Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2850965_0001.png
15. april 2024
J.nr. 2024 - 2479
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 395 af 18. marts 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Jeppe Bruus
/Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige grundskyldspromille skal hæves, hvis det skal finansiere en generel justering af grundlaget for grundskylden
2850965_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget den gennemsnitlige grundskyldspromille skal hæves,
hvis det skal finansiere en generel justering af grundlaget for grundskylden, således at
denne ikke længere opkræves på baggrund af grundens værdi ved den (tilladte) anvendelse
og udnyttelse, der giver den højeste værdi, men derimod grundens værdi ved den faktiske
udnyttelse? Dette vil indebære, at beskatningsgrundlaget for grundskylden ikke vil ændre
sig alene som følge af en justering i den tilladte anvendelse/udnyttelse
men først når
ejeren rent faktisk ændrer på anvendelsen/udnyttelsen af grunden.
Svar
Grundværdien, som er beskatningsgrundlaget for grundskylden, vurderes som udgangs-
punkt ud fra grundens bedste økonomiske anvendelse. Formålet med at vurdere efter
bedste økonomiske anvendelse er bl.a. at give grundejeren incitament til den bedst mulige
anvendelse af grunden, så vækst og byudvikling understøttes med afsæt i kommunernes
planlægning. Hvis grundværdien alene skulle ansættes på baggrund af den faktiske anven-
delse og udnyttelse af grunden, ville det gøre jordspekulation mere attraktivt og fx øge in-
citamentet til at henlægge grunde ubebygget for at opnå en lav beskatning. Det vil desu-
den kunne give meget uensartede vurderinger for i øvrigt helt ens grunde i de samme
planområder.
Beregning af de provenumæssige konsekvenser forudsætter, at der udarbejdes alternative
vurderinger for alle ejendomme, hvor den faktiske anvendelse afviger fra den bedste øko-
nomiske anvendelse. Dette alternative beskatningsgrundlag er ikke umiddelbart tilgænge-
ligt og vil være omfattende at tilvejebringe. Skattebetalingen pba. de alternative vurderin-
ger vil efterfølgende skulle sammenlignes med skattebetalingen med de gældende regler.
Det vurderes at medføre et mindreprovenu, som på det foreliggende grundlag umiddel-
bart ikke kan kvantificeres.
Side 2 af 2