Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2855485_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. april 20244
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 184 (Alm. del) af 18.
marts 2024 stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren udfolde hvert enkelt af de 56 forenklingsforslag, som regeringen er
enige med KL om, herunder hvorfor reglen foreslås forenklet, og på hvilken
måde? Der henvises til nyheden
”Regeringen og KL er enige om 56 regelforenk-
linger, der letter administration og bureaukrati” bragt på Finansministeriets hjem-
meside den 6. marts 2024.
Svar
Regeringen har med økonomiaftalen for 2024 med KL aftalt, at kommunerne skal
nedbringe deres udgifter til administrative opgaver med samlet 0,7 mia. kr. i 2024,
der skal finansiere den ekstraordinære ramme til løn og arbejdsvilkår til en række
af de velfærdsansatte, der udfører vigtige opgaver for borgerne.
Regeringen og KL har samtidig aftalt at etablere et flerårigt samarbejdsprogram,
der skal understøtte kommunerne i deres opgave med at nedbringe udgifterne til
administrative opgaver.
Som led i det flerårige samarbejdsprogram har regeringen og KL i fællesskab bl.a.
arbejdet for at identificere konkrete forenklingsforslag, der kan bidrage til at lette
bureaukratiet. I første omgang har parterne identificeret 56 forenklingsforslag,
som parterne er enige om at gennemføre. De enkelte forenklingsforslag er uddy-
bet i tabel 1 nedenfor. Det bemærkes, at nogle af forslagene kræver yderligere ar-
bejde, inden der kan gennemføres konkrete forenklinger. Nogle af forslagene kræ-
ver desuden forhandlinger med forligsparter mv. Regeringen vil drøfte det videre
arbejde med regelforenklingerne med KL i forbindelse med forhandlingerne om
kommunernes økonomi for 2025 til maj.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: MFU spm. om hvert enkelt af de 56 forenklingsforslag, som regeringen er enige med KL om mv.
2855485_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Oversigt over forenklingsforslag, som der er enighed om at gennemføre
Nr. Forslag
1
2
Ny model for merudgiftsydelser
Revision af magtanvendelsesreglerne
Ensretning af regler vedr. opkrævning af tilbagebeta-
lingsbeløb for børn i fritidshjem/SFO mv.
Ny model for borgerstyret personlig assistance (BPA)
Ændring af betalingsloven mhp. afskaffelse af kon-
tantbetaling
Uddybning af forslag
Det foreslås at forenkle reglerne for merudgiftsydelser med henblik på at bidrage til et
mere enkelt og gennemsigtigt system.
Det foreslås at justere magtanvendelsesreglerne, så kommunerne bl.a. får bedre mu-
lighed for at yde en økonomisk og fagligt god indsats, herunder bl.a. ved minimering
af registrerings- og indberetningspraksis og udvidede muligheder for fysisk guiding.
Det foreslås at ensrette regelgrundlaget for, hvordan kommunerne skal opkræve for
meget udbetalt økonomisk fripladstilskud, som forældre har fået mhp. at nedsætte be-
talingen for en plads i dagtilbud, fritidshjem/SFO og klubtilbud.
Det foreslås at arbejde videre med en mulig takstmodel på BPA-området for udmåling
af tilskud til ansættelse af hjælper.
Det foreslås at ændre betalingsloven, så offentlige institutioner kan undgå kontantbe-
taling. Ændringen skal udformes så kommunalbestyrelsen vil skulle forholde sig til,
om fx udsatte borgere kan komme i klemme mhp. at relevante betalingsmodtagere
ikke undtages betalingsloven.
Regeringen foreslog med folkeskoleudspillet Forberedt på Fremtiden II at afskaffe mi-
nimumstimetallet i faget historie mhp. at give større lokal fleksibilitet til at tilrettelægge
skoledagen ud fra elevernes konkrete behov. Initiativet indgår ikke i Aftale om folke-
skolens kvalitetsprogram.
Det foreslås at fjerne en række specifikke krav om forebyggende hjemmebesøg, så
kommunerne får bedre mulighed for lokalt at planlægge den lokale indsats.
Kommunerne har hidtil skulle kontrollere dosispakket medicin leveret af apoteket. Læ-
gen kan beslutte, om en patients lægemidler skal dosispakkes og ordinere tilskud der-
til, og selve pakningen foregår på et pakkeapotek. Styrelsen for Patienssikkerhed har
med en opdateret pjece ”korrekt
håndtering af medicin” afskaffet modtagerkontrollen
af den dosispakkede medicin i kommunerne, som fortsat skal kontrollere, at de giver
dosisrulle til den rette patient.
Det foreslås, at krav om evaluering af den pædagogiske læreplan hvert andet år, fjer-
nes. Der vil uændret være krav om etablering af en evalueringskultur i dagtilbuddene
med hensyn på at udvikle den pædagogiske kvalitet.
Det foreslås at arbejde med mulige tilpasninger af den digitale revisionsmodel på be-
skæftigelses- og socialområdet med henblik på at lempe revisionsomfanget for kom-
munerne.
Som led i Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram er det besluttet at igangsætte et
serviceeftersyn af kvalitetstilsynet med henblik på at forelægge anbefalinger for et nyt
kvalitetstilsyn for folkeskoleforligskredsen. Serviceeftersynet skal undersøge mulighe-
derne for at sanere i unødige kontrolopgaver, så et opdateret tilsyn bliver mindre res-
sourcekrævende for forvaltninger og skoler, samtidig med at kvalitetstilsynet fortsat
skal identificere og gribe ind over for skoler med de største og mest vedvarende kvali-
tetsudfordringer.
Regeringen foreslog med folkeskoleudspillet Forberedt på Fremtiden II at afskaffe
kravet om fuld kompetencedækning. Med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram er
det besluttet at afskaffe kravet om fuld kompetencedækning i indskolingen. Der skal
fortsat følges op på udviklingen i kompetencedækningen i folkeskolen.
Det foreslås at afskaffe krav om, at kommunerne hvert år skal lave en revisorpåtegnet
indberetning af, om der ift. deres drikke- og spildevandsselskaber er foretaget udde-
linger, afståelser eller omstruktureringer omfattet af registreringspligten efter Stoplo-
vens § 2. I stedet foreslås det at sikre mulighed for, at der kan anmodes om nødven-
dig dokumentation fra kommunerne, samt at der stilles krav om, at større vandselska-
ber skal levere samme indberetning vedr. transaktioner mellem vandselskab og kom-
mune, som de store vandselskaber i forvejen er forpligtet til at indberette.
Det foreslås, at der igangsættes en proces, der skal udbore, hvordan reglerne om for-
ældres fravalg af et sundt frokostmåltid i daginstitutioner kan forenkles samt en pro-
ces for at se på forenkling af dele af reglerne om tilsyn med dagtilbud.
Det foreslås at fjerne proceskrav om at udarbejde kvalitetsstandarder, som kommu-
nalbestyrelserne i øjeblikket mindst én gang årligt skal udarbejde for forebyggende
hjemmebesøg, personlig og praktisk hjælp m.v., rehabiliteringsforløb samt kommunal
genoptræning og vedligeholdelsestræning.
Det foreslås at afskaffe krav om, at fysio- og ergoterapeuter skal indberette genoptræ-
ningsydelser, der er udført efter Sundhedsloven § 140 til Sundhedsdatastyrelsen ifm.
overgangen til brugen af Fælles Sprog III. Som det er nu foregår indberetningen via
indrapportering af såkaldte SKS-koder, som konkret fortæller, hvilken genoptræning
kommunen har udført.
Det foreslås at ensrette reglerne for revisitation af specialpædagogisk bistand til børn
med særlige behov, der endnu ikke er påbegyndt skolegangen, så der skal laves revi-
sitation en gang årligt.
Uddannelsesparathedsvurderinger i skolen er blevet afskaffet, så eleverne i 8., 9. og
10. klasse fra skoleåret 2024/2025 ikke længere skal vurderes på deres uddannelses-
parathed forud for optagelse på en ungdomsuddannelse.
Det foreslås, at krav om at udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan i den enkelte
daginstitution/enhed og for hele dagplejen fjernes. Dagtilbuddene vil fortsat skulle ar-
bejde med børns trivsel og læring mv. med udgangspunkt i den pædagogiske lære-
plan, herunder det pædagogiske grundlag, som det er fastsat i dagtilbudsloven.
Det foreslås, at regler om 30 timers plads til søskende mod en reduceret forældrebe-
taling under forældres barsel fjernes.
3
4
5
6
Delvis afskaffelse af bindingerne på timetallene for
folkeskolens fag
Ændring af (lovbestemte) forebyggende hjemmebe-
søg
7
8
Afskaf kommunal kontrol af dosispakket medicin
9
10
Kravet om evaluering af den pædagogiske læreplan
hvert andet år fjernes
Lempelse af revision på beskæftigelses- og socialom-
rådet
11
Serviceeftersyn af det nationale tilsyn med folkesko-
len
12
Afskaf mål om 95 pct. kompetencedækning i folke-
skolen
13 Afskaf revisionskrav af Stoploven
Afdækning af mulighed for forenkling af regler vedr.
14 fravalg af frokostordning og dele af reglerne om tilsyn
i dagtilbud
15 Afskaf årlig godkendelse af kvalitetsstandarder
16
Afskaf indberetningskrav på genoptræningsydelser
efter § 140
17
Ensretning af regler om revisitation af børn, der
endnu ikke har påbegyndt skolegangen
Afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering i sko-
len
Kravet om at udarbejde en skriftlig pædagogisk lære-
plan i dagtilbud fjernes
Regler om 30 timers plads til søskende mod en redu-
ceret forældrebetaling under forældres barsel fjernes
18
19
20
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: MFU spm. om hvert enkelt af de 56 forenklingsforslag, som regeringen er enige med KL om mv.
2855485_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
Oversigt over forenklingsforslag, som der er enighed om at gennemføre
Nr. Forslag
21
Uddybning af forslag
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Krav om, at kommunerne skal beskrive, hvordan tilsy- Det foreslås at krav om, at kommunerne skal beskrive, hvordan tilsynet med dagtil-
net med dagtilbuddene tilrettelægges, fjernes
buddene tilrettelægges, fjernes.
Det foreslås, at kommunernes indberetningspligt til dagtilbudsportalen forenkles, så
Forenkling af indberetningspligt til dagtilbudsportalen kommunerne ikke skal bruge administrative ressourcer på at validere personaledata
ift. personaledata på institutionsniveau
på institutionsniveau, som ikke understøtter et lovkrav. Forslaget indebærer, at der
ikke vil blive indsamlet data om normeringer på institutionsniveau.
Det foreslås, at forældremyndighedsindehaver får mulighed for at give et generelt in-
formeret samtykke til at børn, som kommer alene til undersøgelse på skoletandklinik-
Samtykke til fissurforsegling i tandplejen
ker, kan behandles med fissurforsegling, så der ikke skal hentes specifikt samtykke
før hver lakering.
Det foreslås, at forældremyndighedsindehaver ved skolestart og skift af kommunal
tandpleje ifm. med den generelle, skriftlige information, får mulighed for at tage stilling
Samtykke til at hente barn i klassen til behandling i
til, om der ønskes forudgående information om tidspunkt for behandling ved tandple-
tandplejen
jen. Hvis forældremyndighedsindehaver frasiger sig retten til forudgående information,
får skoletandlægen mulighed for at udnytte pludseligt opstået ledig kapacitet.
Afskaf krav om værdighedspolitik for den kommunale Det foreslås at fjerne proceskrav om, at kommunerne skal udarbejde værdighedspoli-
ældrepleje
tikker for den kommunale ældrepleje.
Afskaf krav om årlig opfølgning og justering af tilsyns- Det foreslås at krav om, at kommunerne skal udarbejde og offentliggøre tilsynspolitik-
politikker på ældreområdet
ker på ældreområdet afskaffes.
Det foreslås at indføre en fast overheadsats, hvis afregningen foretages på baggrund
Forenkling af friplejeboligtakster
af beliggenhedskommunens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved drift af til-
svarende tilbud.
Social- og Boligstyrelsen udsender som led i sin løbende understøttelse af socialtilsy-
net faglige vejledninger med viden, anbefalinger og opmærksomhedspunkter ift. tilsy-
Ny faglig vejledning til socialtilsynet til kvalitetsvurde- net med godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med tilbud og plejefamilier. Det fore-
ring af tema 1. uddannelse og beskæftigelse i kvali-
slås, at hensynet til at undgå et utilsigtet udgiftspres i kommunerne fremover indgår
tetsmodellen, der presser botilbuddene/kommunerne systematisk ifm. udarbejdelsen af faglige vejledninger i socialtilsynet. En væsentlig år-
sag til udarbejdelsen af faglige vejledninger er hensynet til at opnå mere ensartethed
på tværs af de fem socialtilsyn.
Det foreslås at give kommunalbestyrelsen mulighed for at delegere behandlingen af
Ankestyrelsens praksisundersøgelser på det sociale område til et underliggende ud-
Regulering i Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne
valg, f.eks. socialudvalget, hvilket vil give kommunalbestyrelsen frihed til i højere grad
på det udsatte børne- og ungeområde og handicap-
at tilrettelægge arbejdet på en måde, der tilgodeser forholdene i den enkelte kom-
området
mune. En sådan lovændring vil ikke ændre på kommunalbestyrelsens myndighedsan-
svar for sagsbehandlingskvaliteten i kommunen.
Det foreslås at afskaffe den årlige opfølgning på kommuner med få børnehussager,
således, der fremadrettet ikke årligt vil blive sendt et brev fra Social-, og Boligministe-
Afskaf statslig opfølgning på udvalgte kommuners an- ren til de kommuner, som bruger børnehusene mindst. Kommunerne vil forsat have
vendelse af børnehusene
mulighed for på eget initiativ at tage kontakt til Social- og Boligstyrelsens Videnscen-
ter for sociale indsatser ved vold og seksuelle overgreb mod børn (SISO) for at få råd
og vejledning om brugen af børnehusene.
Som led i Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram er det besluttet at igangsætte et
serviceeftersyn af kvalitetstilsynet med henblik på at forelægge anbefalinger for et nyt
kvalitetstilsyn for folkeskoleforligskredsen. Serviceeftersynet skal undersøge mulighe-
derne for at sanere i unødige kontrolopgaver, så et opdateret tilsyn bliver mindre res-
Evaluering af STUK’s praksis for folkeskoletilsyn
sourcekrævende for forvaltninger og skoler, samtidig med at kvalitetstilsynet fortsat
skal identificere og gribe ind over for skoler med de største og mest vedvarende kvali-
tetsudfordringer. Der gennemføres en ekstern, tværgående analyse af tilsyn i den of-
fentlige sektor, som også omfatter kvalitetstilsynet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i 2023 gennemført et undersøgende tilsyn
Flere ressourcer til kvalitetsudvikling og færre res-
med fokus på at afdække kommunernes offentliggørelse og indholdet af tilsynsmodel-
sourcer til unødig kontrol (tilsynspraksis på dagtil-
ler for kommunens dagtilbud og private pasningsordninger med videre. Undersøgel-
budsområdet)
sen er gennemført og planlægges ikke gentaget.
Forenkling af indberetning til dagtilbudsportalen ift.
Det foreslås, at kommunernes indberetningspligt til dagtilbudsportalen forenkles, så
personaledata på institutionsniveau
kommunerne ikke skal validere personaledata på institutionsniveau.
Datatilsynet har i januar 2024 udsendt vejledning om 10 typiske brud på persondata-
sikkerheden med beskrivelse af typiske brud, og hvad der kan gøres for at forebygge
dem. Datatilsynet forventer desuden at opdatere den eksisterende vejledning om brud
på persondatasikkerheden. Første del af vejledningen, der bl.a. vil give konkrete ek-
Øget vejledning fra Datatilsynet om brud på person-
sempler, som beskriver, hvornår der er tale om et brud, som kan være omfattet af an-
datasikkerheden
meldelsespligten, forventes udsendt inden sommerferien. Resten af vejledningen for-
ventes opdateret i løbet af efteråret 2024. Den øgede vejledning skal bl.a. bidrage til
at gøre det mere klart, hvornår kommunerne ikke behøver at foretage en anmeldelse
af et brud på persondatasikkerheden.
Afskaf Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Det foreslås, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fremover ikke bench-
overvågning af kommunernes brug af registersam-
marker kommunernes brug af de registerbaserede undringssager fra Den Fælles Da-
menkørte data (tilsyn med kommunernes kontrolind- taenhed og dermed også stopper med at sende opfølgende breve til kommuner, der i
sats)
lav grad bruger systemet.
Det foreslås at afskaffe kravet om, at kommuner, regioner og statslige myndigheder
Friholdelse fra krav om ligestillingsredegørelse, hvis skal indberette ligestillingsredegørelser hvert tredje år. Trods tidligere forenklinger kri-
kommuner har udarbejdet en ligestillingsplan
tiseres ligestillingsredegørelserne løbende for at være bureaukratiske og irrelevante.
Endvidere har de styrkede regler om måltal og politikker for kønssammensætningen i
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: MFU spm. om hvert enkelt af de 56 forenklingsforslag, som regeringen er enige med KL om mv.
2855485_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 1
Oversigt over forenklingsforslag, som der er enighed om at gennemføre
Nr. Forslag
Uddybning af forslag
bestyrelser og ledelse i ligestillingsloven pr. 1. januar 2023 i vid udstrækning overflø-
diggjort ligestillingsredegørelsernes fokus på ledelse og personaleområdet. Forslaget
kræver en lovændring af ligestillingsloven.
Den 1. januar 2021 trådte forsøgsordning for selvkørende enheder i kraft. Forsøgs-
ordningen skal forbedre muligheden for at udvikle og nytænke blandt andet transport-
området til gavn for både miljø og trængsel. På baggrund af en evaluering af forsøgs-
ordningen arbejdes der med potentielle ændringer af ordningen.
Det foreslås, at krav i den autoriserede kontoplan om, at kommunerne skal registrere
omkostningssted på en række funktioner, ophæves. Som det er nu, skal kommunerne
for hver af institutionerne tildele et omkostningsstedsnummer og kontere udgifterne
herefter.
I det omfang deres rolle som uafhængig klageinstans tillader det, prioriterer Nævne-
nes Hus at behandle principielle sager hurtigt samt at orientere om principielle afgø-
relser, praksisændringer og lignende.
Det foreslås, at kommunerne ifm. indberetningen af særlige regnskabsoplysninger bli-
ver spurgt, om der opkræves dækningsafgift af offentlige ejendomme. Hvis kommu-
nen svarer ja til det, skal kommunen oplyse provenuet og indsende revisionserklæring
som hidtil, men hvis de svarer nej, skal kommunen ikke foretage sig yderligere og så-
ledes heller ikke indsende en revisorerklæring. Som det er nu, er der et fast årligt ind-
beretningskrav med revisionspåtegning for alle kommuner.
Det foreslås, at gøre det tilstrækkeligt at opgøre ikke-forsikringsdækkede forpligtelser
vedr. tjenestemænd og arbejdsskader aktuarmæssigt hvert 5. år. Efter gældende reg-
ler skal forpligtelserne som minimum genberegnes aktuarmæssigt hvert 5. år. Sti-
gende inflation og rente betyder, at den aktuarmæssige beregning skal foretages of-
tere.
Det foreslås, at monitoreringen af socialtandplejen kan gemmeføres hvert andet år, i
stedet for hvert år.
Der foreslås en ændring i ansvar for indberetning af data om mængden af overløb, så
det overgår fra kommunerne til spildevandsselskaberne.
Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (Klimaplanen) fra 2020
blev det aftalt, at alle kommunale genbrugspladser fremadrettet skulle have et sær-
skilt område til genbrug, hvilket foreslås annulleret for at undgå unødig administration
i kommunerne og i stedet bakke op om den frivillige indsats på kommunale genbrugs-
pladser.
Det foreslås med L 106, at det fremover vil være muligt at anmelde takster under
nærmere fastsatte betingelser i stedet for, at kommunerne som i dag skal godkende
drikke- og spildevandsselskabers forbrugerrettede takster mindst én gang årligt.
Det foreslås, at der indføres en bagatelgrænse så alene institutioner mv. med mindst
50 medarbejdere forpligtes til at opstille måltal for kønssammensætningen i bestyrel-
ser mv. Dermed ensrettes bagatelgrænsen, så den flugter med afgrænsningen af
målgruppen, der skal opstille måltal for de øverste ledelsesniveauer. Langt hovedpar-
ten af de små institutioner, der fritages for reglerne, er friskoler, private grundskoler
og efterskoler. Forslaget kræver en lovændring af ligestillingsloven.
Det foreslås, at klageadgang i afgørelser om bortvisning fra § 110-tilbud præciseres.
37 Forenkling af tilladelser til udendørs mobile robotter
38
Ophævelse af krav om kontering på omkostnings-
stedsnummer
39 Praksisforbedringer i klagesagsbehandlingen
40
Forenkling af opgørelse af provenu af dækningsafgift
for offentlige ejendomme.
Forslag om at gøre det tilstrækkeligt at opgøre ikke-
41 forsikringsdækkede forpligtelser vedr. tjenestemænd
og arbejdsskader aktuarmæssigt hvert 5. år.
Nedsat kadence for monitorering af socialtandplejen
fra hvert år til hvert andet år.
Forenkling af sagsgangen i forbindelse med indberet-
43
ning af data om overløb.
42
44
Annullering af initiativ om krav om genbrugsområder
på alle kommunale genbrugspladser.
45
Administrative lettelser ved kommunal vandtakstkon-
trol
46
Forenkling af indberetningen om måltal og politikker i
relation til ligestillingslovens § 11.
Afskærelse af klageadgang hos Ankestyrelsen for
borgere som afvises fra § 110-tilbud.
47
Det foreslås, at hyppigheden for kontrol af brandtekniske installationer på plejeinstitu-
Lempelse af bygningsreglementets krav til eftersyn af
tioner, daginstitutioner, skoler mv. ændres, så eftersynet af konkrete brandtekniske
48 brandslukningmateriel på plejeinstitutioner, daginstitu-
installationer bortfalder eller skal foretages hhv. hver 6. eller 12. måned afhængigt af
tioner, skoler mv.
installationen og bygningens anvendelse.
Der er implementeret en række administrative ændringer i opfølgningen på den tidlige
Forenkling af opfølgningen på kommunernes tidlige
indsats, så den nye opfølgning er mere dialogbaseret, mindre administrativt tung og
49
beskæftigelsesindsats.
fokuserer på de kommuner, der har de største udfordringer med at leve op til lovkra-
vene i den tidlige indsats.
Det foreslås, at opfølgningen på den kommunale sanktionspraksis ændres, så STAR
Forenkling af opfølgningen på den kommunale sankti-
50
ikke anmoder kommuner om redegørelser på baggrund af enten høj eller lav sankti-
onspraksis i STAR
onsandel af hhv. aktivitetsparate og jobparate ydelsesmodtagere.
Der foreslås en række ændringer i opfølgningen med kommunernes rådighedsvurde-
Ændret opfølgningsmodel i tilsynet med kommuner- ringer, så STAR forenkler og fokuserer tilsynet og hermed kun følger op over for de
51
nes rådighedsvurderinger i STAR
kommuner, der har kontinuerlige udfordringer med at understøtte de lediges jobsøg-
ning.
Det foreslås, at Arbejdstilsynet moderniserer virksomhedernes digitale selvbetjenings-
52 Forenkling af tilbagemelding på påbud m.v.
løsning, så det bliver nemmere at melde tilbage på påbud og få overblik over frister
m.v.
Øget brug af virtuelle møder i arbejdstilsynet som er- Det foreslås, at Arbejdstilsynet udvider brugen af virtuelle møder i tilsynet som erstat-
53
statning for fysiske tilsynsbesøg.
ning for fysiske tilsynsbesøg.
Forenklet og målrettet kontakt til virksomhederne før Det foreslås, at Arbejdstilsynet afskaffer varsling af tilsyn og fremadrettet anmelder
54
tilsyn (arbejdstilsynet).
flere tilsyn end i dag.
Erstatte krav om samtykke med en orienteringspligt til Det foreslås at erstatte krav om, at der skal indhentes samtykke fra politiet ved ud-
55
politiet for udvalgte afmærkninger af vejarbejder.
valgte afmærkninger af vejarbejder med en orienteringspligt.
Lovforslag ang. forholdt virksomhedsområde for sygeplejersker mv. blev vedtaget d.
Øget frihed til sygeplejersker til selvstændigt at træffe
12. december 2023. Loven medfører, at sygeplejersker får mulighed for selvstændigt
56 beslutning om og udføre bestemte opgaver, som før
at træffe beslutning om og udføre bestemte opgaver, som før loven trådte i kraft, var
var forbeholdt læger.
forbeholdt læger. Det gælder blandt andet blodprøvetagning, anvendelse af visse
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: MFU spm. om hvert enkelt af de 56 forenklingsforslag, som regeringen er enige med KL om mv.
2855485_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 1
Oversigt over forenklingsforslag, som der er enighed om at gennemføre
Nr. Forslag
Uddybning af forslag
nærmere bestemte vacciner og lægemidler, anlæggelse af kort perifert venekateter
og syning af overfladiske hudsår uden for ansigtet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister