Kirkeudvalget 2023-24
KIU Alm.del
Offentligt
2842604_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 66
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. november 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 66 (alm. del) efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 66:
Kan ministeren
evt. med bidrag fra andre relevante ministre
redegøre for det
tværministerielle samarbejde omkring bekæmpelse af religiøse vielser mellem børn
og vokse, herunder om regeringen har intentioner om at fremlægge en plan for
herfor? Kan ministeren i forlængelse heraf oplyse om, hvor mange er blevet hhv.
sigtet og dømt for religiøse vielser af mindreårige siden 2021? Kan ministeren end-
videre oplyse, hvilke indsatser hhv. udlændingemyndighederne, integrationsfor-
valtningerne, politiet og anklagemyndigheden har gjort siden 2021 for at identifi-
cere og retsforfølge imamer, der vier mindreårige muslimske piger? Der henvises
til artiklen: ”Muslimske barnebrude bliver stadig gift i Danmark: »Det værste til-
fælde var en pige på 14 år, som blev gift med en mand i 40erne«”, Berlingske, den
7. november 2023.
Svar:
Jeg vil indledningsvist gerne slå fast, at det er et stort fokus for regeringen at be-
kæmpe negativ social kontrol i alle dets aspekter, herunder også religiøse vielser
mellem børn og voksne. Tvangsægteskaber og barnebrude hører ikke hjemme i
Danmark. Derfor har vi blandt andet forbudt religiøse vielser af mindreårige. Straf-
fen for at fastholde en person i et ægteskab med tvang er fordoblet, så det nu kan
give op til fire års fængsel. Negativ social kontrol eller brugen af religiøse skilsmis-
sekontrakter kan straffes som psykisk vold.
Derudover har jeg besluttet at oprette et nyt center mod negativ social kontrol og
æresrelaterede konflikter, som skal være med til at styrke indsatsen på tværs af
myndigheder og øge viden om området. Endeligt kan også nævnes koordinations-
enheden mod genopdragelsesrejser og ufrivillige udlandsophold. Koordinationsen-
heden kan både vejlede myndigheder, udlændinge og danske statsborgere om,
hvordan man kan forholde sig, hvis der er risiko for kommende ufrivillige udlands-
ophold, eller hvis det formodes, at der allerede er etableret et ufrivilligt udlandsop-
Side
1/4
12. december 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Beskæftigelse af Danskuddannelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 17755
2526318
KIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om miniserien vil redegøre for, hvorvidt de kommunale forvaltninger eller statslige styrelser har kendskab til sager, hvor forkyndere i anerkendte islamiske trossamfund og menigheder har foretaget ulovlige, religiøse vielser af mindreårige
hold. Koordinationsenheden består af det nationale team af sikkerhedskonsulen-
ter, Udenrigsministeriet og Udlændingestyrelsen, som samarbejder og rådgiver
borgerens handlekommune og politiet.
Til brug for besvarelse af hvor mange, der er blevet hhv. sigtet og dømt for religiøse
vielser af mindreårige siden 2021, har Udlændinge- og Integrationsministeriet ind-
hentet bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har undersøgt muligheden for i Politiets Sagssty-
ringssystem (POLSAS) at trække oplysninger om antallet af sigtelser
og domme siden 2021 for vielser i strid med straffelovens § 260 a.
Rigsadvokaten kan oplyse, at der ikke ses oprettet sager vedrørende
dette i POLSAS.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen den 22. november 2023 fore-
taget et elektronisk udtræk af oplysninger om antallet af sigtelser og
anmeldelser registreret på gerningskoden for straffelovens § 260 a om
religiøse vielser eller indgåelsen af et andet ægteskabslignende for-
hold med personer under 18 år. Rigspolitiet kan på denne baggrund
oplyse, at der ikke er registreret anmeldelser eller sigtelser for over-
trædelse af straffelovens § 260 a om religiøse vielser af mindreårige
siden 2021.”
Til besvarelse af den del af spørgsmålet, der vedrører, hvilke indsatser hhv. udlæn-
dingemyndighederne, integrationsforvaltningerne, politiet og anklagemyndighe-
den har gjort siden 2021 for at identificere og retsforfølge imamer, der vier mindre-
årige muslimske piger, har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet bi-
drag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”På
en række af Udlændingestyrelsens sagsområder kan det have be-
tydning, hvis en person er dømt for overtrædelse af straffelovens § 260
a om foretagelse af eller medvirken til religiøse vielser af mindreårige
uden borgerlig gyldighed.
Efter udlændingelovens § 9, stk. 15, nr. 2, og § 9, stk. 22, kan der med-
deles afslag på familiesammenføring, hvis ansøgerens herboende æg-
tefælle eller samlever, eller ansøgerens herboende forælder eller den-
nes ægtefælle eller samlever, er dømt for overtrædelse af straffelo-
vens § 260 a.
Efter udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 3, og § 11, stk. 9, kan en dom
for overtrædelse af straffelovens § 260 a medføre, at udlændingen er
udelukket fra at få permanent opholdstilladelse, enten for bestandig
eller i en given karensperiode.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 6, kan en tidsbegrænset eller tids-
ubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f som reli-
Side
2/4
KIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om miniserien vil redegøre for, hvorvidt de kommunale forvaltninger eller statslige styrelser har kendskab til sager, hvor forkyndere i anerkendte islamiske trossamfund og menigheder har foretaget ulovlige, religiøse vielser af mindreårige
giøs forkynder inddrages, såfremt udlændingen er dømt for overtræ-
delse af straffelovens § 260 a, uanset om udlændingen i forbindelse
med dommen er blevet udvist.
Såfremt en udlænding dømmes for overtrædelse af straffelovens § 260
a, og i den forbindelse udvises i medfør af udlændingelovens §§ 22-24
eller 25 c, vil udlændingens opholdstilladelse bortfalde, jf. udlændin-
gelovens § 26 c.
Et indrejseforbud meddelt i forbindelse med en sådan udvisningsdom
vil medføre, at udlændingen vil kunne udelukkes fra at få opholdstilla-
delse på ny, jf. udlændingelovens § 10, stk. 3 og 4. Hvorvidt der kan
ske udelukkelse vil afhænge af udlændingens opholdsgrundlag og i
visse tilfælde af, om der er proportionalitet mellem udelukkelse og det
begåede forhold.
Det samme gælder, hvis en udlænding uden for Danmark er dømt for
et forhold, der i Danmark ville kunne føre til udvisning ved dom for
overtrædelse af straffelovens § 260 a, eller såfremt der er alvorlig
grund til at antage, at udlændingen uden for Danmark har begået et
sådant forhold, jf. udlændingelovens § 10, stk. 2, nr. 1 og 2. Under så-
danne omstændigheder vil en udlændings opholdstilladelse også
kunne inddrages, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlændingelovens § 19, stk.
2, nr. 3, og § 19 a, stk. 3.
I nogle af disse sammenhænge har det betydning, om der er idømt
straf i form af bøde, betinget eller ubetinget fængsel af en vis varighed
eller en anden foranstaltning.
Fælles for alle de ovennævnte sagsområder er, at det ikke på baggrund
af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbe-
handlingssystem er muligt at udskille eventuelle sager, hvor en dom
for overtrædelse af straffelovens § 260 a, eller oplysninger om et lig-
nende forhold begået uden for Danmark, har haft betydning for sagens
udfald eller i øvrigt er indgået i sagen.
Udlændingestyrelsen erindrer imidlertid ikke at have behandlet sager
om meddelelse af opholdstilladelse, herunder permanent opholdstil-
ladelse, eller sager om inddragelse af opholdstilladelse, hvor et sådant
forhold er indgået i sagen.
Udlændingestyrelsen har endvidere mulighed for at inddrage pas samt
nægte udstedelse af pas til en mindreårig udlænding, hvis der er grund
til at antage, at den mindreårige vil blive sendt til udlandet for at indgå
ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller andet ægte-
skabslignende forhold. Dette følger af udlændingelovens § 39 a, stk. 3,
nr. 5.
Side
3/4
KIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om miniserien vil redegøre for, hvorvidt de kommunale forvaltninger eller statslige styrelser har kendskab til sager, hvor forkyndere i anerkendte islamiske trossamfund og menigheder har foretaget ulovlige, religiøse vielser af mindreårige
Udlændingestyrelsen har ikke pr. 28. november 2023 truffet afgørelse
om inddragelse eller nægtelse af udstedelse af pas til en mindreårig
udlænding på baggrund af en planlagt religiøs vielse i udlandet.
Opgørelsen er foreløbig og opgjort på baggrund af registreringer i ud-
lændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 28.
november 2023. Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er
behæftet med usikkerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem
er opbygget som et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som
et egentligt statistiksystem.”
Det er vurderingen, at en tilstrækkelig afdækning af spørgsmålet om, hvad integra-
tionsforvaltningerne i kommunerne har gjort siden 2021, vil kræve inddragelse af
Kommunernes Landsforening (KL). En sådan undersøgelse fra KL af deres medlem-
mers indsats for at identificere og retsforfølge imamer, der vier mindreårige mus-
limske piger, vil ikke være mulig at gennemføre inden for tidsfristen for spørgsmå-
let.
Endeligt vil jeg gerne understrege, at regeringen vil have et vedholdende fokus på,
at der både fra myndighedernes, men også samfundets side, er større opmærksom-
hed på problemet, og at vi alle har pligt til at handle, for at undgå at religiøse vielser
mellem børn og voksne finder sted. Jeg har i den sammenhæng bedt mit ministe-
rium undersøge problemstillingen nærmere i dialog med relevante myndigheder,
herunder at der tilsyneladende ikke har været sager om religiøse vielser mellem
voksne og børn siden 2021, og hvorvidt dette er udtryk for, at der ikke er nogle
tilfælde, eller om disse eventuelle tilfælde ikke kommer til myndighedernes kend-
skab.
Kaare Dybvad Bek
/
Katrine Bang Nielsen
Side
4/4