Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2775435_0001.png
6. november 2023
J.nr. 2022 - 15829
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 10. oktober 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU spm. om det forventede afgiftsprovenu fra introduktionen af en passagerafgift på indenrigsrejser i intervallet 10 – 100 kr. i 10 kroners intervaller samt den tilsvarende forventede nedgang i antallet af passagerer
2775435_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform illustrere det forventede afgiftsprovenu fra introduktionen af
en passagerafgift på indenrigsrejser i intervallet 10
100 kr. i 10 kroners intervaller samt
den tilsvarende forventede nedgang i antallet af passagerer?
Svar
Der er ved besvarelsen lagt til grund, at der er tale om en passagerafgift på indenrigsrejser
således, at udenrigsrejser og transfer- og transitpassagerer ikke omfattes af afgiften. Der
antages i udgangspunktet at være omkring 1,5 mio. indenrigsrejser inkl. transfer- og tran-
sitpassagerer i 2025, svarende til niveauet i 2019 før coronapandemien. Det bemærkes, at
der fremadrettet forventes en underliggende vækst i passagerantallet.
En passagerafgift på fx 50 kr. pr. indenrigsflyvning (2024-pl) skønnes med usikkerhed at
give et umiddelbart provenu på ca. 60 mio. kr. og ca. 40 mio. kr. i efter tilbageløb og ad-
færd (2024-niveau),
jf. tabel 1.
Det skønnes samtidig med stor usikkerhed at afgiften på 50
kr. vil indebære en passagernedgang på omkring 8 pct. for indenrigsflyvninger, svarende
til en nedgang på omkring 120.000 passagerer i 2025
1
,
jf. tabel 1.
I provenuskønnet er ikke
taget højde for implementeringsmæssige og administrative konsekvenser. På baggrund af
underliggende vækst i passagergrundlaget og ved indeksering af afgiften skønnes virknin-
gerne i tabel 1 at være dækkende også for årrækken efter 2025.
Tabel 1. Konsekvenser af introduktion af en passagerafgift på indenrigsflyvning
Kr. pr. billet (2024-pl)
Mio.kr. (2024-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb
og adfærd
Passagernedgang i sam-
lede indenrigsrejser, pct
10
10
10
-2
20
20
20
-3
40
30
30
-5
50
40
30
-7
60
50
40
-8
70
60
50
-10
80
70
50
-11
90
80
60
-13
110
90
70
-15
120
100
70
-16
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Anm: Provenuskøn er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Der forudsættes en passagerafgift for afrejser fra danske lufthavne
til andre danske lufthavne, dog undtaget transfer- og transitpassagerer. Antallet af flypassagerer i 2025 er antaget at svare
til antallet i 2019. Der er forudsat en virkning på arbejdsudbuddet svarende til en selvfinansieringsgrad på 8 pct. I provenu-
skønnet er ikke indregnet administrative omkostninger ved ordningen.
Kilde: Skatteministeriet.
1
En passagerafgift på flyrejser forventes at blive overvæltet i billetpriserne og derved have en nedadgående virkning på an-
tallet af flypassagerer, hvor virkningen stiger med afgiftens størrelse.
Side 2 af 2