Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2841776_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 4. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 69 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 69:
Vil ministeren i forlængelse af IFU alm. del - svar på spørgsmål 238 (folketingsåret
2022-23, 2. samling) redegøre for, hvordan den pågældende kan anses for at have
haft dansk indfødsret, når vildfarelsen om indfødsretten, der er en nullitet (ex tunc),
beror på svig? Vil ministeren endvidere bekræfte om ministeren fortsat ikke er villig
til at overveje den strafferetlige forældelse af afgivelse af en falsk erklæring på tro
og love over for myndighederne i forbindelse med ansøgning om dansk indfødsret?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at erhvervelse af dansk ind-
fødsret er reguleret i grundlovens § 44, stk. 1, som bestemmer, at dansk indfødsret
kun kan erhverves ved lov. Det har været fast praksis i mange år, at et flertal i Fol-
ketinget i en politisk aftale har beskrevet de betingelser, der skal være opfyldt, for
at en ansøger om dansk indfødsret kan optages direkte på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse. Den politiske aftale er udmøntet i cirkulæreskrivelsen om natura-
lisation, som danner grundlag for Udlændinge- og Integrationsministeriets behand-
ling af ansøgninger om naturalisation.
Det tilkommer således et flertal i Folketinget at bestemme, hvorvidt en ansøger skal
meddeles dansk indfødsret efter optagelse på et lovforslag om indfødsrets medde-
lelse. De udlændinge, der fremgår af det vedtagne lovforslag, erhverver dansk ind-
fødsret ved lovens ikrafttræden eller ved efterfølgende deltagelse i en grundlovs-
ceremoni.
Erhvervelsen af dansk indfødsret vil således have retsvirkning ved henholdsvis lo-
vens ikrafttræden eller ansøgerens efterfølgende deltagelse i en grundlovscere-
moni, selv om det efterfølgende måtte vise sig, at den naturaliserede ikke opfyldte
betingelserne i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
21. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sagsnr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 541
2601508
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om, hvordan den pågældende kan anses for at have haft dansk indfødsret, når vildfarelsen om indfødsretten, der er en nullitet (ex tunc), beror på svig m.v.
Indfødsretten vil dog kunne frakendes ved dom, hvis den naturaliserede i forbin-
delse med sin erhvervelse af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herun-
der ved forsætligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie rele-
vante oplysninger, hvis det udviste forhold har været bestemmende for erhvervel-
sen, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
lets sidste led indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
kan henvise til besvarelse af 25. september 2023 af
spørgsmål nr. 226 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg, hvoraf
det bl.a. fremgår, at efter straffelovens § 93, stk. 1, beregnes forældel-
sesfristen efter det strafmaksimum, der er foreskrevet for lovovertræ-
delsen. Det indebærer, at forældelsesfristen for overtrædelse af straf-
felovens § 161 er 5 år, jf. straffelovens § 93, stk. 1, nr. 2. Justitsministe-
riet kan endvidere henholde sig til det i den nævnte besvarelse oplyste
om, at Justitsministeriet ikke har aktuelle overvejelser om ændring af
reglerne
om forældelse på området.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2