Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2821630_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 10. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 75 (alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 75:
Vil ministeren redegøre for om det er foreneligt med grundloven, at ministeriets
medarbejdere uden forelæggelse for Indfødsretsudvalget står alene med skønsbe-
føjelse i forhold til beskæftigelseskravet for selvstændige, der ansøger om dansk
indfødsret og ikke opfylder antallet af arbejdstimer som fastsat af Folketinget? Vil
ministeren stikprøvevis og i fortrolig form oversende regnskaber eller anden opgø-
relse over virksomhedens omsætning, fx en saldobalance i tre af de sager på det
senest vedtagne lovforslag om indfødsrets meddelelse, hvor selvstændige havde
den lavest godkendte omsætning, og vil ministeren offentligt i anonymiseret form
angive de tre lavest accepterede omsætningstal?
Svar:
1.
Den daværende regering (Socialdemokratiet) indgik den 20. april 2021 sammen
med Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance den seneste aftale om
indfødsret, som er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om na-
turalisation. Med aftalen blev det besluttet bl.a., at en ansøger for at kunne få dansk
statsborgerskab skal opfylde et beskæftigelseskrav.
Det følger således af § 23 A, stk. 1, i cirkulæreskrivelsen om naturalisation, at det er
en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsretsmeddelelse, at ansøge-
ren skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig er-
hvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år forud for
fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse (herefter kaldet beskæfti-
gelseskrav). Endvidere følger det af bestemmelsens stk. 2, at det er en betingelse,
at ansøgeren er tilknyttet arbejdsmarkedet (i beskæftigelse) på tidspunktet for
fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Derudover følger det af bestemmelsens stk. 3, stk. 1, nr. 1, at ved beregning af, om
en ansøger har været i ordinær beskæftigelse i mindst 3 år og 6 måneder inden for
Side
1/3
7. februar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 760
2578351
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om det er foreneligt med grundloven, at ministeriets medarbejdere uden forelæggelse for Indfødsretsudvalget står alene med skønsbeføjelse i forhold til beskæftigelseskravet for selvstændige, der ansøger om dansk indfødsret m.v.
de sidste 4 år, indgår ansættelsesforhold, hvor ansøgeren her i landet har haft or-
dinær beskæftigelse med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på mindst 30 timer
(fuldtidsbeskæftigelse), med den fulde varighed.
Kravet om ordinær beskæftigelse med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på
mindst 30 timer kan i de fleste sager påses ved opslag i e-indkomstregistret, hvori
arbejdsgivere kan indberette oplysninger om lønindkomst, herunder løntimer.
For så vidt angår ansøgere, der er eller i perioder har været selvstændige erhvervs-
drivende, kan beskæftigelseskravet ikke påses ved opslag i e-indkomstregistret,
medmindre den pågældende løbende udbetaler løn til sig selv gennem virksomhe-
den og i den forbindelse også indberetter løntimer. Disse ansøgere skal således på
anden vis dokumentere, at de har haft ordinær beskæftigelse med en gennemsnit-
lig ugentlig arbejdstid på mindst 30 timer, jf. nedenfor.
2.
Det er i forbindelse med forhandlingerne af indfødsretsaftalen fra 2021 forudsat,
at beskæftigelseskravet skal administreres på samme måde som beskæftigelseskra-
vet efter udlændingelovens regler i sager om tidsubegrænset opholdstilladelse.
I sager, hvor en ansøger har udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed, behandler
Udlændinge- og Integrationsministeriet således beskæftigelseskravet i overens-
stemmelse med den praksis, som er fastlagt af Udlændingestyrelsen, Udlændinge-
nævnet og domstolene i sager om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det betyder, at arbejde som selvstændig erhvervsdrivende medregnes som ordi-
nært arbejde, hvis arbejdet har et omfang, der kan sidestilles med lønarbejde på
fuld tid, og udføres for at opnå selvforsørgelse.
Konkret skal en ansøger dokumentere, at arbejdet som selvstændig erhvervsdri-
vende har et omfang, der kan sidestilles med fuldtidsarbejde gennemsnitligt mindst
30 timer om ugen. Det svarer til en arbejdstid på mindst 120 timer om måneden.
Ansøgeren skal også dokumentere, at arbejdet udføres for at opnå selvforsørgelse.
Ansøgeren skal til brug herfor indsende attesterede årsregnskaber for hele perio-
den, hvoraf virksomhedens omsætning fremgår, dokumentation for ejerskab af
virksomheden, specificerede momsangivelser for hele perioden, foreløbigt regn-
skab eller anden opgørelse over virksomhedens omsætning for nuværende år og
ansøgerens personlige årsopgørelser fra SKAT for hele perioden.
For at kunne fastslå omfanget af ansøgerens arbejde som selvstændig erhvervsdri-
vende, og om arbejdet udføres for at opnå selvforsørgelse, skal ansøgeren derud-
over beskrive sin arbejdsindsats i virksomheden, virksomhedens art og omfang,
herunder hvilke ydelser virksomheden tilbyder samt priser for ydelserne, og virk-
somhedens omsætning, åbningstider og kundegrundlag.
3.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at den sagsoplysning,
der foretages med henblik på at fastlægge, om en ansøger, der er selvstændig er-
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om det er foreneligt med grundloven, at ministeriets medarbejdere uden forelæggelse for Indfødsretsudvalget står alene med skønsbeføjelse i forhold til beskæftigelseskravet for selvstændige, der ansøger om dansk indfødsret m.v.
hvervsdrivende, opfylder betingelsen i cirkulæreskrivelsen om ordinær fuldtidsbe-
skæftigelse svarende til mindst 30 timers arbejde om ugen, er i tråd med det i ind-
fødsretsaftalen forudsatte samt i overensstemmelse med grundlovens § 44, hvor-
efter ingen udlænding kan få dansk indfødsret end ved lov.
Jeg kan i forlængelse heraf bemærke, at det er Folketinget, der beslutter, hvordan
behandlingen af ansøgninger om dansk statsborgerskab nærmere tilrettelægges.
4.
For så vidt angår den sidste del af spørgsmålet om bl.a. at oversende eksempler
på regnskaber eller anden opgørelse over virksomhedens omsætning i naturalisati-
onssager, hvor ansøgeren har opfyldt beskæftigelseskravet som selvstændig er-
hvervsdrivende, bemærkes, at en virksomheds omsætning ikke isoleret set er et
udtryk for, om den pågældende har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse. Jeg har der-
for ikke fundet anledning til at oversende de anmodede oplysninger i forbindelse
med nærværende besvarelse.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3