Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2805457_0001.png
28. december 2023
J.nr. 2023 - 9348
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 171 af 12. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm., om de provenumæssige konsekvenser ved at tilpasse bruttoskatteordningen ved at indføre et loft over ordningen ved følgende modeller: 1) loftet sikrer, at forskere og såkaldte nøglemedarbejdere på ordningen betaler den foreslåede top-topskat af indkomst over 2,5 mio.kr., og 2) loftet sikrer, at der betales den foreslåede mellem- , top- og top-topskat for indkomsten over de foreslåede beløbsgrænser
2805457_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at tilpasse bruttoskatte-
ordningen ved at indføre et loft over ordningen ved følgende modeller: 1) loftet sikrer, at
forskere og såkaldte nøglemedarbejdere på ordningen betaler den foreslåede top-topskat
af indkomst over 2,5 mio. kr., og 2) loftet sikrer, at der betales den foreslåede mellem-,
top- og top-topskat for indkomsten over de foreslåede beløbsgrænser? Provenuvirknin-
gen bedes oplyst for hvert af årene 2026-2030 og oplyst i hhv. 2023-niveau og 2024-ni-
veau. Dertil bedes ministeren oplyse, hvor mange personer der anvender bruttoskatteord-
ningen, og hvor mange af disse der vil blive omfattet af lofterne i de to modeller.
Svar
Bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere kan anvendes af ansatte, der
opfylder en række betingelser, herunder enten forskerstatus eller aflønning med mindst
72.500 kr. pr. måned (2023-niveau). Det er også et krav, at den ansatte ikke inden for de
seneste 10 år har været skattepligtig til Danmark. Bruttoskattesatsen i ordningen udgør 27
pct. (svarende til 32,84 pct. inkl. AM-bidrag), og ordningen kan maksimalt benyttes i en
eller flere perioder af indtil syv års samlet varighed.
Indførsel af en top-topskat for bruttoskatteordningen vil indebære, at bruttoskattesatsen
bliver 32 pct. for indkomster over 2,5 mio. kr., mens indførelsen af mellemskat, topskat
og top-topskat på bruttoskatteordningen vil indebære, at satsen for indkomst over 2,5
mio. kr. bliver 47 pct.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skattesatser ved indførelse af hhv. top-topskat og mellemskat, topskat og top-topskat i brut-
toskatteordningen.
Indkomst før AM-bidrag
(2023-niveau)
Skattesats ekskl. AM-bidrag
Nuværende regler
Indførsel af top-topskat
Indførsel af mellemskat, top-
skat og top-topskat
Kilde: Skatteministeriet.
0-618.400 618.400-750.000 750.000-2.500.000 2.500.000+
27,0
27,0
27,0
27,0
27,0
34,5
27,0
27,0
42,0
27,0
32,0
47,0
Indførsel af en top-topskat på 5 pct. af indkomst over 2,5 mio. kr. for bruttoskatteordnin-
gen skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 75 mio. kr. og et merprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 15 mio. kr. i 2030 (2023-niveau),
jf. tabel 2.
Indførsel af en
mellemskat på 7,5 pct. af indkomst over 618.400 kr., en topskat på 7,5 pct. af indkomst
over 750.000 kr. og en top-topskat på 5 pct. af indkomst over 2,5 mio. kr. skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 870 mio. kr. og et merprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 60 mio. kr. i 2030 (2023-niveau),
jf. tabel 2.
De tilsvarende provenuvirk-
ninger i 2024-niveau fremgår af
tabel 3.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm., om de provenumæssige konsekvenser ved at tilpasse bruttoskatteordningen ved at indføre et loft over ordningen ved følgende modeller: 1) loftet sikrer, at forskere og såkaldte nøglemedarbejdere på ordningen betaler den foreslåede top-topskat af indkomst over 2,5 mio.kr., og 2) loftet sikrer, at der betales den foreslåede mellem- , top- og top-topskat for indkomsten over de foreslåede beløbsgrænser
2805457_0003.png
Indførslen af en top-topskat eller mellemskat, topskat og top-topskat på bruttoskatteord-
ningen er forbundet med to modsatrettede virkninger. En stramning medfører et umid-
delbart merprovenu som følge af, at de personer, som er omfattet af ordningen, betaler
en højere forskerskattesats. I modsat retning trækker, at en stramning fører til, at færre
forskere og nøglemedarbejdere skønnes at arbejde i Danmark, når skattefordelen reduce-
res. Det giver anledning til et mindreprovenu i form af mistede forskerskatteindtægter fra
disse personer. Dette mindreprovenu vil isoleret set blive større, jo højere forskerskatte-
satsen er.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved indførelse af hhv. top-topskat og mellemskat, topskat
og top-topskat i bruttoskatteordningen (2023-niveau).
Mio. kr. (2023-niveau)
Indførsel af top-topskat
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Indførsel af mellemskat, topskat og top-topskat
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
830
705
60
840
715
60
850
725
60
860
730
60
870
740
60
75
60
15
75
65
15
75
65
15
75
65
15
75
65
15
2026
2027
2028
2029
2030
Anm.: Det er beregningsteknisk lagt til grund, at antallet af personer på Bruttoskatteordningen stiger med 1,25 pct. om året.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af data for 2022.
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser ved indførelse af hhv. top-topskat og mellemskat, topskat
og top-topskat i bruttoskatteordningen (2024-niveau).
Mio. kr. (2024-niveau)
Indførsel af top-topskat
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Indførsel af mellemskat, topskat og top-topskat
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
880
750
60
890
760
65
905
770
65
915
775
65
925
785
65
80
65
15
80
70
15
80
70
15
80
70
15
85
70
15
2026
2027
2028
2029
2030
Anm.: Det er beregningsteknisk lagt til grund, at antallet af personer på Bruttoskatteordningen stiger med 1,25 pct. om året.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af data for 2022.
Ifølge Skattestyrelsens registre var der i 2022 ca. 11.100 personer, som anvendte brutto-
skatteordningen. Heraf vil ca. 600 personer blive berørt af indførslen af en top-topskat på
bruttoskatteordningen, mens ca. 6.100 vil blive berørt af indførslen af en mellemskat, top-
skat og top-topskat på ordningen.
Side 3 af 3