Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2801773_0001.png
18. december 2023
J.nr. 2022 - 15463
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 29 af 16. oktober 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om at redegøre for udviklingen i størrelsen af de negative momstilsvar fra 2015 til 2022 fra virksomheder med eksportdelregistreringer
2801773_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over provenutabet ved den likviditetsfordel, som virksomheder
med eksportdelregistreringer kan opnå ved at blive undtaget den omvendte betalingspligt
i relation til moms, jf. også svar på SAU alm. del
spørgsmål 242, folketingsåret 2022-23
(2. samling)? Ministeren bedes både vurdere det faktiske provenutab i 2022 og det struk-
turelle provenutab.
Svar
Ved salg af el og gas til videreforhandlere er der som hovedregel omvendt betalingspligt
for moms. Det betyder, at videreforhandlere (køber) skal indbetale salgsmomsen, samti-
dig med, at de kan fradrage den samme moms som købsmoms. Virksomheder med en
delregistrering, der er videreforhandlere af el eller gas, kan dog få tilladelse til ikke at an-
vende den omvendte betalingspligt ved levering til egen delregistrering.
Muligheden for at blive undtaget fra reglen om omvendt betalingspligt medfører, at virk-
somhederne har mulighed for at få udbetalt negativ moms i deres delregistrering, hvis
leveringerne er omfattet af nulmoms ved salg, som fx eksport. Hovedvirksomheden vil til
gengæld have et positivt momstilsvar, da den skal betale moms af salget til delregistrerin-
gen. Dette giver en likviditetsgevinst for de videreforhandlere af el og gas, der anvender
undtagelsen til at opnå et negativt momstilsvar i deres delregistrering, og et tilsvarende
likviditetstab for staten. Samtidig er denne mulighed behæftet med risiko for tab for stats-
kassen fx ved konkurs.
Tabel 1. Skønnet provenuvirkning ved likviditetstab ifm. undtagelse for omvendt betalingspligt
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Skøn 2022
80
50
40
Strukturelt niveau
60
40
30
Bemærkninger: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Ved beregningen af likviditetstabet i 2022 er der taget udgangs-
punkt i Danmarks Statistiks opgørelse af det faktiske niveau for renten på en 10-årig statsobligation i 2022. Ved beregnin-
gen af det strukturelle niveau er der anvendt en rente på 4,1 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at likviditetstabet i 2022 svarer til et umiddelbart
mindreprovenu på 80 mio. kr. (2024-niveau) og et mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på 40 mio. kr. (2024-niveau). Det strukturelle likviditetstab skønnes med betydelig
usikkerhed at svare til et årligt umiddelbart mindreprovenu på 60 mio. kr. (2024-niveau)
og et årligt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 30 mio. kr. (2024-niveau).
Likviditetstabet i 2022 påvirkes dels af, at de omfattede virksomheder havde en særlig stor
omsætning i 2022 og dels af, at renteniveauet i 2022 var betydeligt lavere end den skøn-
nede strukturelle rente på 4,1 pct. Samlet set medfører disse to effekter, at det skønnede
likviditetstab i 2022 er højere end det strukturelle niveau.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om at redegøre for udviklingen i størrelsen af de negative momstilsvar fra 2015 til 2022 fra virksomheder med eksportdelregistreringer
2801773_0003.png
Der henvises i øvrigt til endeligt svar på SAU alm. del
spm. 242 (2022-23) og endeligt
svar på SAU alm. del
spm. 30, 31 og 32 (2023-24).
Side 3 af 3