Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2852618_0001.png
Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 197
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1044
Doknr.
826675
Dato
28-02-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 31. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
197 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 197:
”Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse af 18. januar 2024
omdelt på SOU alm. del - bilag 102 og redegøre for, om ministeren finder, at
det beskrevne er i barnets tarv?”
Svar:
Der er tale om en fortrolig henvendelse, og jeg kan derfor ikke gå i detaljer med
forholdene i den konkrete sag. Der er tale om en sag, hvor en kommune har
truffet afgørelse om at flytte et barn fra ét anbringelsessted til et andet. Det
fremgår, at de nærmeste pårørende omkring barnet mener, at afgørelsen er i
strid med barnets tarv, samt at kommunens håndtering af den konkrete sag
bryder med intentionerne i barnets lov.
Jeg kan ikke gå ind i konkrete sager, men jeg vil gerne understrege, at
udgangspunktet for alle anbringelser bør være at skabe tryghed og kontinuitet
for barnet. Det er et grundlæggende princip i barnets lov, der trådte i kraft 1.
januar i år. Der kan dog desværre opstå situationer, hvor det af forskellige
årsager ikke er muligt, at barnet kan blive på det pågældende anbringelsessted
eller hvor kommunen vurderer, at ændring af anbringelsessted er til barnets
bedste.
I barnets lov er der regler, der skal sikre barnet mod unødvendige skift i
anbringelsesstedet, og som har til formål at sikre barnets tarv. Helt
grundlæggende har børn og unge ret til at blive inddraget i og få indflydelse på
beslutninger og afgørelser, der har betydning for forhold, der vedrører dem
selv. Ifølge barnets lov skal kommunen desuden overveje, hvordan der i
relevant omfang kan ske systematisk inddragelse af familie og netværk.
Kommunens afgørelse om ændring af anbringelsessted kræver samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 12 år. Inden der
træffes afgørelse om ændret anbringelsessted, skal kommunen også indhente
en udtalelse fra det aktuelle anbringelsessted til belysning af sagen.
Hvis parterne ikke samtykker til ændring af anbringelsesstedet, er det
kommunens børne- og ungeudvalg, der tager stilling til, om der kan ske en
ændring af anbringelsesstedet. Til brug for børne- og ungeudvalgets afgørelse
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om ministerens kommentar til den fortrolige henvendelse af 18/1-24
2852618_0002.png
skal kommunen udarbejde en indstilling, der bl.a. skal indeholde barnets
holdning til ændring af anbringelsesstedet og en udtalelse fra det aktuelle
anbringelsessted.
Derudover skal kommunen tilbyde barnet, der er fyldt 10 år, og
forældremyndighedsindehavere gratis advokatbistand i forbindelse med en
afgørelse om ændring af anbringelsessted uden samtykke.
Børn på 10 år og derover samt forældremyndighedsindehaverne kan klage
over afgørelsen til Ankestyrelsen. Derudover er der indført en mulighed for, at
barnets plejefamilie, støtteperson eller venskabsfamilie kan anmode
Ankestyrelsen om en vurdering af afgørelsen om ændring af anbringelsessted,
i sager hvor der er tale om et barn under 10 år.
Når der er truffet afgørelse om ændring af anbringelsessted, skal
kommunalbestyresen træffe afgørelse om valg af nyt anbringelsessted. Også
denne afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen, og klagen har som
udgangspunkt opsættende virkning. Det betyder, at barnet som hovedregel
ikke kan flyttes, før Ankestyrelsen har behandlet klagen over valg af
anbringelsessted.
Jeg forventer selvfølgelig, at kommunerne overholder reglerne på området.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at enhver, der oplever, at kommunen ikke
gør tilstrækkeligt for at sikre, at et barn får den rette støtteindsats, har mulighed
for at underrette Ankestyrelsen om sagen. Ankestyrelsen er uafhængig og har
mulighed for at tage sager om udsatte børn og unge op af egen drift. Hvis
Ankestyrelsen finder grundlag for det, kan der eksempelvis træffes afgørelse
om at iværksætte støtte til et barn eller ung.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2