Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2841705_0001.png
21. marts 2024
J.nr. 2024 - 1798
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 339 af 22. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm., om ministeren vil redegøre for effekterne af at sænke aktieindkomstskatten pr. procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct. fordelt på indkomstpercentiler
2841705_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at sænke aktieindkomstskatten pr. procentpoint
fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct. fordelt på indkomstpercentiler?
Svar
Med gældende regler beskattes aktieindkomst med 27 pct. op til en progressionsgrænse på
61.000 kr. (i 2024-niveau) og derefter med 42 pct. Progressionsgrænsen er det dobbelte
for sambeskattede personer under ét, dvs. 122.000 kr.
Det er i svaret forudsat, at den høje sats på 42 pct. nedsættes til 27 pct., hvorefter der fo-
retages en parallel nedsættelse af både den høje og den lave sats til 20 pct.
Beregningerne er omfattet af betydelig usikkerhed, da den generelle udvikling i aktieind-
komsterne over tid varierer mere end fx udviklingen i lønninger, samt at aktieindkomster
på individniveau kan variere betydeligt fra år til år.
En nedsættelse af aktieindkomstskattesatserne til 20 pct. skønnes at have størst betydning
for personer i det øverste indkomstpercentil, hvor den gennemsnitlige stigning i den år-
lige disponible indkomst vurderes at udgøre omtrent 234.100 kr., hvilket svarer til en stig-
ning på godt 13 pct. i den årlige disponible indkomst,
jf. tabel 1.
Den gennemsnitlige æn-
dring for hele befolkningen udgør ca. 3.200 kr. svarende til godt 1 pct. af den gennemsnit-
lige, ækvivalerede disponible indkomst.
Det bemærkes, at en nedsættelse af den høje sats til 27 pct. næsten udelukkende har be-
tydning for personer i den øverste halvdel af indkomstfordelingen. Derimod har en yder-
ligere nedsættelse af satsen for aktieindkomstskatten til 20 pct. en vis virkning også for
personer i den nederste halvdel af indkomstfordelingen, fordi en nedsættelse af skatten på
aktieindkomst til 20 pct. også medfører en gevinst for personer med aktieindkomst under
progressionsgrænsen.
Det bemærkes, at personer i første (dvs. det nederste) indkomstpercentil i gennemsnit har
beregnede negative ækvivalerede disponible indkomster, hvilket fx kan skyldes underskud
i personlig virksomhed eller andre realiserede tab på investeringer.
Der er i besvarelsen alene vist fordelingsvirkningerne af en satsnedsættelse til hhv. 27 og
20 pct.
og således ikke pr. pct.-point
idet det bemærkes, at ændringerne i de gennem-
snitlige disponible indkomster er proportionale med ændringen i satsen. Ændringen i de
disponible indkomster ved en nedsættelse af den høje sats med 1 pct.-point. fra 42 til 41
pct. udgør således en 15. del af den viste ændring af en nedsættelse af den høje sats med
15 pct.-point til 27 pct. Tilsvarende udgør ændringen i de disponible indkomster ved en
nedsættelse af satsen på 27 pct. med 1 pct.-point til 26 pct. en 7. del af den viste ændring
af en nedsættelse af satsen fra 27 til 20 pct
1
.
1
Fx udgør ændringen i den gennemsnitlige disponible indkomst for det øverste indkomstpercentil ved en lempelse af den
højeste sats for aktieindkomst til 26 pct. i alt knap 168.800 kr. (157.000 + 76.200/7).
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm., om ministeren vil redegøre for effekterne af at sænke aktieindkomstskatten pr. procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct. fordelt på indkomstpercentiler
2841705_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig ændring i årlig disponibel indkomst fordelt på indkomstpercentiler ved en
nedsættelse af den højeste sats for aktieindkomst til hhv. 27 pct. og 20 pct.
Sats (pct.)
Percentiler
(2024-niveau)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
42 til 27 pct.
Kr.
100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Pct.
-0,48
0,01
0,00
0,01
0,01
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,00
0,01
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,00
0,00
0,00
0,01
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,00
0,01
27 til 20 pct.
Kr.
100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
Pct.
-0,39
0,03
0,03
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,02
0,03
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,04
0,03
0,03
0,03
0,03
0,04
0,04
I alt (42 til 20 pct.)
Kr.
200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
Pct.
-0,87
0,04
0,03
0,03
0,03
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,04
0,04
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,04
0,03
0,04
0,03
0,04
0,04
0,04
0,04
0,05
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm., om ministeren vil redegøre for effekterne af at sænke aktieindkomstskatten pr. procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct. fordelt på indkomstpercentiler
2841705_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig ændring i årlig disponibel indkomst fordelt på indkomstpercentiler ved en
nedsættelse af den højeste sats for aktieindkomst til hhv. 27 pct. og 20 pct. (forsat)
Sats (pct.)
Percentiler
(2024-niveau)
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
42 til 27 pct.
Kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
0
100
100
100
0
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
Pct.
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,02
0,02
0,03
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,04
0,03
0,03
27 til 20 pct.
Kr.
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
300
300
300
200
300
Pct.
0,04
0,03
0,04
0,04
0,03
0,04
0,05
0,04
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,06
0,06
0,05
0,06
0,06
0,06
0,06
0,06
0,06
0,06
0,06
0,07
0,07
0,08
0,08
0,07
0,07
0,07
0,08
I alt (42 til 20 pct.)
Kr.
100
100
100
100
100
100
100
100
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
300
300
300
300
300
300
300
300
400
400
400
300
400
Pct.
0,05
0,04
0,05
0,05
0,04
0,05
0,06
0,05
0,06
0,07
0,06
0,06
0,06
0,06
0,07
0,07
0,08
0,08
0,07
0,08
0,08
0,08
0,08
0,09
0,08
0,08
0,09
0,09
0,10
0,11
0,11
0,10
0,11
0,10
0,11
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm., om ministeren vil redegøre for effekterne af at sænke aktieindkomstskatten pr. procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct. fordelt på indkomstpercentiler
2841705_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig ændring i årlig disponibel indkomst fordelt på indkomstpercentiler ved en
nedsættelse af den højeste sats for aktieindkomst til hhv. 27 pct. og 20 pct. (forsat)
Sats (pct.)
Percentiler
(2024-niveau)
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Hele befolkningen
100
200
200
100
200
100
200
200
200
300
300
300
300
400
400
400
400
500
500
600
700
900
1.000
1.300
1.600
2.300
3.100
4.900
10.200
157.900
2.000
42 til 27 pct.
Kr.
0,04
0,04
0,04
0,04
0,05
0,05
0,06
0,06
0,06
0,07
0,06
0,08
0,09
0,09
0,09
0,10
0,11
0,12
0,14
0,15
0,17
0,20
0,23
0,26
0,31
0,42
0,56
0,79
1,42
8,95
0,65
300
300
300
300
400
300
400
400
400
500
400
500
500
600
600
600
700
700
800
800
900
1.100
1.200
1.400
1.600
2.100
2.600
3.600
6.400
76.200
1.200
27 til 20 pct.
Pct.
0,08
0,09
0,08
0,09
0,10
0,09
0,10
0,10
0,12
0,13
0,12
0,12
0,13
0,14
0,14
0,15
0,16
0,18
0,19
0,19
0,20
0,23
0,26
0,27
0,31
0,37
0,46
0,57
0,88
4,32
0,39
400
500
500
500
500
500
600
600
700
700
700
800
900
900
1.000
1.000
1.100
1.300
1.300
1.500
1.700
1.900
2.200
2.700
3.200
4.400
5.600
8.600
16.600
234.100
3.200
I alt (42 til 20 pct.)
Kr.
0,12
0,13
0,12
0,13
0,15
0,14
0,16
0,16
0,18
0,20
0,18
0,20
0,22
0,23
0,23
0,25
0,27
0,30
0,33
0,34
0,37
0,43
0,49
0,53
0,62
0,79
1,02
1,36
2,30
13,27
1,04
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i disponibel indkomst er be-
regnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2024-niveau og 2025-regler med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022 og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 5 af 5