Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2854304_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 329
Offentligt
13. marts 2024
J.nr. 2024 - 1741
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 329 af 14. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved en skattepakke, der indeholder de nævnte elementer
2854304_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser
ved at lukke hullet i toptopskatten vedr. hovedaktionærproblemstillingen? Herunder be-
des anført, hvor meget den høje sats over progressionsgrænsen for aktie- og kapitalind-
komst skal hæves, således at den højeste sammensatte marginalskat på aktieindkomst ju-
steres til niveauet for toptopskatten for lønindkomst. Provenuvirkningen herved bedes
opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet
bedes opgjort for årene 2024-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2024- niveau
og 2024-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i
den disponible indkomst i kroner og øre fordelt på deciler.
Svar
Aktieindkomst beskattes aktuelt med 27 pct. af indkomsten under 61.000 kr. (2024-ni-
veau) og 42 pct. af indkomsten over denne grænse, hvorved den højeste sammensatte
marginalskat på aktieindkomst inklusive selskabsskat udgør ca. 54,8 pct
1
. For hovedaktio-
nærer, der kan have et valg mellem at udbetale virksomhedsoverskud enten som aktieind-
komst eller som lønindkomst, er den højeste marginalskat på lønindkomst på 55,9 pct.
(opgjort ekskl. kirkeskat).
Med
Aftale om reform af personskat
indføres fra 2026 en ny top-topskat på 5 pct. for arbejds-
indkomster over 2,5 mio. kr. (før arbejdsmarkedsbidrag). Den nye top-topskat indebærer
en forøgelse af den højeste marginalskat på lønindkomst til 60,5 pct.
En hypotetisk forhøjelse af den høje sats for aktieindkomst til 49 pct. vil medføre, at den
sammensatte marginalskat på aktieindkomst inklusive selskabsskat udgør godt 60,2 pct.,
hvilket tilnærmelsesvis er på niveau med marginalskatten for lønindkomst inkl. den nye
top-topskat.
Det er ikke umiddelbart muligt for hovedaktionærer at udbetale virksomhedsoverskud
som kapitalindkomst, jf. spørgsmålet, hvorfor beskatning af positiv nettokapitalindkomst
ikke er relevant i forhold til hovedaktionærproblemstillingen. Der indgår derfor i besva-
relsen ikke en ændring i beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Beregningerne er generelt omfattet af betydelig usikkerhed
herunder også de skønnede
umiddelbare provenuvirkninger
da udviklingen i aktieindkomst over tid varierer mere
end fx udviklingen i lønninger.
En forhøjelse af den høje sats for aktieindkomst til 49 pct. skønnes at medføre et umid-
delbart merprovenu på 4,8 mia. kr. samt et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på 2,8
mia. kr.,
jf. tabel 1.
Forhøjelsen skønnes endvidere at reducere indkomstforskellene med
0,23 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
1
1 Selskabsoverskud, der udbetales som aktieudbytte, beskattes først med selskabsskattesatsen og dernæst med den rele-
vante aktieindkomstskattesats. Den højeste sammensatte marginalskat for selskabsskat og aktieindkomst er 22+(1-0,22)
*42=54,74 pct., idet selskabsskatten er 22 pct., og den høje skattesats for aktieindkomst er 42 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved en skattepakke, der indeholder de nævnte elementer
2854304_0003.png
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved at forhøje den høje sats for aktieindkomst til 49 pct. i 2025
Umiddelbar
provenuvirkning
Provenu efter
tilbageløb
Mia. kr. (2024-niveau)
4,8
3,7
2,8
Provenu efter
tilbageløb
og adfærd
Ændring i
Gini-koefficient
Pct.-point
-0,23
Sats
Pct.
49
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. for ændringer i den høje sats. Der er ikke
skønnet over de mulige afledte provenuvirkninger som følge af ændret indkomsttransformation. Provenu er afrundet til nær-
meste 0,1 mia. kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
En generel forhøjelse af den høje sats for aktieindkomst skønnes at berøre over 70.000
personer
dvs. alle, som i udgangspunktet betaler satsen på 42 pct. Derimod er det tidli-
gere skønnet, at i størrelsesordenen 2.500 hovedaktionærer vil blive berørt af den nye top-
topskat
dvs. langt færre end de, der vil blive berørt af en generel forhøjelse af den høje
sats for aktieindkomst.
Hovedaktionærer, der bliver omfattet af den nye top-topskat, vil i udgangspunktet få et
øget incitament til at indkomsttransformere fra lønindkomst til udbytteindkomst
idet
det dog er uklart, hvor mange af disse personer, der i praksis har mulighed for at ind-
komsttransformere indkomst (og i hvilket omfang). For de øvrige hovedaktionærer, der
omfattes af en generel forhøjelse af den høje aktieindkomstskattesats, men ikke betaler
top-topskat, vil der opstå en øget tilskyndelse til at indkomsttransformere
fra
udbytteind-
komst
til
lønindkomst.
Der foretages aktuelt ikke beregninger, som inddrager effekten af den ændrede tilskyn-
delse til indkomsttransformation mellem lønindkomst og udbytteindkomst for hovedakti-
onærer, da der p.t. ikke er udviklet regnemetoder til at foretage et sådant skøn.
En hypotetisk forhøjelse af den høje sats for aktieindkomst til 49 pct. skønnes isoleret set
at reducere den gennemsnitlige disponible indkomst for hele befolkningen under et med
omtrent 1.000 kr. årligt,
jf. tabel 2.
Den gennemsnitlige reduktion skønnes at være 9.150
kr. for personer i 10. indkomstdecil, mens det ikke vurderes at have betydning for den
gennemsnitlige disponible indkomst for personer i de 5. første indkomstdeciler.
Tabel 2. Ændring i disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler ved at forhøje den høje sats for
aktieindkomst til 49 pct. i 2025.
Indkomstdecil
Hele
befolk-
ningen
-1.000
1.
Kr. (2024-
niveau)
-0
2.
-0
3.
-0
4.
-0
5.
-0
6.
-50
7.
-50
8.
-100
9.
-200
10.
-9.150
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 50 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
Side 3 af 3