Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2844086_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
836132
Dato
26-03-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 27. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
260 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 260:
Vil ministeren redegøre for, at når man bruger 1 milliard kroner årligt på
botilbudsområdet, hvorfor man så ikke kan sige, hvor mange § 108-afgørelser efter
serviceloven, der har været?
Svar:
Kommunerne skal i dag indberette de oplysninger om voksenhandicapområdet,
der er fastsat i Bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet. Det
følger heraf, at kommunen bl.a. skal indberette oplysninger til ministeriet om
indsatser for borgere, der benytter tilbud efter §§ 82 a eller 82 b i lov om social
service, eller hvor kommunen har bevilliget hjælp og støtte efter §§ 85, 85 a,
95-98, 102-104, 107 eller 108 i lov om social service.
Det er på den baggrund muligt at opgøre antallet af borgere i kommunen, der
er visiteret til et tilbud efter § 108 i lov om social service. Antallet af borgere,
der visiteret til et tilbud kan give en indikation af, hvor mange afgørelser der
træffes om tildeling af støtte efter § 108 i lov om social service, men det kan
ikke give en indikation på antallet af afgørelser, hvor udfaldet er afslag, ophør
eller forlængelse af støtte efter § 108.
For at opnå mere viden om kommunernes afgørelser, blev det med
økonomiaftalen for 2019 og 2020 aftalt at igangsætte et arbejde med at
tilvejebringe et forbedret datagrundlag, som fremadrettet skal sikre mere
nuancerede data om blandt andet afgørelser. Ministeriet arbejder derfor mod,
at der på sigt kan indsamles mere systematisk viden om kommunernes
afgørelser.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
1