Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2845079_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. april 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 167 (Alm. del) af 4. marts
2024 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at det nuværende ejerskab af TDC med både danske pensi-
onskasser, som tænker langsigtet og på forbrugerne, og en udenlandsk kapital-
fond, som tænker kortsigtet og alene på at profitmaksimere, er en dårlig kombina-
tion for samfundskritisk infrastruktur?
Svar
Der henvises til
Svar på FiU (alm. del) spm. nr. 168
af 1. april 2024 for beskrivelse af
regeringens overordnede tilgang til demokratisk kontrol med kritisk infrastruktur
og arbejde med at gøre dansk kritisk infrastruktur mere robust.
Regeringen ønsker derudover ikke at kommentere på konkrete ejerforhold i en
privatejet, kommerciel virksomhed, der opererer på konkurrenceudsatte markeder,
herunder, hvorvidt der kan være tale om ejerskab af
”samfundskritisk infrastruk-
tur”
i Danmark eller ej.
Til brug for angivelse af rammer for ejerskab i telesektoren er der indhentet
følgende bidrag fra Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet, som der hen-
holdes til:
”Det
danske telemarked er liberaliseret og præget af effektiv konkurrence mellem en
række televirksomheder, herunder TDC (TDC NET og Nuuday). Konkurrencen på
det danske telemarked har medvirket til, at danske forbrugere kan opleve den bedste mo-
bil- og bredbåndsdækning og de laveste priser i EU. Der er i telelovgivningen fastsat reg-
ler om forsyningspligt på tre ydelser: dirigering af alarmopkald, en udtømmende nummer-
fortegnelse og en web-baseret teksttelefontjeneste (for hørehandicappede). Forsyningspligten
på taletelefoni blev afskaffet i oktober 2022.”
Til brug for angivelse af de generelle rammer for sikkerheden for evt. kritisk
infrastruktur i telesektoren er der indhentet følgende bidrag fra Forsvarsmi-
nisteriet, som der henholdes til:
”Center
for Cybersikkerhed er myndighed for beredskab og cyber- og informationssikker-
hed på teleområdet. Centeret fører tilsyn med bl.a. teleudbydernes efterlevelse af de sikker-
hedskrav, der følger af lov om sikkerhed i net og tjenester med tilhørende bekendtgørelser.
Det følger bl.a. af reguleringen på området, at Center for Cybersikkerhed skal underrettes
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 168: MFU spm. om at sagen med TDC, som er i store gældsmæssige udfordringer, giver anledning til at se nærmere på de generelle rammer for ejerskab af samfundskritisk infrastruktur og særligt i forhold til kapitalfondes indflydelse
Side 2 af 2
forud for, at større danske teleudbydere indleder forhandlinger med leverandører om aftaler
vedrørende drift af den kritiske teleinfrastruktur. Centeret vil i den forbindelse også
kunne påbyde udbyderen at foretage nærmere bestemte sikkerhedsforanstaltninger i medfør
af lovgivningen på området. I tillæg hertil følger det af lov om leverandørsikkerhed i den
kritiske teleinfrastruktur, at Center for Cybersikkerhed kan udstede påbud mod indgå-
else af leverandøraftaler eller forbyde opretholdelsen af allerede eksisterende aftaler vedrø-
rende kritisk teleinfrastruktur, såfremt leverandøraftalen vurderes at udgøre en trussel
mod statens sikkerhed. Endeligt gælder der særlige regler om sikkerhedsgodkendelser, for
så vidt angår visse medarbejdere eller repræsentanter for udbydere af kritisk teleinfra-
struktur.”
For evt. spørgsmål vedrørende de generelle rammer for private virksomheder i
Danmark kan der henvises til Erhvervsministeriet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister