt det, som et ekspertudvalg kommer med, også
bliver gennemført. Det kan jo være, at ekspertudvalg finder
på noget, som man politisk ikke synes er en god idé.
Det er det sædvanlige forhold mellem ekspertudvalg og de
folkevalgte politikere. Ellers ville det jo være et teknokrati,
hvor eksperterne så at sige også traf politiske beslutninger.
Der har vi i Danmark et demokrati.
Og derfor er det heller ikke én til én. Det har der aldrig været
mellem, hvad et ekspertudvalg sidder og arbejder med, og
hvad en regering eller et flertal i Folketinget ender med at
gøre. Det tror jeg heller aldrig, der kommer til. Nogle gange
vil der blive gennemført tre procent af det, som et
ekspertudvalg er kommet med. Nogle gange vil det være
halvtreds procent, og andre gange vil det være
syvoghalvfems procent. Og det gælder, i sagens natur, helt
sædvanligvis også i forbindelse med det her ekspertudvalg.
I forbindelse med at der kom anbefalinger, var der
syvogtredive organisationer med Danske
Handicaporganisationer i spidsen, som kom med kraftige
advarsler i forhold til anbefalingerne i sommer, forud for
Økonomiaftalen. Det lytter vi selvfølgelig til som regering,
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om, hvorfor ministeren i svar til Folketinget til stadighed hævder, at Ekspertudvalget på socialområdets samlede anbefalinger ikke skal forveksles med regeringens politik på socialområdet
altså lytter til de input, vi får fra handicaporganisationerne og
de mange organisationer, som stod sammen med Danske
Handicaporganisationer.
Det betød jo så, at vi valgte at gennemføre de dele, vi selv
synes var fornuftige, efter at have lyttet på andre parter
også. Det afstedkom, at Danske Handicaporganisationer
udtalte, at de var glade for, at regeringen havde lyttet til
kritikken og ikke havde overført de mest kritiske anbefalinger
til Økonomiaftalen. De udtalte endvidere, at regeringen
havde lyttet til deres kraftige advarsler om at følge de mest
problematiske anbefalinger fra et ekspertudvalg på
socialområdet og kun har taget mindre vidtgående
anbefalinger med.
Altså, bare for at sige: Ja, jeg synes jo, at det er fint, at man
kan nedsætte et ekspertudvalg, og jeg synes også, at det er
fint, at et ekspertudvalg kan fritænke, som de nogle gange
har lyst til og være uafhængige og derfor kan prøve alle
mulige ting af, komme med anbefalinger, lave udredninger,
undersøge ting, uden at man som regering er forpligtet til at
skulle gennemføre det. Det gælder også det her
ekspertudvalg. Ellers ville det jo ikke give nogen mening,
hvis man ligesom på forhånd skulle sige: "Nu overdrager vi
al magten til ekspertudvalget, og alt det de siger, gør vi". Det
har jeg meget svært ved at se passe ind i en politisk proces,
og derfor så opfatter jeg det egentlig som ret sædvanligt, at
vi nedsætter et ekspertudvalg, de tænker nogle tanker, og vi
træffer så beslutninger
politisk
om, hvad for noget af det, vi
synes er klogt, og hvad vi ikke synes er klogt.
Nu fik jeg ikke skrevet alle de ting ned, der blev sagt, men
jeg vil sige, at jeg kan nikke genkendende til de ting, der
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om, hvorfor ministeren i svar til Folketinget til stadighed hævder, at Ekspertudvalget på socialområdets samlede anbefalinger ikke skal forveksles med regeringens politik på socialområdet
bliver sagt omkring handicapområdet. Der er nogle meget,
meget store udfordringer på området, og vi har fra
regeringens side sagt, at vi har et ønske om at tippe området
på hovedet, og det er jo ikke sagt med let hånd. Det er jo
sagt lige præcis, fordi at der er rigtig alvorlige udfordringer på
handicapområdet, og det er nogle af de ting, som også
#enmillionstemmer har peget på. Det er nogle af de ting,
som Danske Handicaporganisationer har talt med meget
store bogstaver omkring i rigtigt mange år.
Jeg har så valgt at nedsætte det forum, der hedder Sammen
om Handicap, og det har jeg gjort på baggrund af, at jeg
mener, at vi har brug for at kunne flytte på nogle ting
samtidigt. Hvis man skal lykkes med at tippe et område på
hovedet, så bliver man nødt til også at se sammenhænge
mellem de forskellige elementer. Det vil sige, at der vil være
nogle ting, som jeg som statslig myndighed ikke har adgang
til at lave om på, fordi det er kommunernes domæne. Rigtig
tit bliver det sådan en skubben frem og tilbage: Er det
kommunerne? Er det staten? Er det regionerne? Hvem er
det egentligt, der har ansvaret for at skulle lave om på hvad?
Derfor har det været min strategi omkring det her, at hvis vi
skal lykkes med at tippe det på hovedet, så bliver vi nødt til,
at alle parterne sidder inde omkring bordet.
Og derfor har vi inviteret de private aktører, som udgør en
meget stor del af det her felt i form af at være dem, der driver
tilbud og lignende. Vi har inviteret de faggrupper, der
arbejder på området. Vi har inviteret arbejdsgivere og også
dem, der driver tilbuddene, altså både regioner og
kommuner og stat, os selv, og så selvfølgelig Danske
Handicaporganisationer, som paraplyorganisation for de
mange undergrupperinger på handicapområdet.
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om, hvorfor ministeren i svar til Folketinget til stadighed hævder, at Ekspertudvalget på socialområdets samlede anbefalinger ikke skal forveksles med regeringens politik på socialområdet
Og vi sidder i gang med et forløb nu. Når ordføreren siger, at
det er svært at bevare optimismen, så vil jeg sige, at det er
også nogle af de mest massive problemer, jeg har skullet
kaste mig over, men jeg bliver meget optimistisk, når jeg
lytter til parterne, fordi jeg synes vi kommer nogle vegne, og
jeg glæder mig til, at vi på et tidspunkt vil kunne præsentere
de ting, vi er kommet frem til. Tak.
5