Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2823330_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2024-1232
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 278 af 30. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Kristina Ellegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om at oplyse, om en dansk kontoførende investeringsforening med danske investorer, som beskattes af investeringsforeningens indkomst efter investeringsforeningsbeskatningsloven er omfattet af den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig
2823330_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om en dansk kontoførende investeringsforening med danske inve-
storer, som beskattes af investeringsforeningens indkomst efter investeringsforeningsbe-
skatningsloven (dvs. beskatning efter transparensprincippet) er omfattet af den nye
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig, således at investorerne er berettigede til
overenskomstens fordele, jf. overenskomstens artikel 1, stk. 2 (omfattede transparente
enheder), og hvis investorerne ikke er, om overenskomsten i øvrigt berettiger foreningen
eller investorerne til overenskomstens fordele, når foreningen ikke udelukkende eller
næsten udelukkende investerer på vegne af danske pensionsinstitutter?
Svar
En ny dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig fik virkning pr. 1.
januar 2024. En dansk kontoførende forening vil kunne opnå overenskomstbeskyttelse,
hvis en sådan forening efter fransk lovgivning kan sidestilles med kollektive investerings-
enheder.
Det følger af overenskomstens protokol, pkt. 3, at kollektive investeringsenheder omfat-
tet af det såkaldte EU UCITS-direktiv (2009/65/EF) er berettiget til fordele efter over-
enskomstens artikel 10 og 11 om hhv. udbytter og renter.
Enheder, der ikke er omfattet af UCITS-direktivet, men som er etableret i én af staterne
(fx Danmark), og som sidestilles med kollektive investeringsenheder efter den anden stats
nationale regler (fx Frankrigs), er ligeledes berettiget til fordele efter artikel 10 og 11. For-
delene vedrører den del af indkomsten, der svarer til ejerandelen for de investorer, der er
hjemmehørende i én af staterne, eller i en tredjestat, som har indgået en administrativ bi-
standsaftale med den stat, hvorfra indkomsten stammer (fx Frankrig).
Side 2 af 2