Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2831707_0001.png
29. februar 2024
J.nr. 2024 - 1260
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 306 af 1. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om at redegøre for udviklingen i den skattepligtige grundværdi af erhvervsejendomme i de foreløbige 2023-vurderinger sammenlignet med de hidtidige vurderinger
2831707_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren gøre rede for udviklingen i den skattepligtige grundværdi af erhvervsejen-
domme i de foreløbige 2023-vurderinger sammenlignet med de hidtidige vurderinger?
Der bedes for hver kommune oplyst den skattepligtige grundværdi pr. m2 for erhvervs-
ejendomme i de gamle og nye vurderinger, den samlede skattepligtige grundværdi, jf. de
gamle og nye vurderinger for erhvervsejendomme i kommunen, samt antal erhvervsejen-
domme pr. kommune og den gennemsnitlige størrelse i m2 for erhvervsejendomme i
kommunen.
Svar
I de hidtidige vurderinger forstås vurderinger fra det gamle vurderingssystem, og derfor er
der ikke indregnet forsigtighedsprincip i beskatningsgrundlaget. I de nye vurderinger gæl-
der forsigtighedsprincippet, og det er derfor medtaget i beregningen af beskatningsgrund-
laget.
I tabel 1 er vist den gennemsnitlige grundvurdering pr. kvadratmeter beboelse- eller er-
hvervsareal for hver kommune i kategorien erhvervsejendomme og det gennemsnitlige
antal kvadratmeter pr. vurderet ejendom. Desuden er vist den samlede vurderingssum pr.
kommune og antal ejendomme ligeledes for kategorien erhvervsejendomme
1
. Den gen-
nemsnitlige vurdering pr. kvadratmeter er opgjort som et simpelt gennemsnit på ejen-
domsniveau. Det betyder, at fx en stor udlejningsejendom på Frederiksberg med flere
hundrede lejligheder vægter det samme i det kommunale gennemsnit som fx en lille tank-
station.
De højere nye vurderinger skal ses i sammenhæng med, at de gamle vurderinger i de fleste
tilfælde ikke er opdateret siden 2013. Som det fremgår af svaret på SAU alm. del - spm.
304, stiger ejendommenes grundskyldbetaling dog maksimalt 2,8 pct. fra 2023 til 2024, og
for mange erhvervsejendomme falder deres grundskyldsbetaling, hvilket indebærer, at den
samlede grundskyldsbetaling for erhvervsejendomme falder væsentligt fra 2023 til 2024 til
trods for de nye højere vurderinger.
Tabel 1. Beskatningsgrundlag for erhvervsejendomme i det nye og gamle vurderingssystem
Gns. Vurdering pr.
m
2
(kr.)
Gns. M
2
Gl.
Ny
2.100
8.700
4.800
2.700
11.000
2.100
800
2.000
1.100
2.700
12.400
4.900
1.100
2.500
1.900
1.000
4.100
600
2.100
9.700
6.000
700
1.400
1.000
3.300
16.000
1.200
2.400
10.800
1.300
1.500
3.900
1.500
Samlet vurderings-
sum (mio. kr.)
Antal ejendomme
Gl.
Ny
Gl.
Ny
3.750
17.300
400
400
2.100
8.650
500
500
850
2.450
1.800
1.800
6.250
39.850
1.000
1.000
1.150
3.800
1.100
1.100
900
3.200
2.700
2.700
3.850
24.150
400
400
700
1.550
1.700
1.700
700
5.850
200
200
2.050
9.250
700
700
5.850
20.700
4.200
4.300
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
1
I kategorien erhvervsejendomme er inkluderet fx udlejningsejendomme og fabrikker samt forretningsejendomme mm.,
mens landbrugs-og skovejendomme samt blandede ejendomme mm. er udeladt.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om at redegøre for udviklingen i den skattepligtige grundværdi af erhvervsejendomme i de foreløbige 2023-vurderinger sammenlignet med de hidtidige vurderinger
2831707_0003.png
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
1.200
1.400
1.300
2.300
1.400
4.600
1.300
1.900
2.400
1.000
3.600
2.800
2.400
2.100
2.000
900
900
1.900
1.000
2.700
2.400
1.200
2.400
800
1.400
1.000
1.500
2.300
1.900
2.900
1.100
2.100
800
1.400
1.200
1.300
2.800
2.000
700
1.800
600
800
3.300
1.100
700
900
500
600
1.000
1.000
1.700
1.500
1.300
1.100
1.100
700
1.000
1.600
2.000
2.800
2.300
1.000
1.900
1.400
700
1.300
1.900
1.200
1.600
4.600
3.700
3.800
10.200
3.000
19.900
3.300
6.800
11.000
2.000
19.100
14.400
10.200
13.300
8.500
1.900
2.000
7.700
2.700
10.700
10.800
2.500
10.200
2.500
4.200
2.000
3.500
12.800
9.100
10.900
2.500
13.900
2.500
2.400
3.700
3.300
18.000
8.900
2.000
8.000
1.200
1.400
14.600
4.400
2.100
3.500
1.200
1.500
2.100
3.000
4.700
4.000
7.100
2.900
2.100
3.000
2.000
6.600
10.800
12.400
13.100
3.500
5.200
6.900
1.400
3.600
9.000
4.000
4.100
500
1.300
1.100
1.500
1.700
1.300
1.000
1.300
1.600
1.100
1.500
2.600
3.000
2.100
1.000
1.000
1.400
1.400
1.600
1.200
4.000
1.500
1.600
1.000
1.300
1.500
1.500
3.300
2.800
1.400
1.600
3.200
1.000
1.200
1.400
1.600
2.300
2.100
900
1.100
1.000
1.100
1.600
500
1.300
1.300
1.300
1.000
1.000
1.100
1.200
1.100
1.700
900
1.300
1.200
1.300
1.500
1.500
1.300
2.100
700
1.400
1.500
1.300
1.300
1.400
1.300
900
150
1.500
1.050
2.800
3.600
13.500
2.300
1.950
3.350
1.200
5.800
6.300
2.900
2.950
1.600
1.550
1.750
1.300
1.600
4.900
3.150
5.000
4.150
1.750
3.000
2.000
4.950
4.750
4.800
1.950
1.700
1.600
700
1.650
950
5.400
86.150
4.500
300
750
350
950
5.950
100
950
1.250
350
750
650
1.000
3.350
850
10.200
1.000
3.750
600
1.700
1.700
5.350
4.900
3.750
100
6.000
2.350
1.150
3.450
1.250
850
600
400
5.200
3.700
13.400
8.900
105.350
7.100
8.700
15.750
3.050
35.600
34.650
14.350
19.950
8.100
3.700
4.750
6.350
5.950
21.500
19.500
11.700
19.400
5.950
12.200
4.600
14.900
30.450
22.800
9.700
5.200
11.950
3.200
3.900
4.500
15.400
547.800
21.650
850
3.850
1.250
2.100
30.050
400
3.350
5.600
1.000
2.050
2.050
2.950
9.000
2.800
53.650
2.900
8.300
2.800
3.750
9.750
33.950
21.750
23.250
450
21.100
14.650
2.550
11.000
5.500
3.700
1.950
300
1.400
1.200
900
2.100
3.700
3.500
1.300
700
2.100
2.000
1.300
500
900
1.300
3.100
2.300
900
2.000
2.000
500
4.000
1.800
3.600
2.500
2.400
3.700
800
1.100
500
1.900
300
2.100
2.100
1.000
3.600
14.300
1.500
900
600
1.200
2.600
1.200
500
2.400
1.600
1.400
2.100
1.100
1.300
2.700
700
5.900
1.900
4.300
1.200
3.100
1.100
2.200
1.300
700
500
3.500
1.900
2.800
2.900
400
1.000
800
300
1.500
1.200
900
2.100
3.700
3.500
1.400
800
2.100
2.000
1.300
500
900
1.300
3.100
2.300
900
2.000
2.000
500
4.000
1.800
3.600
2.500
2.400
3.700
800
1.100
500
1.900
300
2.100
2.100
1.000
3.700
14.300
1.500
900
700
1.200
2.600
1.200
500
2.400
1.700
1.400
2.200
1.100
1.300
2.700
700
6.000
1.900
4.300
1.200
3.100
1.100
2.300
1.300
700
500
3.600
1.900
2.800
2.900
400
1.000
800
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om at redegøre for udviklingen i den skattepligtige grundværdi af erhvervsejendomme i de foreløbige 2023-vurderinger sammenlignet med de hidtidige vurderinger
2831707_0004.png
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
900
1.400
1.100
1.300
600
800
2.400
2.500
1.300
800
1.400
500
1.100
1.300
900
1.100
1.300
2.400
1.500
3.800
3.000
3.100
1.600
1.300
11.500
13.300
2.700
2.000
3.400
1.600
2.900
2.500
2.500
2.200
5.200
11.600
1.100
1.100
900
1.400
1.200
1.100
3.100
2.700
1.100
1.500
1.400
1.100
1.400
1.000
500
1.400
1.400
1.700
550
2.050
1.250
3.100
750
1.100
3.750
600
1.700
1.050
5.700
700
3.550
1.550
100
2.650
11.350
30.350
1.000
7.550
3.700
8.800
2.300
2.100
23.000
3.800
3.650
3.350
19.650
2.350
10.550
3.400
350
6.400
56.700
157.350
1.000
2.100
2.200
2.700
2.500
2.500
700
200
2.600
1.900
4.300
2.100
3.600
2.400
500
2.800
8.300
9.600
1.000
2.200
2.200
2.700
2.500
2.600
700
200
2.600
1.900
4.400
2.200
3.600
2.400
500
2.800
8.300
9.600
Anm.: Kvadratmetertallet er ejendommens kvadratmetertal og ikke grundens kvadratmetertal. Outliers er frasorteret i gen-
nemsnitsberegningerne, så vurderinger med meget lave eller meget høje kvadratmeterpriser (fx meget store grunde med
meget lidt eller ingen bygning). Der ikke foretaget frasorteringer i den samlede vurderingssum og antal ejendomme. Der er
ikke taget højde for evt. stigningsbegrænsning af beskatningsgrundlaget i det gamle vurderingssystem. Ligeledes tages der
ikke højde for stigningsbegrænsningen i de nye beskatningsregler.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4