Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2863525_0001.png
Tale
2. maj 2024
2024-3070
Samrådsspørgsmål M (SAU alm. del)
Kontor:
Forretning og Styring 2
[FS2]
Initialer:
Tale til besvarelse af spørgsmål M den 2. maj 2024.
Spørgsmål M
Vil ministeren kommentere på Folketingets Ombudsmands
udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022 af 4.
april 2024, jf. også nyheden “Styrelse gjorde ikke nok for at
forhindre meget skæve foreløbige ejendomsvurderinger” på
www.ombudsmanden.dk, herunder redegøre for hvornår mi-
nisteren fik kendskab til de pågældende problemer og om ud-
talelsen giver ministeren anledning til konkrete initiativer for
at genskabe befolkningens tillid til ejendomsvurderingerne?
Svar
Tak for spørgsmålet.
Indledning
CMG
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0002.png
Jeg vil gerne starte med kort at genopfriske baggrunden for
de foreløbige vurderinger, som Vurderingsstyrelsen offentlig-
gjorde den 12. september 2023.
De foreløbige vurderinger var nødvendige for, at implemen-
teringen af boligskatteforliget fra 2017 og omlægningen til de
nye boligskatteregler kunne ske pr. 1. januar 2024.
De nye boligskatteregler betyder bl.a., at 8 ud af 10 boligejere
har fået en skattelettelse, mens de resterende har fået en skat-
terabat.
Derudover havde de foreløbige 2022-vurderinger også det
formål at sikre, at alle boligejere fik klarhed over deres be-
skatningsgrundlag for 2024
også dem, der endnu ikke
havde fået en ny 2020-vurdering.
Som vi står her i dag, er der gennemført en meget stor skatte-
omlægning med stor betydning både for boligejerne og for
samfundsøkonomien.
Side 2 af 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0003.png
Det er også en vigtig pointe i fortællingen om de foreløbige
vurderinger.
Kvaliteten af de foreløbige vurderinger
Vurderingsmetoden for de foreløbige vurderinger var som
udgangspunkt den samme som for de almindelige vurderin-
ger.
Det betyder bl.a., at de foreløbige vurderinger er udarbejdet
via de samme modeller til beregning af ejendomsværdi og
grundværdi og med de samme datakilder som de almindelige
ejendomsvurderinger. Fx BBR-data, salgsdata, plandata og
geografiske data.
Det var dog samtidig en grundlæggende og kendt præmis for
de foreløbige vurderinger, at Vurderingsstyrelsen ikke skulle
tage højde for særlige forhold, som normalt kræver manuel
sagsbehandling. Fx tinglyste servitutter eller fejl i BBR-data.
Side 3 af 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0004.png
Dermed var det også en kendt forudsætning for de foreløbige
vurderinger, at nogle ejere ville opleve, at den foreløbige vur-
dering ikke svarede til den almindelige vurdering.
Samtidig var det Vurderingsstyrelsens forventning, at for
langt hovedparten ville den foreløbige vurdering svare om-
trent til den almindelige vurdering, og eventuelle afvigelser
ville ligge inden for det almindelige usikkerhedsskøn på +/-
20 pct. En usikkerhed, som jo netop er afspejlet i forsigtig-
hedsprincippet.
Fej i de foreløbige vurderinger
Når det er sagt, så var der for mange fejl i de foreløbige vur-
deringer.
Som jeg er blevet citeret for en hel del gange efterhånden, så
var der eksempler
på vurderinger, som var ”helt på månen”.
Det var selvfølgelig ikke godt nok.
Side 4 af 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0005.png
Historierne i pressen med eksempler på skæve vurderinger
skabte usikkerhed i offentligheden og hos den enkelte bolig-
ejer.
Jeg er derfor også helt enig i udtalelsen fra Folketingets Om-
budsmand om, at der inden offentliggørelsen kunne være
gjort mere for at afdække og forebygge problemer med meget
skæve vurderinger.
Fx skulle de 68.000 ejendomme, hvor grundværdien var hø-
jere end ejendomsværdi, have været taget ud til yderligere
kontrol og kvalitetssikring. Det er der ingen tvivl om i dag.
Det kunne også have været kommunikeret tydeligere, at der
kunne være foreløbige vurderinger, som ville være skæve,
men at det
på grund af skatterabatten
som udgangspunkt
ikke ville få skattemæssige konsekvenser for boligejerne.
Side 5 af 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0006.png
Det tror jeg, kunne have betrygget de boligejere, som blev
unødigt bekymret for at få store skattestigninger, fordi deres
foreløbige vurdering var meget høj.
Skatteministerens kendskab til skæve vurderinger
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for, hvornår jeg fik
kendskab til de meget skæve vurderinger.
Jeg var ikke forud for offentliggørelsen den 12. september vi-
dende om problemstillingen med den højere grundværdi end
ejendomsværdi eller om vurderinger, som var
ja,
”helt
månen”.
Jeg blev først bekendt med de udfordringer i dagene efter of-
fentliggørelsen, og jeg orienterede første gang forligskredsen
på ejendomsområdet om problemerne på et møde den 19.
september.
Side 6 af 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0007.png
Tilliden til de nye ejendomsvurderinger
De foreløbige vurderinger har forståeligt nok slået skår i
nogle borgeres tillid til de nye ejendomsvurderinger.
Der ligger en opgave både for mig som minister og for Vur-
deringsstyrelsen i at gøre vores bedste for at genoprette den
tillid.
Derfor er det også afgørende, at alle boligejere får deres nye
2020-vurdering inden årets udgang.
Med udsendelsen af 2020-vurderingerne vil boligejerne op-
leve den ”normale” vurderingsproces.
Her gennemfører Vur-
deringsstyrelsen manuelle kontroller, og boligejerne har mu-
lighed for at gøre indsigelse over de data, der ligger til grund
for vurderingen, og i sidste ende klage over vurderingen.
Vurderingsstyrelsen har på nuværende tidspunkt udsendt
knap 1 million deklarationsmeddelelser til landets boligejere.
Side 7 af 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0008.png
Og Vurderingsstyrelsen tilretter løbende de foreløbige 2022-
vurderinger, i takt med at boligejerne får deres 2020-vurde-
ring.
Endelig har Vurderingsstyrelsen i månederne efter offentlig-
gørelsen gennemført en omfattende fejlretning og kvalitets-
sikring af både de foreløbige ejerboligvurderinger og er-
hvervsvurderinger.
Det mener jeg, alt sammen er vigtige skridt til at genoprette
tilliden til de nye ejendomsvurderinger.
Derudover er det vigtigt for mig at understrege, at selvom
man har fået en foreløbig 2022-vurdering, som man mener er
skæv, så er man beskyttet af skatterabatten.
Det betyder, at man ikke kommer til at betale mere i ejen-
domsskat efter nye regler, end man ville have gjort efter de
gamle regler.
Side 8 af 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0009.png
Og hvis man fx skal sælge sin ejendom, så har man ret til at
bede Vurderingsstyrelsen om at kigge på den foreløbige vur-
dering igen.
Afslutning
De foreløbige vurderinger har med rette været genstand for
kritik. Og det står også helt klart, at der skulle være gennem-
ført en bedre kvalitetssikring, inden Vurderingsstyrelsen
sendte de foreløbige vurderinger på gaden.
Men når det er sagt, er det også vigtigt for mig her til sidst at
understrege tre ting:
1. Det var en kendt præmis, at nogle ejere ville opleve, at
deres foreløbige vurdering afveg fra den almindelige
vurdering.
2. Vi kunne ikke have gennemført boligskatteomlægnin-
gen til tiden uden de foreløbige vurderinger.
Side 9 af 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. maj 2024 om Folketingets Om budsmands udtalelse om foreløbige ejendomsvurderinger for 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål M
2863525_0010.png
3. En udskydelse af de nye boligskatteregler havde ikke
været at foretrække
hverken for den enkelte boligejer
eller for samfundsøkonomien.
Tak for ordet.
Side 10 af 10