Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2842164_0001.png
21. marts 2024
J.nr. 2024 - 1841
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 343 af 23. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om ministeren vil redegøre for beskatningsreglerne for motoriserede både, lystbåde, lystyachts etc.
2842164_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for beskatningsreglerne for motoriserede både, lystbåde, lyst-
yachts etc.? Der ønskes en gennemgang af samtlige skatter og afgifter, der betales efter de
nuværende regler, og hvad det nuværende provenu og den nuværende klimaeffekt skøn-
nes til ved disse skatter og afgifter.
Svar
Det forudsættes, at der spørges til beskatningsreglerne for private lystfartøjer.
Der betales afgift af visse forsikringer på lystfartøjer efter lystfartøjsforsikringsafgiftslo-
ven. Afgiften omfatter lystfartøjer af enhver art, som er hjemmehørende i Danmark und-
tagen fartøjer, der udelukkende anvendes til erhvervsmæssige formål (fx personbefordring
og godstransport). Afgiften forfalder kun, hvis der tegnes en forsikring, og afgiftspligten
omfatter alene kaskoforsikringer og brandforsikringer. Afgiften udgør 1 pct. årligt af for-
sikringssummen for lystfartøjer. I 2023 udgjorde provenuet for lystfartøjsforsikringsaf-
giftsloven 120 mio. kr.
Herudover skal der
i det omfang der tinglyses pant i helt små skibe med en bruttoton-
nage under 5 ton eller for mellemstore fritidsfartøjer med en bruttotonnage under 20 ton
betales tinglysningsafgift. Pant i disse skibe tinglyses i personbogen som pant i løsøre.
For tinglysning af pant i løsøre udgør afgiften 1.850 kr. og 1,5 pct. af det pantsikrede be-
løb.
Derudover betales der afgift af det brændstof, der anvendes til lystfartøjer på samme
måde som brændstof, der anvendes til motorkøretøjer. Afgifterne på benzin og diesel ud-
gøres af en energiafgift, CO
2
-afgift og NO
X
-afgift. Energiafgiften er fastlagt af energiind-
holdet i fossile brændsler. CO
2
-afgiften er fastlagt ud fra den mængde CO
2
, der i gennem-
snit er i energiproduktet og dermed den mængde CO
2
, der udledes ved forbrænding. Der
betales NO
x
-afgift efter en standardsats pr. liter drivmiddel. Hvis brændstoffet indeholder
svovl, betales der ligeledes afgift efter svovlafgiftsloven.
Afgiften på brændstof, der anvendes til lystfartøjer, afhænger af hvilket brændstof samt
mængden af brændstof, der anvendes. Der gælder efter energibeskatningsdirektivet på
særlige områder afgiftsfritagelser for brændstof anvendt til drift af færger, fiskeri, sejlads
m.v., men disse afgiftsfritagelser gælder ikke for lystfartøjer.
Skatteministeriet har ikke mulighed for at opgøre provenuet for afgiften for tinglysning af
pant i helt små skibe med en bruttotonnage under 5 ton og for mellemstore fritidsfartøjer
med en bruttotonnage under 20 ton, da afgiftsindtægterne ikke er opdelt efter skibenes
vægt. Tilsvarende kan Skatteministeriet ikke give konkrete tal for provenuer af energiaf-
gift, CO
2
-afgift og NOx-afgift for lystfartøjer. Det skyldes, at Skatteministeriet ikke har tal
for brændstofforbruget i lystfartøjer.
Afgifterne på brændstof til lystfartøjer samt beskatningen af lystfartøjer efter reglerne i
lystfartøjsforsikringsafgiftsloven begrænser omfanget af lystsejlads i forhold til en
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om ministeren vil redegøre for beskatningsreglerne for motoriserede både, lystbåde, lystyachts etc.
2842164_0003.png
situation, hvor disse afgifter og skatter ikke var gældende. Denne begrænsning af omfan-
get af lystsejlads indebærer også en reduktion af CO
2
-udledninger. Skatteministeriet har
ikke et grundlag for at give en konkret vurdering af klimaeffekten af beskatningsreglerne
for lystfartøjer.
Afslutningsvis bemærkes, at der i lighed med køb af andre varer også betales moms ved
køb af et nyt lystfartøj. Skatteministeriet har ikke mulighed for at opgøre provenuet for
momsindtægten, da indtægten ikke er opdelt på varegrupper.
Side 3 af 3