Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2817175_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1493
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. november 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0030-4394
1538383
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1493 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om man inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan tilbyde fængselsindsatte med dobbelt statsborgerskab at blive løsladt, hvis de giver uigenkaldeligt afkald på deres danske indfødsret m.v.
Spørgsmål nr. 1493 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om der i dansk lovgivning eller
administrativ ret findes en mulighed for, at en myndig dansk
statsborger kan indgå en frivillig aftale med Justitsministeriet/
Kriminalforsorgen om, at personen fraskriver sig sit danske
statsborgerskab og antager et andet statsborgerskab mod at få
eftergivet en idømt fængselsstraf helt eller delvist herunder op-
lyse følgende:
Vil ministeren støtte etablering af en sådan ret/lovgivning i
fald muligheden ikke eksisterer i dag?
Hvilke problemstillinger kan tale imod at en dømt dansk stats-
borger veksler sit dansk statsborgerskab til straffrihed, når
denne samtidigt antager et andet statsborgerskab eller har dob-
belt statsborgerskab?
Er der internationale forpligtelser, der forhindrer Danmark i at
etablere en sådan ordning?
Kendes en tilsvarende ordning ministeriet bekendt andre ste-
der i verden?
Vil en aftale mellem en dømt om afgivelse af dansk statsbor-
gerskab mod straffrihed, og rette danske myndig hurtigt kunne
tilvejebringes uden lovgivning, hvis et politisk flertal over for
ministeren gav tilsagn om at støtte en sådan aftale?”
Svar:
1.
Der findes ikke i dansk ret en ordning, hvorved en person med dansk
statsborgerskab frivilligt kan indgå en aftale med Justitsministeriet eller dets
underliggende myndigheder om, at vedkommende opgiver sit danske stats-
borgerskab til gengæld for straffrihed, hvis den pågældende ikke derved bli-
ver statsløs.
Justitsministeriet er heller ikke bekendt med, at der i andre lande findes en
sådan ordning. En egentlig undersøgelse vil dog kræve en høring af samtlige
af Danmarks repræsentationer.
2.
Justitsministeriet kan oplyse følgende om mulighederne for at etablere
den ønskede ordning inden for rammerne af dansk og international ret:
2.1.
Erhvervelse af dansk indfødsret er reguleret i grundlovens § 44, stk. 1,
som bestemmer, at dansk indfødsret kun kan erhverves ved lov. Fortabelse
af dansk indfødsret er imidlertid ikke reguleret i grundloven. Det er derfor
Justitsministeriets vurdering, at grundlovens § 44 ikke vil være til hinder
for, at der ved lov fastsættes en ordning som den, der er skitseret i spørgs-
målet.
2
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om man inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan tilbyde fængselsindsatte med dobbelt statsborgerskab at blive løsladt, hvis de giver uigenkaldeligt afkald på deres danske indfødsret m.v.
Det følger af grundlovens § 24, stk. 1, at
”[k]ongen kan benåde og give am-
nesti.”
Ved benådning forstås almindeligvis individuel eftergivelse eller for-
mildelse af en idømt straf. Der er tale om en grundlovsumiddelbar kompe-
tence, som tilkommer regeringen (regeringsprærogativ).
Grundlovens § 24 indeholder ikke nogen beskrivelse af, hvilke omstændig-
heder der kan begrunde benådning. Der er dermed lagt op til et frit skøn, der
dog er begrænset af almindelige uskrevne forvaltningsretlige grundsætnin-
ger om saglige hensyn, forbud mod magtfordrejning mv., jf. Jens Peter Chri-
stensen m.fl., Grundloven med kommentarer (2015), side 200, og Henrik
Zahle, Danmarks Riges Grundlov med kommentarer, 2. udgave (2006), s.
234. Grundlovens § 24 indeholder desuden ingen regulering af, om benåd-
ning kan ske betingelsesløst eller på nærmere bestemte vilkår. Benådning
kan således være ubetinget eller betinget af vilkår som ved betinget dom
eller prøveløsladelse. Benådning sker næsten undtagelsesfrit i form af be-
tinget strafeftergivelse med fastsættelse af prøvetid og eventuelt særvilkår.
Det fremgår af Jens Peter Christensen m.fl., a.st., s. 200, at benådning i øv-
rigt forudsætter, at der ikke vurderes at være risiko for ny kriminalitet. Det
bemærkes, at sidstnævnte forudsætning næppe er udtryk for en retlig be-
grænsning, men må antages at henvise til, at en sådan vurdering i praksis
har været en forudsætning for benådning.
Grundlovens § 24 giver ikke hjemmel til at fravige indfødsretslovgivningen.
Som det fremgår nedenfor under pkt. 2.3, har Udlændinge- og Integrations-
ministeriet imidlertid umiddelbart vurderet, at det efter den eksisterende ind-
fødsretslov kan siges, at et legitimt behov for løsning kan være at indgå en
frivillig aftale om straffrihed, hvis der er hjemmel hertil i anden lovgivning.
På den baggrund er det umiddelbart vurderingen, at en ordning, hvorved
personer med dobbelt statsborgerskab frivilligt kan indgå en aftale med
Justitsministeriet eller relevante underliggende myndigheder om, at ved-
kommende opgiver sit danske statsborgerskab til gengæld for straffrihed, vil
kunne gennemføres med hjemmel i grundlovens § 24. Dette gælder tilsva-
rende andre situationer, hvor en person frivilligt opgiver sit danske statsbor-
gerskab, uden at den pågældende derved bliver statsløs. Det bemærkes her-
til, at en generel benådningsordning med et sådant indhold må anses for en
usædvanlig anvendelse af benådningsinstituttet, hvilket i givet fald kan tale
for at etablere en sådan ordning ved lov.
2.2.
Retten til statsborgerskab er ikke udtrykkeligt omtalt i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), men fratagelse af statsborgerskab
3
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om man inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan tilbyde fængselsindsatte med dobbelt statsborgerskab at blive løsladt, hvis de giver uigenkaldeligt afkald på deres danske indfødsret m.v.
vil kunne rejse spørgsmål i forhold til EMRK artikel 8, der beskytter retten
til respekt for privatlivet.
Justitsministeriet er ikke bekendt med, at Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol (Domstolen) har taget stilling til en lignende ordning, hvor
der gives samtykke til fortabelse af statsborgerskab til gengæld for straffri-
hed.
Domstolen har dog i sin praksis udtalt, at en fratagelse af statsborgerskab
efter omstændighederne kan rejse spørgsmål i relation til EMRK artikel 8. I
sådanne sager vurderer Domstolen dels konsekvenserne af fratagelsen for
den pågældende, herunder om den pågældende ved fratagelsen bliver stats-
løs, dels om fratagelsen kan karakteriseres som vilkårlig, jf. f.eks. Domsto-
lens afvisningskendelser af 7. februar 2017 i
K2 mod Storbritannien,
og af
22. januar 2019 i
Said Abdul Salam Mubarak mod Danmark.
Det er den
umiddelbare vurdering, at en ordning med et informeret samtykke til opgi-
velse af dansk statsborgerskab til gengæld for straffrihed næppe falder ind
under anvendelsesområdet for EMRK artikel 8 og under alle omstændighe-
der ikke vil være udtryk for vilkårlighed. Det er endvidere bl.a. i forbindelse
med vedtagelsen af lovforslag nr. 38 af 22. oktober 2019 om ændring af lov
om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.) blevet vurderet, at det ikke vil være i strid med
EMRK artikel 8, hvis en person fratages sit statsborgerskab i det tilfælde,
hvor den pågældende har statsborgerskab i et andet land eller er berettiget
hertil ved den blotte registrering hos det andet lands myndigheder.
Det er på den anførte baggrund Justitsministeriets umiddelbare vurdering,
at EMRK artikel 8 ikke vil være til hinder for at gennemføre en ordning som
den skitserede, hvorefter en myndig dansk statsborger, der idømmes en
strafferetlig sanktion, kan samtykke til fortabelse af sit danske statsborger-
skab til gengæld for straffrihed eller strafnedsættelse, hvis den pågældende
ikke derved bliver statsløs.
2.3.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har
oplyst følgende:
”Det fremgår af indfødsretslovens § 9, stk. 1, at udlændinge-
og
integrationsministeren eller den, han bemyndiger dertil, kan løse
den, som er eller ønsker at blive fremmed statsborger, fra dennes
statsborgerlige forhold til Danmark. Løsningen sker i det sidste
tilfælde på betingelse af, at borgeren inden en vis frist bliver
4
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om man inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan tilbyde fængselsindsatte med dobbelt statsborgerskab at blive løsladt, hvis de giver uigenkaldeligt afkald på deres danske indfødsret m.v.
2817175_0005.png
statsborger i et andet land. Det fremgår af indfødsretslovens § 9,
stk. 2, at løsning ikke kan nægtes en person, som er fremmed
statsborger, og som har sin faste bopæl i et andet land.
Bestemmelsen indebærer, at en borger, der ikke har dobbelt
statsborgerskab eller ikke har en aktuel ansøgning om fremmed
statsborgerskab, ikke kan blive løst fra sit danske statsborger-
skab.
Hvis der er tale om en borger med bopæl i det danske rige, som
har dobbelt statsborgerskab eller har en aktuel ansøgning om
fremmed statsborgerskab, er udgangspunktet, at ansøgningen
om løsning ikke imødekommes. Løsning er dog ikke udelukket,
hvis borgeren kan påvise et legitimt behov for at blive løst fra
sit danske statsborgerskab.
Et legitimt behov kan eksempelvis være, at den pågældende bor-
ger ønsker at indgå i offentlig tjeneste for et andet land, som
borgeren er statsborger i. Det kan endvidere være et legitimt be-
hov for løsning, at borgerens dobbelte statsborgerskab står i ve-
jen for en indrejsetilladelse til det andet land, som den pågæl-
dende er statsborger i.
Det er umiddelbart vurderingen, at et legitimt behov også kan
være at indgå en frivillig aftale om straffrihed, hvis der er hjem-
mel hertil i anden lovgivning.
Det bemærkes hertil, at det i den juridiske litteratur om løsning
fra dansk indfødsret er anført, at det kan indgå i vurdering af,
om der kan ske løsning, om ansøgeren har begået kriminalitet.
Det anføres i den forbindelse, at den pågældendes statsborger-
skab kan have betydning ift. efterforskning og afsoning, hvorfor
verserende sigtelser og uafsonede straffe kan tale imod løsning.
1
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at
disse hensyn ikke ville gøre sig gældende i en situation, hvor en
ansøger benytter sig af en ordning, hvorefter der indgås en aftale
om blive løst fra sit danske statsborgerskab mod at blive benådet
for sin straf.
For så vidt angår de internationale forpligtelser, kan det oplyses,
at Danmark den 6. juni 1977 ratificerede konventionen af 30.
august 1961 om begrænsning af statsløshed (statsløsekonventi-
onen). Det følger af statsløsekonventionens artikel 7 (a), at så-
fremt en kontraherende stats lovgivning tillader frasigelse af
statsborgerret, må sådan frasigelse ikke medføre fortabelse af
statsborgerret, medmindre den pågældende besidder eller er-
hverver anden statsborgerret.
1
Jf. Indfødsretslovene I Lovtekster og Kommentarer af Knud Larsen (1948) side 183-184
og Indfødsretsloven med kommentarer af Birgit Kleis og Niels Beckman (2004) side 84.
5
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om man inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan tilbyde fængselsindsatte med dobbelt statsborgerskab at blive løsladt, hvis de giver uigenkaldeligt afkald på deres danske indfødsret m.v.
Danmark ratificerede den 24. juli 2002 Den Europæiske Kon-
vention af 6. november 1997 om Statsborgerret (statsborgerrets-
konventionen). Det følger af statsborgerretskonventionen arti-
kel 8, at enhver kontraherende stat skal tillade, at en person kan
løses fra sin statsborgerret under forudsætning af, at den pågæl-
dende ikke derved bliver statsløs. Staten kan imidlertid be-
stemme, at alene statsborgere, som har deres faste bopæl i et an-
det land, kan løses fra deres statsborgerskab.”
3.
Det er samlet set Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at der inden
for rammerne af grundloven og Danmarks internationale forpligtelser vil
kunne etableres en ordning som den, der er skitseret i spørgsmålet, såfremt
den pågældende ikke herved bliver statsløs. Det bemærkes dog, at den en-
delige vurdering vil afhænge af ordningens nærmere udformning.
Det bør indgå i vurderingen af en sådan ordning, om en person, som benådes
og samtidig løses fra sit danske statsborgerskab, fortsat kan opholde sig i
Danmark på baggrund af et andet opholdsgrundlag.
Efter min opfattelse er det kendetegnende for et retssamfund, at gernings-
manden bliver draget til ansvar for sine kriminelle handlinger og udstår sin
straf.
Det er samtidig generelt regeringens holdning, at udlændinge, der begår kri-
minalitet i Danmark, i videst muligt omfang bør udvises efter udlændinge-
lovens udvisningsregler, og at de, hvis de tillige er danske statsborgere, i det
omfang det er muligt inden for rammerne af Danmarks internationale for-
pligtelser, bør frakendes deres danske statsborgerskab efter indfødsretslo-
vens frakendelsesregler. Det bemærkes i den forbindelse, at lov nr. 1057 af
24. oktober 2019 om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingelo-
ven gør det muligt administrativt at fratage personer med dobbelt statsbor-
gerskab deres danske statsborgerskab, hvis den pågældende har udvist en
handlemåde, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser.
Regeringen overvejer løbende mulighederne for at skærpe indsatsen. Senest
har regeringen bl.a. foreslået at indføre forbud mod religiøse vielser af min-
dreårige og udvide udlændingelovens udvisningsregler, så en udlænding,
der idømmes ubetinget frihedsstraf for at forestå en religiøs vielse mv. af en
mindreårig, efter en konkret vurdering vil kunne udvises uanset varigheden
af udlændingens ophold i Danmark. Det samme foreslås i forhold til udlæn-
dinge, som tvangsmæssigt fastholder nogen i et ægteskab mv. Endvidere har
regeringen som led i udspillet mod vanvidskørsel foreslået, at udlændinge,
der idømmes ubetinget frihedsstraf for bl.a. uagtsomt manddrab og uagtsom
6
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om man inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan tilbyde fængselsindsatte med dobbelt statsborgerskab at blive løsladt, hvis de giver uigenkaldeligt afkald på deres danske indfødsret m.v.
legemsbeskadigelse i forbindelse med vanvidsbilisme, efter en konkret vur-
dering skal kunne udvises uanset varigheden af udlændingens ophold i Dan-
mark.
7