Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2855371_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 2479
Den 23. april 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 636 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 27. marts 2024. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 636 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ifølge ekspertgruppen for en Grøn skattereform kan det som et alternativ til en afgift på gødning eller
en omlægning af den direkte landbrugsstøtte med henblik på at understøtte reduceret gødningsanven-
delse overvejes at sænke kvælstofnormerne med en fast procentdel. Ekspertgruppen vurderer, at så-
fremt effekten af en afgift på gødningsanvendelsen på 750 kr. pr. ton CO2e i stedet skulle opnås igennem
en normreduktion vil denne skulle svare til ca. 7 pct.
I forlængelse heraf bedes ministeren vurdere de provenumæssige og samfundsøkonomiske konsekven-
ser af alle modeller, hvis tilskuddet til pyrolyse og ekspertgruppens forslag til regulering af gødningsud-
bredelsen sløjfes, men kvælstofnormerne i stedet sænkes med 7 pct.?
Spørgsmålet skal bl.a. ses i lyset af usikkerhederne vedr. implementeringstiden af ekspertgruppens for-
slag til regulering af gødningsudbredelsen, idet det nævnes, at det ikke har været muligt at vurdere tids-
horisonten for forbedring af datakvaliteten og kontrol på udbragt gødning men, at det blot forudsættes
at kunne lade sig gøre, jf. side 120-121 i den endelige afrapportering fra ekspertgruppen. I modsætning
hertil er en ændring af kvælstofnormerne et kendt virkemiddel.”
Svar
Reduktionen i drivhusgasudledningen fra reduceret gødningsanvendelse som følge af regulering af gød-
ning er i Ekspertgruppen for en Grøn Skattereforms endelige afrapportering opgjort til 0,11 mio. ton
CO
2
e uanset reguleringsinstrument, dvs. også hvis afgift/tilskud erstattes af en normreduktion på 7 pct.
Derved vil den foreslåede justering resultere i, at den samlede drivhusgasreduktion ved de tre hoved-
modeller, som indgår i den endelige afrapportering, isoleret set falder alene svarende til den udeladte
reduktion fra pyrolyse. Reduktionen fra pyrolyse er i afrapporteringen opgjort til 0,0, 0,2 og 0,8 mio.
ton CO
2
e i hhv. model 1, 2 og 3. Med opgørelsen tages der ikke højde for eventuelle samspilseffekter.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om provenumæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af alle modeller, hvis tilskuddet til pyrolyse og ekspertgruppens forslag til regulering af gødningsudbredelsen sløjfes, men kvælstofnormerne i stedet sænkes med 7 pct., jf. Grøn skattereform
2855371_0002.png
Københavns Universitets Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) har tidligere beregnet et
kortsigtet nettotab for landbrugerne ved en 10 pct. normreduktion svarende til ca. 100 mio. kr.
1
Da skyggeprisen ikke er opgjort særskilt for de enkelte reduktionskategorier i Ekspertgruppens rapport,
har det ikke været muligt at beregne de samfundsøkonomiske konsekvenser af den foreslåede ændring
i de tre modeller.
Jacob Jensen
/
Morten Ejrnæs
1
Beregninger baseret på Eriksen, J., Thomsen, I. K., Hoffmann, C. C., Hasler, B., Jacobsen, B. H. (2020): Virke-
midler til reduktion af kvælstofbelastningen af vandmiljøet. Aarhus Universitet. DCA
Nationalt Center for Føde-
varer og Jordbrug.
https://dcapub.au.dk/djfpdf/DCArapport174.pdf.
Side 233-234. Gennemsnit af vinterhvede (ta-
bel 4) og vårbyg (tabel 6). Normreduktion antaget på 2,3 mio. ha.
2