Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del
Offentligt
2810465_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 24. november 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 39
(Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 39:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det har kunnet lade sig gøre, at sagerne ved-
rørende op mod 1.000 personer, som potentielt er fejlagtigt registreret som danske
statsborgere, blev overset og forblev uundersøgte i over et årti, trods eksistensen
af lister udarbejdet af embedsværket allerede i 2006 og 2007, herunder uddybe
begrundelsen om at sagerne blev droppet på grund af ”forældelse”? Hvordan sikres
det, at en sådan kritisk fejl i statsborgerskabsregistreringen ikke blot bliver adres-
seret, men at alle fejl opdages og korrigeres til bunds? Hvorfor blev Indfødsretsud-
valget ikke orienteret om beslutningen i 2019, hvor den daværende regering vælger
at droppe undersøgelsen? Der henvises til artiklen »Op mod 1.000 personer kan
have fået dansk pas ved en fejl. Men deres sager samlede støv i over ti år og blev
aldrig undersøgt«, bragt på altinget.dk den 23. november 2023.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at ministeriet i 2018 blev op-
mærksom på, at der i 2006 var blevet iværksat en undersøgelse af omfanget af sa-
ger, hvor personer muligvis var fejlregistreret med dansk statsborgerskab i Det Cen-
trale Personregister (CPR) og derfor sammen med Indenrigs- og Sundhedsministe-
riets CPR-kontor (herefter CPR-kontoret) forsøgte at rekonstruere forløbet i sagen.
Det kan på den baggrund oplyses, at det tidligere Ministerium for Flygtninge, Ind-
vandrere og Integration i 2006 iværksatte en undersøgelse af omfanget af sager,
hvor personer muligvis var fejlregistreret med dansk statsborgerskab i CPR. Under-
søgelsen blev iværksat som opfølgning på en konkret sag, hvor et barn fejlagtigt af
en kommune var blevet registreret som dansk statsborger i CPR. Ministeriet anmo-
dede til brug for undersøgelsen CPR-kontoret om en række udtræk fra CPR ud fra
nærmere angivne søgekriterier.
15. januar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 18354
2534531
Side
1/6
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvordan det har kunnet lade sig gøre, at sagerne vedrørende op mod 1.000 personer, som potentielt er fejlagtigt registreret som danske statsborgere, blev overset og forblev uundersøgte i over et årti m.v.
Det kan endvidere oplyses, at undersøgelsen aldrig blev tilendebragt, og at bag-
grunden herfor ikke har kunne fastslås i forbindelse med forsøget på at rekonstru-
ere sagen.
På baggrund af den ovenfor nævnte nærmere afdækning af sagen vurderede Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet og Social- og Indenrigsministeriet (nu Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet) i 2019, at der på det foreliggende grundlag ikke skulle
foretages yderligere som opfølgning på undersøgelsen fra 2006. Der blev ved denne
vurdering lagt vægt på bl.a., at det var CPR-kontorets vurdering, at validiteten af de
lister, der var blevet trukket til brug for undersøgelsen, var behæftede med stor
usikkerhed, og at oplysningerne i listerne ikke længere var opdaterede og derfor nu
var forældede.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har vedrørende den nærmere vurdering
af bl.a. listernes validitet indhentet et bidrag fra CPR-kontoret, der har oplyst føl-
gende:
”CPR-kontoret
kan oplyse, at det allerede på udtrækstidspunktet var vur-
deringen, at listerne som følge af de anvendte søgekriterier var behæftet
med stor usikkerhed. Denne vurdering var baseret på CPR-kontorets vi-
den om CPR-systemets opbygning og historik, herunder skift af databaser
og teknologier siden 1968, sammenholdt med viden om registrerings-
praksis og det forhold, at indfødsretslovgivningen gennem årene var æn-
dret flere gange.
Det er derudover CPR-kontorets generelle vurdering, at data udtrukket
fra CPR forholdsvist hurtigt mister sin anvendelighed som grundlag for
offentlig administration. Dette skyldes, at dataindholdet i CPR løbende
opdateres med ændringer i forhold til bl.a. borgernes bopælsforhold,
slægtsskabsoplysninger, civilstandsoplysninger og statsborgerskabsfor-
hold - navnlig i forhold til personer født i udlandet eller personer født her
i landet af udenlandske forældre. Det er således i den henseende, at de
tidligere udtrukne lister er at anse som forældede.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at det også indgik i
beslutningen om ikke at foretage yderligere som opfølgning på undersøgelsen fra
2006, at CPR-kontoret i 2018 på grund af en programfejl havde konstateret 13 fejl-
registreringer, og at CPR-kontoret ville foretage supplerende undersøgelser af, om
der kunne identificeres personer, som umiddelbart fejlagtigt var registreret som
danske statsborgere i CPR.
Det bemærkes, at CPR-kontoret har oplyst, at denne undersøgelse af, om der kunne
identificeres personer, som umiddelbart fejlagtigt var registreret som danske stats-
borgere i CPR, vurderedes at bygge på mere retvisende søgekriterier end undersø-
gelsen fra 2006.
Side
2/6
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvordan det har kunnet lade sig gøre, at sagerne vedrørende op mod 1.000 personer, som potentielt er fejlagtigt registreret som danske statsborgere, blev overset og forblev uundersøgte i over et årti m.v.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oplyse,
at ministeriet den 29. november 2019, jf. IFU (Alm. del)
bilag 53 (2019-20), orien-
terede Indfødsretsudvalget om de 13 fejlregistreringer og håndteringen heraf.
Udlændinge- og Integrationsministeriet orienterede efterfølgende den 9. decem-
ber 2019, jf. IFU (Alm. del)
bilag 66 (2019-20), Indfødsretsudvalget om, at Social-
og Indenrigsministeriet (nu Indenrigs- og Sundhedsministeriet) havde iværksat sup-
plerende undersøgelser af, om der kunne identificeres andre personer, som umid-
delbart fejlagtigt var registreret som danske statsborgere i CPR og i givet fald ville
sørge for at rette registreringen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet orienterede endvidere den 1. maj 2020, jf.
IFU (Alm. del)
bilag 151 (2019-20), Indfødsretsudvalget om, at Social- og Inden-
rigsministeriet (nu Indenrigs- og Sundhedsministeriet) havde identificeret 124 per-
soner, som kunne være registreret fejlagtigt med dansk statsborgerskab i CPR. Det
fremgik bl.a. af orienteringen, at sagerne var oversendt til Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet til nærmere gennemgang. Det fremgik endvidere af orienteringen,
at gennemgangen af sagerne forventedes at kunne afsluttes i efteråret 2020, hvor-
efter Indfødsretsudvalget ville blive orienteret om resultatet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet gennemgik efterfølgende de 124 sager og
fremsendte i efteråret 2020 ministeriets vurderinger af de pågældendes statsbor-
gerretlige forhold til Social- og Indenrigsministeriet, som herefter sendte sagerne
til rette myndighed med henblik på videre sagsbehandling.
Udlændinge- og Integrationsministeriet orienterede den 23. oktober 2023, jf. IFU
(Alm. del) bilag 22 (2023-24), Indfødsretsudvalget om resultatet af opfølgningen på
ovennævnte gennemgang i 2020 af de 124 mulige fejlregistreringer i CPR. Ministe-
riet beklagede i den forbindelse den sene orientering af udvalget.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let endvidere indhentet et bidrag fra CPR-kontoret om registrering og vedligehol-
delse af oplysninger om statsborgerskab i CPR. CPR-kontoret har i den forbindelse
oplyst følgende:
”CPR-kontoret
kan oplyse, at CPR indeholder grundlæggende personop-
lysninger om ca. 11 mio. personer, hvoraf ca. 6 mio. aktuelt er bosid-
dende i Danmark. Hvert år foretager danske myndigheder grundregi-
strering i CPR af 140.000-160.000 nye personer i forbindelse med bl.a.
fødsler og indrejser, ligesom der pågår en løbende ajourføring af alle-
rede registrerede oplysninger.
Oplysning
om statsborgerskab er en del af CPR’s dataindhold og ved
fødsel her i landet registreres barnets statsborgerskab automatisk og
maskinelt på grundlag af et regelsæt indarbejdet i CPR-systemet. Ved
tilflytning fra udlandet registreres statsborgerskab derimod manuelt af
kommunerne.
Side
3/6
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvordan det har kunnet lade sig gøre, at sagerne vedrørende op mod 1.000 personer, som potentielt er fejlagtigt registreret som danske statsborgere, blev overset og forblev uundersøgte i over et årti m.v.
Derudover deltager en række andre myndigheder også i vedligeholdel-
sen af oplysning om statsborgerskab i CPR. Det er CPR-kontorets vurde-
ring, at datakvaliteten i CPR generelt er høj, men at CPR også kan inde-
holde oplysninger, der er fejlagtige som følge af fejlregistreringer, og
oplysninger som ikke længere er retvisende. Når fejl konstateres, skal
disse rettes.
I det følgende gives et overblik over de mest almindelige situationer,
hvor der sker registrering af statsborgerskab i CPR.
Registrering af statsborgerskab i forbindelse med fødsler
Der fødes årligt 50-60.000 børn her i landet. Når et barn fødes her i lan-
det, vil hospitalet, sognet eller personregisterføreren i Sønderjylland til-
dele barnet et personnummer i CPR. I den forbindelse registreres barnet
automatisk maskinelt i CPR med samme statsborgerskab som moderen,
hvis moderen er ugift. Hvis moderen er gift, registreres barnet automa-
tisk maskinelt i CPR med dansk statsborgerskab, hvis enten moderen el-
ler faderen har dansk indfødsret. Hvis moderen er gift, og hverken mo-
der eller fader har dansk indfødsret, registreres barnet automatisk ma-
skinelt i CPR med samme statsborgerskab som faderen.
Registrering af statsborgerskab i forbindelse med indrejse
Når en person folkeregistreres som følge af tilflytning her til landet, skal
vedkommende ved anmeldelsen af tilflytningen afgive en række oplys-
ninger til kommunen, herunder oplysning om statsborgerskab. Ved-
kommende skal forevise kommunen den nødvendige dokumentation
for oplysningerne. Hvis personen opfylder betingelserne for folkeregi-
strering, registrerer kommunen vedkommende i CPR - bl.a. med oplys-
ning om det statsborgerskab, som er dokumenteret over for kommu-
nen. I en del tilfælde vil personens statsborgerskab allerede være regi-
streret i CPR som følge af et tildelt administrativt personnummer, jf. ne-
denfor. I Indenrigs-og Sundhedsministeriets vejledning om folkeregi-
strering kan kommunen finde nærmere vejledning om registrering af
statsborgerskab i CPR og i øvrigt kontakte Indfødsretskontoret i Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet i tvivlstilfælde.
Registrering af statsborgerskab erhvervet ved lov eller erklæring
Når en udlænding har erhvervet dansk indfødsret ved naturalisation el-
ler har opnået dansk indfødsret ved erklæring, registrerer Udlændinge-
og Integrationsministeriet oplysning om det danske statsborgerskab i
CPR.
Registrering af statsborgerskab i forbindelse med anerkendelse af fader-
skab
Side
4/6
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvordan det har kunnet lade sig gøre, at sagerne vedrørende op mod 1.000 personer, som potentielt er fejlagtigt registreret som danske statsborgere, blev overset og forblev uundersøgte i over et årti m.v.
Når Familieretshuset, sognet eller personregisterføreren i Sønderjylland
registrerer et anerkendt faderskab i CPR, ændres barnets statsborger-
skab automatisk maskinelt i CPR, såfremt faderen er dansk statsborger,
og barnet ikke i forvejen er registreret som dansk statsborger.
Registrering af statsborgerskab i forbindelse med fremmedadoption
Ved fremmedadoption registreres oplysning om adoptivbarnets stats-
borgerskab af kommunen i CPR i forbindelse med barnets tilflytning her
til landet.
Registrering af statsborgerskab i forbindelse med tildeling af et admini-
strativt personnummer
En række myndigheder har adgang til at tildele administrative person-
numre
f.eks. til udenlandske arbejdstagere som ikke skal bopælsregi-
streres her i landet. De administrative personnumre tildeles til brug for
myndighedens sagsbehandling. Ved tildelingen af det administrative
personnummer registrerer myndigheden oplysning om vedkommendes
statsborgerskab i CPR. Myndighederne kan i Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriets vejledning om folkeregistrering finde nærmere vejledning om
registrering af statsborgerskab i CPR. Derudover har Indenrigs- og
Sundhedsministeriet udarbejdet en række myndighedsspecifikke vej-
ledninger om tildeling af administrative personnumre, som også inde-
holder oplysning om registrering af statsborgerskab. Det er en betin-
gelse, at der skal foreligge dokumentation for de oplysninger, der regi-
streres i CPR, herunder om statsborgerskab.
Ændring af registreret oplysning om statsborgerskab
CPR kan indeholde oplysninger, der er fejlagtige som følge af fejlregi-
streringer, og oplysninger som ikke længere er retvisende. I forhold til
oplysning om statsborgerskab kan fejlregistreringer skyldes sagsbe-
handlingsfejl hos de indberettende myndigheder.
Fejlregistreringer kan også skyldes, at programmerne i CPR-systemet for
den maskinelle automatiske registrering af statsborgerskab har været
fejlbehæftede eller ikke kan tage højde for alle tænkelige forhold.
Endelig kan manglende ajourføring af oplysning om statsborgerskab
skyldes, at borgeren er udrejst af Danmark.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor foretager løbende kon-
trol og tilpasning af CPR-systemets programmer med henblik på at sikre,
at den maskinelle automatiske registrering af statsborgerskab sker med
størst mulig sikkerhed. Samtidig har ministeriet udarbejdet nærmere
vejledning til kommuner og andre myndigheder om, hvordan der skal
ske registrering af statsborgerskab i CPR.
Side
5/6
IFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvordan det har kunnet lade sig gøre, at sagerne vedrørende op mod 1.000 personer, som potentielt er fejlagtigt registreret som danske statsborgere, blev overset og forblev uundersøgte i over et årti m.v.
Senest har ministeriet udviklet en facilitet i CPR-systemet, som løbende
giver kommunerne besked, hvis en registreret person ud fra pågælden-
des slægtsskabsoplysninger i CPR ikke automatisk kan have erhvervet
dansk statsborgerskab fra fødslen.
Det er ministeriets vurdering, at denne indsats bidrager til at opretholde
datakvaliteten i CPR, således at antallet af tilfælde, hvor udlændinge
fejlagtigt registreres som danske statsborgere, fortsat vil være yderst
begrænset i forhold til det samlede antal registreringer i CPR.”
5.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oplyse,
at ministeriet med henblik på understøttelse af korrekt registrering af dansk stats-
borgerskab bl.a. underviser relevante myndigheder om reglerne for erhvervelse,
fortabelse og bevarelse af dansk statsborgerskab samt løbende bistår pasudste-
dende myndigheder med konkret sparring.
6.
I forhold til den del af spørgsmålet, der vedrører, hvorfor Indfødsretsudvalget
ikke i 2019 blev orienteret om beslutningen om på det foreliggende grundlag ikke
at foretage yderligere i relation til undersøgelsen fra 2006, finder jeg det rigtigst
ikke at redegøre nærmere for overvejelser foretaget i 2019 under en anden mini-
ster. Jeg har dog noteret mig, at Indfødsretsudvalget løbende i 2019, 2020 og 2023
er blevet orienteret om fejlregistreringer i CPR og håndteringen heraf, jf. ovenfor.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at jeg selvfølgelig finder det beklageligt, at der til-
bage i tid ikke er blevet fulgt op på den undersøgelse, der blev iværksat i 2006. Dog
har jeg noteret mig, at sagen er blevet håndteret og afsluttet, efter at Udlændinge-
og Integrationsministeriet i 2018 på ny blev opmærksom på sagen.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
6/6