Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2843013_0001.png
22. marts 2024
J.nr. 2024 - 2080
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 356 af 28. februar 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 14/2-24 fra Lars Wismann om anmodning om foretræde for SAU, BOU og ERU vedrørende værdiansættelser på ejendomme
2843013_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 14. februar 2024 fra Lars Wis-
mann om foretræde vedrørende værdiansættelser på ejendomme, jf. SAU alm. del - bilag
158.
Svar
Det er min forståelse, at henvendelsen rejser en kritik af, at beregningsgrundlaget for de
foreløbige ejendomsvurderinger ikke er offentliggjort eller lagt frem for de respektive
ejendomsejere. Henvendelsen omhandler særligt de foreløbige 2023-grundvurderinger for
andelsboliger.
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 89 c, stk. 1, at der foretages foreløbige vurde-
ringer af erhvervsejendomme, herunder andelsboliger, på baggrund af modelberegninger
til brug for en foreløbig beregning af ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift.
Den foreløbige vurdering skal anvendes, indtil der er foretaget en almindelig vurdering
eller omvurdering.
Vurderingsmetoden for de foreløbige vurderinger er som udgangspunkt den samme som
for almindelige ejendomsvurderinger, men adskiller sig dog fra de almindelige vurderinger
ved alene at blive foretaget på baggrund af en modelberegning af ejendomsværdien og
grundværdien, der er baseret på registrerede data og udelukkende foretaget via automati-
ske processer uden efterfølgende manuel behandling. Det er også kendetegnende for de
foreløbige vurderinger, at de almindelige regler om partshøring, begrundelse og klagead-
gang er fraveget, jf. ejendomsvurderingslovens §§ 89 b-d.
Uden de foreløbige ejendomsvurderinger ville boligskatteomlægningen i stedet skulle
have været foretaget på baggrund af de seneste ejendomsvurderinger, dvs. typisk ejen-
domsvurderinger fra 2011. Dette ville have medført, at der ved udsendelse af de første al-
mindelige vurderinger skulle foretages en betydelig efterregulering. Det skyldes, at grund-
skyldspromillerne og ejendomsværdiskattesatsen med virkning fra 2024 er sat væsentligt
ned. For grundskylden er promillen i gennemsnit sat ned fra ca. 27 i 2023 til ca. 7�½ i
2024, mens den almindelige ejendomsværdiskattesats er sat ned fra 0,92 pct. i 2023 til
0,51 pct. i 2024.
Hvis opkrævningen af ejendomsskatter i 2024 var sket på baggrund af 2011-vurderinger
med de nye skattesatser, ville det således have medført, at der for grundskylden i gennem-
snit kun ville være blive opkrævet godt ¼ af den forventede endelige grundskyld, mens
der for ejendomsværdiskatten kun ville blive opkrævet godt halvdelen af det endelige be-
løb. De resterende beløb ville således skulle efteropkræves i forbindelse med udsendelse
af de første almindelige vurderinger.
Hensigten med de foreløbige vurderinger var på den baggrund bl.a. at skabe et så rigtigt
beskatningsgrundlag som muligt med det formål at minimere det efterfølgende behov for
efterreguleringer. Hensigten var derudover, at de foreløbige vurderinger ville kunne laves
med et begrænset brug af administrative ressourcer i de relevante styrelser.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 14/2-24 fra Lars Wismann om anmodning om foretræde for SAU, BOU og ERU vedrørende værdiansættelser på ejendomme
2843013_0003.png
For ejere af andre ejendomme end ejerboliger, hvis grundværdi er steget så meget, at de
på trods af nedsættelsen af grundskyldspromillen alligevel står til at stige i grundskyld i
2024, gælder der en stigningsbegrænsning. Jeg henviser her til mit tidligere svar på SAU
alm. del
spørgsmål 265 af den 9. februar 2024.
Afslutningsvis kan jeg supplerende henvise til lovforslag nr. L 111 om ændring af lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber, som er fremsat den 22. februar 2024 af
social- og boligministeren, og som vil indebære en ændring af værdiansættelsesprincipper
for andelsboliger. Lovforslaget er baseret på anbefalinger fra Udvalg om andelsboliglo-
vens værdiansættelsesprincipper, som blev nedsat i forbindelse med afskaffelsen af de of-
fentlige vurderinger af erhvervsejendomme.
Side 3 af 3