Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2797534_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 7959
Doknr.
771646
Dato
12-12-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 13. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
11 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil ministeren redegøre for omfanget af udgifter til timebaserede ydelser
efter
serviceloven, og vil ministeren oplyse, om der stilles krav til og føres tilsyn med
leverandører af timebaserede ydelser efter serviceloven i forhold til f.eks.
ordnede løn- og arbejdsvilkår, relevant uddannelse og indhentelse af straffe-
og børneattest?”
Svar:
Social-, Bolig- og Ældreministeriet lægger til grund, at der med timebaserede
ydelser efter serviceloven, forstås ydelser, hvor kommunen visiterer borgeren
til et bestemt timeantal, og hvor kommunen herefter iht. lovgivningen har
mulighed for at indgå aftale med eksterne leverandører, herunder andre
kommuner og private leverandører, om levering af ydelsen,
jf. tabel 1.
De
samlede udgifter til timebaserede ydelser er med betydelig usikkerhed
estimeret til at udgøre godt 24,2 mia. kr. i 2022.
Tabel 1
Samlede udgifter til ”timebaserede” ydelser efter serviceloven
i 2022
Ydelse, (2023-pl)
§ 45 vedr. ledsagelse
1
§ 52, stk. 3, nr. 2 og § 44, jf. § 83 vedr. praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet
2
§ 52, stk. 3, nr. 3 vedr. familiebehandling eller behandling af barnets eller den unges
problemer
3
§ 52, stk. 3, nr. 6, § 76, stk. 2, og § 76, stk. 3, nr. 2 vedr. fast kontaktperson for den unge
eller hele familien
4
§ 52, stk. 3, nr. 9 og § 76, stk. 3, nr. 4 vedr. anden hjælp, der har til formål at yde
rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte
5
§ 83 vedr. personlig og praktisk hjælp (for borgere omfattet af frit valg)
6
§ 85 vedr. socialpædagogisk støtte
7
§ 97 vedr. ledsagelse
8
§ 98 vedr. kontaktpersonsordning for døvblinde
8
§ 99 vedr. kontakt og støttepersoner
8
Total
Mio. kr.
3
473
2.353
1.070
314
16.293
3.206
239
37
219
24.208
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af udgifter til timebaserede ydelser efter serviceloven
2797534_0002.png
Anm.:
1
§ 45 vedr. ledsagelse er er opgjort pba. funktion 5.28.21 gpr. 019 inkl. en forholdsmæssig andel af
udgifterne på 5.28.21.200, 5.28.21.999.
2
§ 52, stk. 3, nr. 2 og § 44, jf. § 83 vedr. Praktisk, pædagogisk eller
anden støtte i hjemmet er opgjort pba. funktion 5.28.21 gpr. 002 Inkl. en forholdsmæssig andel af udgifterne på
5.28.21.200, 5.28.21.999 og 5.28.26.005.
3
§ 52. stk. 3 nr. 3 vedr. familiebehandling eller behandling af barnets
eller den unges problemer er opgjort pba. funktion 5.28.21 gpr. 003 Inkl. en forholdsmæssig andel af udgifterne
på 5.28.21.200, 5.28.21.999 og 5.28.26.005. Det bemærkes hertil, at indsatsen kan være timebaseret såfremt
kommunen indgår en aftale med en ekstern leverandør.
4
§ 52, stk. 3, nr. 6 og for 18-22-årige § 76, stk. 2, og §
76, stk. 3, nr. 2 vedr. fast kontaktperson for den unge eller hele familien er opgjort pba. funktion 5.28.21 gpr.
007 og 008 Inkl. en forholdsmæssig andel af udgifterne på 5.28.21.200, 5.28.21.999 og 5.28.26.005.
5
§ 52 stk. 3
nr. 9 og til unge over 18 år, jf. § 76, stk. 3, nr. 4 vedr. Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning,
behandling og praktisk og pædagogisk støtte er opgjort pba. funktion 5.28.21 gpr. 010 Inkl. en forholdsmæssig
andel af udgifterne på 5.28.21.200, 5.28.21.999 og 5.28.26.005. Udgifterne hertil kan være timebaseret alt efter
hvad indsatsen indebærer. Udgifter til vedligeholdelsestræning, jf. § 44, jf. § 86, stk. 2 er medregnet.
6
§ 83 vedr.
personlig og praktisk hjælp (for borgere omfattet af frit valg) er opgjort pba. funktion 5.38.38 gpr. 001,
002, 092, 200 og 999 (personer med handicap mv.) samt funktion 5.30.26 gpr. 001, 002, 092, 200 og 999 (ældre
omfattet af frit valg). Kommunernes udgifter til rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a indgår i opgørelsen.
Ligeledes indgår kommunernes levering af madservice efter § 83 indgår i opgørelsen, da udgifterne hertil ikke
kan udskilles fra praktisk og personlig hjælp. Det bemærkes, at udgifterne til § 83 i forbindelse med ophold i
boformer efter servicelovens §§ 107-110 samt botilbud efter almenboliglovens § 105, hvor tilbuddet i væsentligt
omfang omfatter bostøtte efter servicelovens § 85 ikke indgår, da udgiften ikke kan opgøres særskilt. Ligeledes
er udgifter efter servicelovens §§ 83 og 85 til personer i plejeboliger, plejehjem og beskyttede boliger, dvs. boliger
som er omfattet af kommunalbestyrelsens tilsyn efter servicelovens § 151 og som ikke er omfattet af frit valg,
jf. servicelovens § 93 ikke medregnet.
7
§ 85 vedr. socialpædagogisk støtte er opgjort pba. funktion 5.38.39 gpr.
003, 004 og 005 inkl. en forholdsmæssig andel af udgifterne på 5.38.39.200, 5.38.39.999. Det bemærkes, at
udgifter efter servicelovens § 85 i forbindelse med ophold i boformer efter servicelovens §§ 107-110 samt
botilbud efter almenboliglovens § 105, hvor tilbuddet i væsentligt omfang omfatter bostøtte efter servicelovens §
85 ikke er medregnet, da udgifterne hertil ikke kan opgøres særskilt. Ligeledes er udgifter efter servicelovens §
85 til personer i plejeboliger m.v., som er omfattet af kommunalbestyrelsens tilsyn efter servicelovens § 151
(primært ældre) ikke medregnet.
8
§ 97 vedr. ledsagelse, § 98 vedr. kontaktpersonsordning for døvblinde og § 99
vedr. kontakt og støttepersoner er opgjort pba. funktion 5.38.53 gpr. 002, 003, 004, 005 og 999.
Det bemærkes endvidere, at udgifter til § 83 vedr. personlig og praktisk hjælp, § 85 vedr. socialpædagogisk
støtte, ledsageordning efter servicelovens § 97 og udgifter til kontaktperson til døvblinde efter servicelovens § 98
med ophold i friplejeboliger, ikke er medregnet.
Det bemærkes, at opgørelsen er behæftet med betydelig usikkerhed. Det er i
flere tilfælde ikke muligt at afskille de timebaserede ydelser fra andre ydelser i
den kommunale kontoplan. Eksempelvis kan kommunale udgifter til personlig
og praktisk hjælp efter § 83 i lov om social service (timebaseret), ikke adskilles
fra madservice (ikke timebaseret) i den kommunale kontoplan. For en række
indsatser er det ikke er muligt at opgøre udgifterne særskilt for private aktører.
Således har det være nødvendigt at samstykke udgiften af ud fra flere poster i
den kommunale kontoplan baseret på en forholdsvis beregningsteknisk
afgrænsning. Der kan desuden være andre timebaserede ydelser, som ikke
konteres særskilt og derfor ikke medgår i besvarelsen. Fx vurderes
psykologhjælp til kvinder og børn på krisecentre,
jf. servicelovens § 109, stk. 8
og 9,
også at være timebaseret.
Der er endvidere spurgt til, om der stilles krav til og føres tilsyn med
leverandører af timebaserede ydelser efter serviceloven. Det gælder generelt,
at eksterne leverandører skal levere hjælpen i henhold til den kontrakt, som
kommunen og leverandøren har indgået, og leverandøren skal herunder
opfylde de krav til levering af hjælpen, som er fastsat i kontrakten.
Der stilles alene krav til at indhente straffeattest for de sociale tilbuds
personale, herunder både ledere og vikarer. Myndigheder, selvejende
institutioner, foreninger mv. inden for servicelovens anvendelsesområde og
frivillige sociale organisationer og foreninger, der modtager offentlige midler fra
puljer på Social-, Bolig- og Ældreministeriets område, skal indhente
børneattest, inden de ansætter eller beskæftiger personer med direkte kontakt
med børn under 15 år.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af udgifter til timebaserede ydelser efter serviceloven
2797534_0003.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har endelig anmodet Erhvervsministeriet om
bidrag til besvarelsen omkring kommunernes eller leverandørens ansvar for, at
kontraktkrav overholdes. Bidraget er afgrænset til de tilfælde, hvor der er tale
om en udbudt kontrakt. Erhvervsministeriet har indhentet bidrag fra
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som oplyser:
”Hvis kontrakten med den eksterne leverandør er indgået på baggrund af et
udbud, har ordregiver
her kommunen
en forpligtelse til at føre tilsyn med, at
kravene i kontrakten bliver overholdt. Ordregiver har i sit udbudsmateriale fx
mulighed for at stille krav til leverandøren om løn- og arbejdsvilkår, betingelser
som fremmer ligestilling mellem mænd, og kvinder på arbejdspladsen, eller
som fremmer beskyttelsen af miljø eller dyrevelfærd m.v. I den forbindelse vil
ordregiver have en forpligtelse til at føre tilsyn med, om leverandøren
overholder de pågældende krav.
Tilsynsforpligtelsen følger indirekte af princippet om god forvaltningsskik samt
de udbudsretlige regler om ændring af kontrakter. Princippet om god
forvaltningsskik indebærer bl.a., at ordregiver skal sikre sig, at det leverede
lever op til de krav, som er stillet i kontrakten, så ordregiver får det, de betaler
for. Det forudsætter, at ordregiver fører tilsyn med opfyldelsen og
overholdelsen af kontrakten.”
Social-, Bolig- Ældreministeriet kan i øvrigt oplyse, at hvis leverandøren ikke
leverer den aftalte hjælp til borgeren, og/eller leverandøren ikke opfylder de krav,
der i øvrigt fremgår af kontrakten (herunder fx om løn- og arbejdsvilkår), vil
kommunen kunne gøre misligholdelsesbeføjelser gældende over for
leverandøren.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3