Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2810733_0001.png
15. januar 2024
J.nr. 2024 - 20
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 95 af 18. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm., om at ville afsætte 4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd til en forhøjelse af det almindelige beskæftigelsesfradrag
2810733_0002.png
Spørgsmål
Af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, december 2022, fremgår det, at regerin-
gen på daværende tidspunkt ville afsætte 4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd til en forhø-
jelse af
det almindelige beskæftigelsesfradrag. Af ”Faktaark: Skattereform” på Finansmini-
steriets hjemmeside, den 20. december 2022, og af Skatteøkonomisk Redegørelse fra juni
2023, fremgår det, at forhøjelsen dækkede over en forhøjelse af satsen med 2,1 pct. point
fra 10,65 pct. til 12,75 pct., mens maksimum for det tilhørende fradrag skulle forhøjes
med 8.800 kr. fra 44.800 kr. til 53.600 kr. Vil ministeren oplyse, om denne ændring af be-
skæftigelsesfradraget
givet gældende regler
stadig forventes at lede til et mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på 4 mia. kr.? I benægtende fald bedes ministeren rede-
gøre for årsagen til det reviderede skøn.
Svar
I regeringsgrundlaget blev der foreslået en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget udmøntet
ved at forhøje satsen for beskæftigelsesfradraget med 2,1 pct.-point fra 10,65 til 12,75 pct.
og at forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag med 8.800 kr. fra 44.800 kr. til 53.600
kr. (2023-niveau). Af regeringsgrundlaget fremgår det, at mindreprovenuet efter tilbageløb
og adfærd af denne forhøjelse blev skønnet til ca. 4 mia. kr. (2023-niveau).
Med
Aftale om reform af personskat
indføres en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget som fo-
reslået i regeringsgrundlaget, men med en yderligere forhøjelse af det maksimale beskæfti-
gelsesfradrag på 2.600 kr. fra 53.600 kr. til 56.200 kr. (2023-niveau). Forhøjelsen af be-
skæftigelsesfradraget som foreslået i regeringsgrundlaget skønnes isoleret set at medføre
et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 4,1 mia. kr. (2023-niveau) efter konso-
lidering af beregningerne,
jf. række 1 i tabel 1.
Konsolideringen af mindreprovenuet kan
henføres til opdatering af lønforudsætninger mv. fra
Økonomisk Redegørelse, marts 2023.
Tabel 1. Provenuvirkninger (fuldt indfaset) ved forhøjelse af beskæftigelsesfradragene, som indføres
med
Aftale om reform af personskat
2023-niveau
Umiddelbar
provenuvirkning
Mia. kr.
Forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget med fra
10,65 pct. til 12,75 pct. og parallel forhøjelse af det mak-
simale beskæftigelsesfradrag fra 44.800 kr. til 53.600 kr.
Yderligere forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfra-
drag fra 53.600 kr. til 56.200 kr.
Forhøjelse af satsen for det ekstra beskæftigelsesfradrag
til enlige forsørgere fra 6,25 pct. til 11,25 pct. og parallel
forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag fra
24.400 kr. til 44.900 kr.
Indførelse af ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
med en sats på 3,9 pct. og et maksimalt beskæftigelses-
fradrag på 15.200 kr.
Samlet forhøjelse af beskæftigelsesfradrag
-5,7
-4,1
Provenu efter
tilbageløb og
adfærd
-1,1
-0,7
-0,5
-0,3
-0,215
-7,5
-0,155
-5,3
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau og 2025-regler med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 2 af 2